هیل: متیس جلوی ترامپ را برای درگیری با ایران می‌گرفت

جیمز ماتیس، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده در تلاش‌های پی‌درپی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها با کره شمالی، ایران و سوریه و تبدیل شدن آن‌ها به جنگی تمام عیار، از اجرای دستورات رئیس جمهوری دونالد ترامپ خودداری یا گزینه‌های او را محدود می‌کرد.
کد خبر: ۳۴۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲ - 02May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از دیپلماسی ایرانی، «نیویورکر» در گزارشی نوشته است، جیمز ماتیس، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده در تلاش‌های پی در پی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها با کره شمالی، ایران و سوریه و تبدیل شدن آن‌ها به جنگی تمام عیار، از اجرای دستورات رئیس جمهوری دونالد ترامپ خودداری یا گزینه‌های او را محدود می‌کرد. این یکی از جدیدترین اظهاراتی است که نشان می‌دهد مقامات دولت ترامپ سعی در کنترل نیات بد او دارند.

یک مقام ارشد سابق امنیت ملی به نیویورکر اظهار داشت: «رئیس جمهوری با صدای بلند فکر می‌کند؛ شما با آنچه می‌شنوید به مثابه یک دستور رفتار می‌کنید یا بخشی از یک گفت و گوی طولانی تر؟ ما با آن به عنوان بخشی از یک گفت: وگو طولانی‌تر رفتار می‌کردیم. ما به همین شیوه از وجود اتفاق‌های بد بیشماری جلوگیری کردیم.»

در سال 2017 و پس از یک سری آزمایشات موشکی بالستیک در کره شمالی، ترامپ به پنتاگون دستور داد تا همسران و فرزندان نیرو‌های نظامی ایالات متحده را از کره جنوبی که پایگاه نظامی آمریکا در آن قرار دارد، خارج کنند. یک مقام دولت ترامپ به نشریه نیویورکر گفته که ماتیس صرفا این دستور را نادیده گرفته است.

در یک اتفاق دیگر در پاییز سال 2017، مقامات کاخ سفید برای یک جلسه خصوصی در کمپ دیوید برای توسعه گزینه‌های نظامی برای یک درگیری احتمالی با کره شمالی برنامه ریزی می‌کردند و طبق ادعا‌های مطرح شده، ماتیس مانع از برگزاری این جلسه شده است. به گفته یکی از مقامات پیشین ارشد دولت، او درخواست ژنرال اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی وقت را در رابطه با اعزام افسران و برنامه ریزان به جلسه، نادیده گرفته است.

پرونده‌ها از جمله آن‌هایی که در پروفایل جان بولتون مشاور امنیت ملی هم آمده است نشان می‌دهد که این فرمانده پیشین نیروی دریایی ایالات متحده به طور مرتب تلاش می‌کرده تا هر گونه درگیری بالقوه در سراسر جهان را کم اهمیت جلوه دهد.

ماتیس دسامبر گذشته و یک روز پس از آنکه ترامپ اعلام کرد نیرو‌های ایالات متحده را از سوریه خارج خواهد کرد، از ریاست پنتاگون استعفا کرد. ماتیس شدیدا با این تصمیم رئیس جمهوری مخالف بود.

رئیس پیشین وزارت دفاع همچنین سعی داشت مانع از تبدیل اختلافات احتمالی در خاورمیانه به یک جنگ تمام عیار شود. در اواخر سال 2017 که عراق برای انتخابات پارلمانی آماده می‌شد، مک مستر نگران هرگونه دخالت احتمالی از سوی ایران در این کشور بود و از پنتاگون خواست تا گزینه‌هایی را برای مقابله با چنین حرکتی در نظر بگیرد. یکی از مشاوران پیشین مک مستر گفت که ماتیس بعدتر یکی از مقامات پنتاگون را بدون هیچ گزینه‌ای به کاخ سفید فرستاده است. او گفت: «از او پرسیدم که پس گزینه‌ها چه شدند؟ او به من گفت که ما در برابر آن‌ها مقاومت کردیم.»

طبق گزارش‌های منتشر شده، ماتیس همچنین ژنرال جان نیکلسون، رئیس وقت نیرو‌های ایالات متحده در افغانستان را از دیدار با ترامپ باز داشته است.

پس از آنکه بولتون جای مک مستر را گرفت، در آوریل 2018 و پس از آنکه گزارش‌هایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم غیرنظامی در سوریه منتشر شد، از پنتاگون گزینه‌های موجود برای مواجهه با این کشور را خواستار شد. ماتیس تنها یک گزینه پیشنهاد کرد که حمله محدود با موشک‌های کروز بود و خشم بولتون را برانگیخت.

مقامات دولت ترامپ به نیویورکر گفته‌اند که ماتیس احتمالا سعی داشته با محدود کردن اطلاعاتی که به ترامپ می‌رسد، او را از یک سری تصمیم گیری‌های اشتباه بر مبنای مشاوره‌های نادرست، باز دارد. یک مقام ارشد پیشین دولتی گفت: «شمار زیادی از افراد در دولت هستند که می‌خواهند گزینه‌های پیش روی رئیس جمهوری را محدود کنند، زیرا نمی‌خواهند که او هیچ کار خاصی انجام دهد.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار