صالحی در اختتامیه جایزه ملک‎الشعرای بهار:

ثبت یک‌ هزار و ۶۰۰ انجمن ادبی/ ایده‌های انجمن‌های ادبی بی‌بدیل است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت یک‌ هزار و ۶۰۰ انجمن ادبی را یک اتفاق خوب برای جایزه ملک‎الشعرای بهار دانست.
کد خبر: ۳۴۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳ - 02May 2019

ثبت یک‌هزار و ۶۰۰ انجمن ادبی/ ایده‌های انجمن‌های ادبی بی‌بدیل استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه سومین جایزه ملک‌الشعرای بهار و دومین مجمع عمومی انجمن‌های ادبی کشور با حضور مرتضی سرهنگی رئیس دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان برگزار شد.

در ادامه این مراسم مجموعه کتاب‌های «سربرگ» گزیده مجموعه اشعار و داستان‌های انجمن‌های ادبی کشور و آرشیو انجمن‌های شناسه‌دار رونمایی شد.

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در سخنانی اظهار داشت: قبل از پیگیری و ساماندهی موضوع انجمن‌های ادبی، این انجمن‌ها برای دیدن مسوول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرخود با مشکلات روبرو بودند؛ خوشحالیم امروز انجمن‌ها عالی‌ترین شخص وزارت یعنی وزیر ارشاد را می‌بینند.

وی اذعان داشت: آن چه برای انجمن‌های ادبی درنظر داشتیم بیش از آن چه بود که امروز محقق شده است. وضعیت کشور به لحاظ اقتصادی و سیاسی بر همه حوزه‌ها تاثیرگذاشت. این چیزی است که مردم در زندگی روزمره نیز آن را حس می‌کنند.

مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی حدود ۱۰ سفر به استان‌ها داشتیم و پای حرف انجمن‌های ادبی نشستیم. ۱۶۰۰ انجمن ثبت‌نام کردند؛ با اینکه نتوانستیم تماماً در اختیار انجمن‌ها باشیم اما تعداد طرح‌های ارسالی از سوی انجمن های ادبی با رشد همراه بود.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم در سخنانیضمت گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری اظهار داشت: شهید مطهری حکیم، فیلسوف، فقیه، اسلام شناس و از شخصیت‌های مهم انقلاب اسلامی است. شخصیتی که در حوزه ادبیات هم جایگاهی دارد که فراموش نمی‌شود.

وی شهید مطهری را بخاطر کتاب ‌«داستان راستان» یکی از پیشگامان ادبیات دینی داستان و افزود: ایشان با نوشتن «داستان راستان» یک تحول به وجود آورد. این کتاب یکی از پرمخاطب‌ترین داستان‌های در ارتباط با مخاطب بوده است. همچنین نسبت ایشان با ادبیات عرفانی ایران در درس‌گفتارهایشان کاملا مشهود است. همچنین در کل خطابه‌های او ادبیات ایران جایگاه خاصی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: شهید مطهری ادیبی بود که بر قرآن، عرفان و حکمت مسلط بود؛ حکمت ترکیبی از معرفت و ذوق است. ویژگی حکمت ایرانی نیز همین است. شهید مطهری کاملا مانوس با ادبیات و عرفان ایرانی است.

صالحی ادامه داد: کتاب شهید مطهری در زندان مثنوی است. و این نشان می‌دهد اگر حکمت با ذوق ادبی همراه ‌شود چه آثاری خلق دارد. پاکیزگی نثر ایشان در آثار علمی مشهود است. ما از اینکه چنین ترکیب‌های خلاقی را در ایران دشتته‌ایم، به خودمان می‌بالیم.

وی ادبیات را ظرفیت تاریخی و اجتماعی برای ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: انجمن‌ها از انگیزش درونی و خوداتکایی برخوردارند. لذا از زاویه جوشش و رویش‌هایی که انجمن‌های به همراه دارند، این اتفاق مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: از اولین قدم‌های انجمن‌های ادبی این بود که بتوانند در یک ساختار مشخصی تعریف شوند و مسوولیت‌هایشان را انجام دهند. ساختارهای جدید زمان‌بر است اما مسیری که طی شد قدم‌های خوبی داشته است. اینکه ۱۶۰۰ انجمن ثبت و ۶۰۰ مورد شناسه دریافت کردند از اتفاقات خوبی این رویداد است.

صالحی اذعان کرد: این مسیر به نظرساده می‌آید اما ساختارسازی‌ها دشوار است. تفاوت کارهایی ساختاری با رویدادی همین است که زمان لازم دارند. این نشان می‌دهد که مسیری که آمده‌ایم اشتباه نبوده است. یکی از اهداف این مسیر در ساخت و حرکت این بود که انجمن‌ها از ایده‌های هم مطلع باشند. ایده‌ یک سرمایه کم بدیل‌ است همچنین مهارت‌ و روش‌های در اجرا. تراکم طرح و ایده‌های ارسالی به جایزه بهار می‌تواند یک خط ارتباطی باشد.

وی ادامه داد: هنوز راه نرفته بسیار است؛ باید در گام‌های بلندتری در کنار هم باشیم تا انجمن‌های ادبی در شهرستان‌ها، استان‌ها و کشور فرصت‌های جدیدی را برای خودشان پیدا کنند. به این قوام بخشی فرصت‌های تازه قابل انتظار است. امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود بوده اما امکانات ارتباطی ما محدود نیست و برای فرصت‌سازی می‌تواند مسیر خوبی را برای ادبیات و انجمن‌های ادبی ایجاد کند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار