در مراسم اختتامیه صورت گرفت؛

رونمایی از دو عنوان کتاب و تقدیر از مقالات برتر همایش ملی «بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»

در اختتامیه همایش ملی «بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» از دو کتاب «چکیده مقالات» و «نکات جلسات تخصصی این همایش» رونمایی شد.
کد خبر: ۳۴۴۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷ - 30April 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سردار هادی مرادپیری رییس پنل علمی دفاع مقدس در مراسم اختتامیه همایش ملی «بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» اظهار داشت: ۲۷ مقاله در این حوزه به همایش ارسال شده بود که داوری شدند. از این مجموع، شش مقاله برای ارایه برگزیده شد.

وی افزود: برای هر مقاله سه داور پیش‌بینی شد که از نظر محتوایی عالی بودند.

سردار مرادپیری گفت: سه مقاله از نظر محتوا و دو مقاله از نظر ارایه، برتر شناخته شدند.

سردار عامری: حوزه بازنمایی گفتمان نیازی به مقالات سفارشی نداشت

سردار داوود عامری دبیر علمی بخش بازنمایی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب در این حوزه آثار هنری خوبی تهیه شده است. در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با عنایت اندیشمندان و فرهیختگان ابعاد مختلف آن روز‌ها به نمایش گذاشته شده است، ولی در این موزه، بازنمایی که نگاهی به هنر و صنعت بازنمایی ارزش‌ها و گفتمان کمتر کار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، ظهور تمدنی تحت عنوان تمدن نوین اسلامی بیان شده است. زمانی این تمدن تحقق پیدا خواهد کرد که ما توانایی گفتمان، ارزش و برجستگی انقلاب اسلامی را معرفی کنیم. دفاع مقدس برجسته‌ترین نگاه در حوزه تاریخ دفاع مقدس است که می‌توانیم به آن توجه ویژه داشته باشیم.

سردار عامری خاطرنشان کرد: میزان توانمندی و تلاش ما برای بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رابطه مستقیم با ظهور ظرفیت‌های تمدن نوین اسلامی دارد.

وی عنوان کرد: در جهان امروز که جهانی است با حوزه ادراکی متفاوت، به ظرفیت و قدرت بیان جدید، ابزار بیان و ارتباطی جدید برای انتقال پیام نیاز داریم. از فرهیختگان و اندیشمندان درخواست داریم که در این زمینه تمرکز کنند تا با توانمندی بتوانیم ارزش‌های انقلاب اسلامی را به خوبی بازنمایی کنیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی متوجه و محور در جغرافیای ایران نیست، گفت: اسلام نیامده است برای محدود شدن در یک سرزمین پس انقلاب اسلامی هم‌روح درون گرایی و ملی نیست. ملت ما سرآغازی است برای ظهور یک تمدن بزرگ، اما روح و پیام انقلاب، یک پیام جهانی است. باید توانمندی پیدا کنیم تا این حوزه گفت‌وگو را در جهان امروز به شکل هنرمندانه بازنمایی کنیم. مقام معظم رهبری تحقق تمدن نوین اسلامی را خاستگاه همه بشر برای سعادت انسانی می‌دانند. پس ما نیاز داریم خودمان را توانمند کنیم.

وی با اشاره به مقالات این همایش اظهار کرد: در ابتدای برنامه ریزی این همایش، موقع فراخوان مقالات در نظر داشتیم، مقالاتی را سفارش دهیم، اما پس از ارسال مقالات توسط فرهیختگان دریافتم که نیازی به سفارش نیست. در این مقاله‌ها دریچه جدیدی برای بازنمایی باز شد.

کاظم زاده: چکیده جلسات تخصصی در قالب کتاب چاپ شده است

اکبر کاظم زاده رییس کمیته اجرای همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: این همایش حاصل هفت جلسه تخصصی است. پنج هدف و سه حوزه و زیرمحور‌های همایش از جمله نتایج جلسات بود. ۹۵ درصد مقالات این همایش با فراخوان عمومی جمع‌آوری شد.

وی خاطرنشان کرد: محتوای نشست‌های تخصصی و چکیده‌های مقالات در قالب کتاب آماده شده است که امروز رونمایی می‌شود.

متقی: انقلاب و دفاع مقدس در امتداد هم هستند

ابراهیم متقی دبیر علمی بخش انقلاب اسلامی این همایش اظهار داشت: الگوی رفتاری انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها متفاوت است که بر مبنای کشاکش برای جایگاه قدرت یا جایگاه بندی ساختاری نبود.

وی افزود: ادبیات شعار انقلابیان از جنس خون و انتقام نبود. به عنوان مثال شعار می‌دادند «برادر ارتشی چرا برادرکشی». انقلابیان در لوله تفنگ‌های نظامیان گل می‌گذاشتند. این عوامل نشان می‌داد که رویکرد انقلاب معطوف به انتقام نیست.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی هم همچون دیگر انقلاب‌ها مدار‌های خاص خودش را داشت، اظهار کرد: انقلاب و دفاع مقدس در امتداد هم هستند. در تمام انقلاب‌ها جنگ وجود دارد مثل انقلاب در آمریکا و...

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در فضای موجود با ساختار سیاسی پیوند خورده است همانطور که در گذشته انقلاب و دفاع مقدس گره خوردند. اگر انقلاب نبود، سرنوشت جنگ متفاوت می شد. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار است همبستگی، جنگ و تهدیدات را ثبت کند.

بر اساس این گزارش، در حوزه انقلاب اسلامی، مقاله نقش جنبش جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی به نویسندگی مریم قانونی، مقاله ایثار و شهادت، نماد‌های گفتمان انقلاب اسلامی به نویسندگی مهری سادات موسوی و ساناز میرزایی و سید حسین حسینی، مقاله فرهنگ انقلاب اسلامی و راهبردی توسعه سیاسی به نویسندگی روح الله صفریان، مقاله گفتمان انقلاب اسلامی و مواجه آن با چالش بدیل سازی توسط نظام سلطه جهانی به نویسندگی محمد اسماعیل نباتیان مقاله تاثیرات انقلاب‌های سیاسی بر فضای نواورانه به نویسندگی حمیدرضا مختاری اسکی به عنوان مقالان برتر شناخته و تجلیل شدند.

در حوزه دفاع مقدس، مقاله جهادگران. سنگرسازان بی سنگر: نقش جهادسازندگی در دفاع مقدس به نویسندگی محمدتقی امانپور، مقاله بررسی تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر رخداد جنگ تحمیلی به نویسندگی سمانه طهماسبی، رشید رکابیان و حسن رضا آریایی راد، مقاله ویژگی منحصر به فرد دفاع مقدس نسبت به سایر جنگ‌های ایران و جهان با تاکید بر ویژگی دفاع تمدنی به نویسندگی هادی عبدالملکی و لیلا مجدانی، مقاله بررسی نقش جنگ عراق و ایران در صدور انقلاب اسلامی به نویسندگی محمد تکلو و مقاله بررسی سبک زندگی جهادی در رزمندگان دفاع مقدس به نویسندگی شعیب یاری و عباس علی حاتمی برگزیده و تجلیل شدند.

در حوزه بازنمایی در موزه مقاله گفتمان شهادت در صعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نویسندگی شیلان اوبهنگی، مقاله بازنمایی حضور دیگری و جایگاه او در سینمای جنگ ایران به نویسندگی شکوفه آروین و مریم حسینی، مقاله بررسی میزان رضایت بازدیدکنندگان از محتوا و مفاهیم ارایه شده در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نویسندگی علی امبر دبیری و احمد طاهری، مقاله ارزیابی شاخص‌های برجسته سازی در زمینه خلق جلوه‌های دیداری ایثار و شهادت به نویسندگی یونس کاویانی، مقاله ارتقا منظر شهری خرمشهر با تاکید بر خاطرات جمعی در دوران جنگ به نویسندگی آیدت باقری بهشتی، فرح حبیب، زهراسادات سعیده زرآبادی و مقاله تحلیل و بررسی نمود‌های انقلاب اسلامی در دو داستان کودک و نوجوان به نویسندگی طبیبه فرهادی برگزیده و تجلیل شدند.

در پایان این همایش از کتاب چکیده مقالات همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و کتاب نکات تخصصی جلسات تخصصی این همایش رونمایی شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها