دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

اعتیاد به مواد مخدر جرایم را افزایش می‌دهد

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: پیشگیری از اعتیاد در بین چهار تا پنج اولویت اول خانواده‌ها قرار دارد؛ چرا که اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند سرقت و جرایم دیگر را نیز افزایش دهد.
کد خبر: ۳۴۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ - 30April 2019

اعتیاد به مواد مخدر جرایم را افزایش می‌دهدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «اسکندر مؤمنی» دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در همایش دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، اظهار داشت: انتظار من از بخش انفورماتیک بسیار زیاد است و انتظار دارم که تمام حوزه‌های ستاد در این زمینه تلاش کنند.

وی ادامه داد: نباید ستاد مبارزه با مواد مخدر مورد تحقیر قرار گیرد و دستگاه‌های دولتی و NGO‌ها از ستاد چیزی بگیرند، بدون آنکه پاسخی بدهند.

مؤمنی با بیان اینکه تولید مواد مخدر در افغانستان در سال ۲ هزار تن بود که اکنون به ۱۰ هزار تن رسیده، افزود: از زمانی که آمریکایی‌ها در منطقه حضور یافتند، تولید مواد مخدر افزایش داشته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در اجلاس وین سوالی را مطرح کردم که چرا در ایران ما باید بیش از ۸۰۰ تن مواد کشف کنیم، اما کشوری مانند افغانستان که سطح زیر کشت آن چند برابر کشور‌های دیگر است، اکتشافات آن‌ها کمتر از یک سوم ایران باشد.

مؤمنی تصریح کرد: تمام تلاش ما برای کشت جایگزین در حال انجام است، اما چشم‌انداز و اولویت ما در کوتاه مدت کاهش کشت مواد در منطقه است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین راهبرد ما پیشگیری و کاهش تقاضاست، ما باید بازدارندگی و صیانت را در کشور ایجاد کنیم و قدرت نه گفتن را گسترش دهیم تا معتاد جدیدی به این چرخه اضافه نشود.

مؤمنی گفت: ما در حال مبارزه هستیم، اما این اقدام معمولی و اقتصادی نیست؛ حتماً کشور‌های فرامنطقه‌ای تلاش دارند که این منطقه را ناامن کنند تا یکی از آن‌ها بتواند کشت مواد را به راحتی انجام دهند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: باید حساسیت‌ها در رابطه با موضوع مواد مخدر را افزایش دهیم، چرا که ورود مواد مخدر راهی بی‌بازگشت است.

وی با بیان اینکه طرح یاری‌گران را اجرا خواهیم کرد، بیان کرد: این آمادگی در حوزه فرهنگی و پیشگیری از مواد مخدر در تمام ظرفیت‌ها وجود دارد که مهمترین آن‌ها پیشگیری از توزیع و مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان است.

مؤمنی بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه یعنی اینکه همه اجتماع روی آن موضوع حساس شوند و ایجاد حساسیت کار مهمی است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در هر قشر و صنفی باید به موضوع پیشگیری از اعتیاد توجه شود و افراد به عنوان تکلیف فردی، اجتماعی، اخلاقی به آن نگاه کنند که طرح یاری‌گران نیز در این زمینه است.

وی گفت: تمام گروه‌های مرجع باید در زمینه پیشگیری از اعتیاد مشارکت کنند؛ چرا که مواد مخدر موضوع حساسی است و اولین دغدغه مردم نیز همین موضوع است.

مؤمنی ادامه داد: پیشگیری از اعتیاد در بین چهار تا پنج اولویت اول خانواده‌ها قرار دارد؛ چرا که اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند سرقت و جرایم دیگر را نیز افزایش دهد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۷۰ درصد زندانیان، جرایم و سرقت‌های جامعه از همین اعتیاد ایجاد می‌شود که طرح مقابله با کاهش اعتیاد زمانی موفق می‌شود که این موضوع اجتماعی شده و در اولویت افراد قرار گیرد.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی می‌تواند یکی از اقدامات خوب در حوزه مقابله باشد، اما این کافی نیست؛ چرا که همه ظرفیت‌ها باید برای این موضوع بسیج شوند تا بتوانیم در این زمینه تحولی ایجاد کنیم.

مؤمنی افزود: در حوزه اقتصادی هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم موضوع اعتیاد بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی است با این رقم ما می‌توانیم کارخانه، مدرسه و شغل ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار