یادداشت/

نفس‌های آخر ترامپیسم عقل‌گریز

بازی احمقانه دونالد ترامپ و تیم قشری و افراطی همراه او علیه جمهوری اسلامی ایران وارد مرحله جدیدی شده است که نگرانی ناشی از پیامد‌های آن هشدار‌های جدی جامعه نخبگی و عقلای امریکایی را به‌دنبال داشته است.
کد خبر: ۳۴۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰ - 03May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از جوان انلاین: رئیس‌جمهور آمریکا با تصور افزایش فشار‌ها بر ایران برای مذاکره روی توان موشکی و عمق منطقه‌ای کشورمان و مذاکره مجدد درباره پرونده هسته‌ای، تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران با عدم تجدید معافیت‌های کشور‌های خریدار نفت و خنثی‌سازی توان مقابله‌ای و زدن پشتوانه‌های ایستادگی با قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی را دنبال می‌کند.

اقدامات افراطی‌ای که از آینده‌نگری و مسئولیت‌پذیری فاصله داشته و می‌تواند پیامد‌های منفی برای امنیت، منافع و حتی حیثیت و پرستیژ آمریکا به‌دنبال داشته باشد. پیامد‌هایی چون:

۱- انسداد در مسیر هرگونه تعامل و ارتباط ایران با آمریکا و دنیای غرب و قطعی شدن ضرورت سیاست چرخش به شرق در ایران که به استحکام روابط با چین و روسیه و سایر قدرت‌های نوظهور انجامیده و با توجه به نقش الهام‌بخش ایران برای بسیاری از کشور‌های مستقل، تغییر بلوک‌بندی‌ها و نظام موجود در روابط بین‌الملل را سرعت داده و تحکیم نماید.

۲- بی‌اعتباری و انزوای جریان سیاسی دارای سابقه مذاکره با آمریکا و مدافع تعامل و ارتباط با بلوک غرب در جمهوری اسلامی و اثبات صحت نگاه جریان انقلابی و گفتمان استقلال در مقابل آن که نه‌تن‌ها بازگشت به میز مذاکره را منتفی می‌کند بلکه رویه استکبارستیزی و نفرت از غرب و غربگرایی را نیز نهادینه می‌سازد.

۳- استقرار تروریست‌های آمریکایی در غرب آسیا و شمال افریقا در قالب نیرو‌های سنتکام در شرایط فقدان هرگونه کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا و احتمال بروز تنش تصادفی بین این تروریست‌ها و نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به ابعاد گسترده ولو ناخواسته‌ای منتهی شود. بدیهی است در چنین شرایطی تأمین تروریست‌های آمریکا که غالبا در کشور‌های منطقه و تحت نفوذ جمهوری اسلامی یا نیرو‌های جهادی و گروه‌های مقاومت همسو با ایران مستقر هستند بسیار شکننده و پرهزینه خواهد بود.

۴- نیاز کشور‌های خریدار نفت به امنیت درازمدت انرژی که مقاومت در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا و تحریم‌های غیرعقلایی را برانگیخته و موجب سرباززدن از سیاست‌های اعلامی کاخ سفید شده و پرستیژ کاذب آمریکایی را با ادامه تعامل و همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران مخدوش می‌سازد. پدیده‌ای که موجب بی‌اعتباری و انزوای آمریکا شده و هژمون و سیطره نظام مطلوب امریکایی در روابط بین‌الملل را مخدوش می‌کند.

با توجه به این پیامد‌ها و نتایج است که سیاست تشدید فشار ترامپ علیه کشورمان با واکنش منفی کارشناسان وزارت خارجه و پنتاگون مواجه و هشدار‌های جدی آنان را موجب شده است. اشاره امام خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلام به اینکه «این تلاش‌های دشمن در واقع آخرین نفس‌های دشمنی دشمن است»، معطوف به همین واقعیت‌هاست که گاه آشکارا و رسانه‌ای از زبان مسئولان آمریکایی بیان می‌شود و گاه به صورت پنهان و در قالب گزار‌ش‌های محرمانه منعکس می‌شود.

ملت شریف ایران اسلامی هم با تجربه دریافته که چاره‌ای جز صبر و بردباری در این دوران گذار ندارد. اما مسئولان محترم نیز باید بدانند برای تأدیب دشمن و وادار سازی او به تصحیح رویه ظالمانه چاره‌ای جز بیشینه‌سازی قدرت و ایستادگی دربرابر دشمن و افزایش رضایتمندی مردم از مسیر خدمت و انجام قاطع درست وظایف باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها