سی‌ودومین نمایشگاه کتاب-۹۰/ علی‌اصغر جعفری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ایجاد نهضت رمان‌نویسی برای انتشار سالانه ۱۰۰ رمان/ از نوقلمان در کنار پیشکسوتان استفاده می‌کنیم

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به حمایت از نویسندگان نوقلم در کنار پیشکسوتان ادبیات، گفت: در سالجاری به دنبال ایجاد نهضت رمان‌نویسی هستیم تا انشالله بتوانیم سالانه ۱۰۰ رمان از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر کنیم.
کد خبر: ۳۴۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ - 04May 2019

ایجاد نهضت رمان نویسی برای انتشار سالانه 100 رمان/ از نوقلمان در کنار پیشکسوتان استفاده می‌کنیمعلی‌اصغر جعفری مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌ مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به انتشار ۷۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران، اظهار داشت: به دنبال ایجاد نهضت رمان‌نویسی در سال جاری هستیم تا ان‌شاءالله بتوانیم سالانه ۱۰۰ رمان از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر کنیم.

وی افزود: معتقدیم باید تعداد زیادی رمان برای مخاطبین کودک و نوجوان نوشته شود و در این راستا اقداماتی را برای سال ۱۳۹۸ در دستور کار داریم.

جعفری در خصوص توجه به نویسندگان نوقلم گفت: البته ما در نهضت رمان‌نویسی تراز کارمان را پایین نمی‌آوریم، منتهی بچه‌های نوقلم را رها نکرده‌ایم. تکلیف داریم به نوقلمان کمک کنیم چراکه امید ما برای آینده به همین نوقلمان است. از طرفی برای اینکه ظرفیت مخاطبین را در این حوزه از دست ندهیم باید از نویسندگان نامدار و پیشکسوت استفاده کنیم تا مخاطبانمان را از دست ندهیم.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: حوزه دفاع مقدس یکی از پُرمخاطب‌ترین حوزه‌های ادبیات کشور است. کتاب‌های این حوزه نیز اکثراً به چاپ چندم می‌رسند و این نشان می‌دهد این حوزه ظرفیت بالایی دارد؛ بنابراین ما برای حفظ شان نویسندگان پیشکسوت، حفظ مخاطبان گذشته و جذب مخاطبان جدید باید صاحب‌نظران و صاحب‌نامان را نیز تقویت و حمایت کنیم. از طرفی برای اینکه بتوانیم کاشت‌هایی برای آینده داشته باشیم و نسل توانمندی برای آینده ایجاد کنیم، باید به نوقلمان نیز توجه نشان دهیم.

جعفری کادرسازی را یکی از وظایف موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دانست و افزود: ما باید در این حوزه کادرسازی کنیم که خوشبختانه این کار شروع شده و بخشی از نویسندگان ما نوقلم هستند. ما برای سال ۱۳۹۸ تلاش می‌کنیم نهضتی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با روایت‌گری، رمان و ادبیات مطالبه کردند را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: توجه به همه ژانر‌های ادبی دفاع مقدس مهم است، اما رمان ظرفیت مضاعفی دارد و تقریباً شبیه به لوکوموتیو عمل می‌کند؛ یعنی اگر می‌خواهیم سینما و تئاتر قوی داشته باشیم و عطش نسل جوان را پاسخ دهیم، باید رمان را تقویت کنیم. تقویت رمان منجر به تقویت ژانر‌های تاریخی و تاریخ شفاهی است، بنابراین رمان فراتر از یک ژانر ادبی عمل می‌کند چراکه ظرفیت‌ساز است.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از انتشار خروجی‌های تاریخ شفاهی این مرکز برای نخستین‌بار خبر داد و گفت: ما خوشبختانه در همه بخش‌های ادبی کتاب‌هایی نوشته‌ و در نمایشگاه عرضه کرده‌ایم؛ برای نخستین بار خروجی‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در حوزه تاریخ شفاهی منتشر کرده‌ایم. از سال گذشته در ۱۰ موضوع تاریخ شفاهی متمرکز شد‌ه‌ و گفت‌وگو‌هایی به همین منظور با فرماندهان و پیشکسوتان و مسوولین دوران دفاع مقدس را که طی سال‌های گذشته جمع‌آوری کرده بودیم و منتشر کردیم لذا برای اولین بار تعدادی از کتاب‌های منتشر شده ما در نمایشگاه امسال، ماحصل همان گفت‌وگوهاست.

جعفری تاریخ شفاهی را نیز یک ظرفیت فوق‌العاده دانست و خاطرنشان کرد: گنجینه‌ای که رهبر معظم انقلاب درباره دفاع مقدس می‌فرمایند، در حوزه تاریخ شفاهی کاملاً مصداق دارد چراکه تاریخ شفاهی می‌تواند برای سایر بخش‌های ادبی ظرفیت‌سازی کند.

وی آموزش را لازمه نهضت رمان نویسی دانست و گفت: حدود ۲۰ رمان نویس جوان را شناسایی کرده و در حال آموزش آن‌ها هستیم تا گام به گام بتوانیم آن‌ها را کمک کنیم و در ادامه آثارشان را چاپ کنیم. کار‌های شناسایی و مقدمات فراهم شده تا در سال‌جاری آموزش‌های حرفه‌ای و فنی را نهایی کنیم و در نهایتا بتوانیم آثار این نویسندگان را چاپ کنیم.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: در کنار فعالیت‌های حوزه نشر، ما غنی‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را در مجموعه موزه داریم که بالغ بر ۲۵ هزار کتاب در آن گردآوری شده است. همکاران ما امسال نیز تمام کتاب‌های تازه منتشر شده مربوط به دفاع مقدس را در نمایشگاه کتاب تهران شناسایی و خریداری می‌کنند تا به ظرفیت‌های منابع اضافه کنیم. خوشبختانه در سال ۱۳۹۷ توانستیم ۳۰ درصد منابع کتابخانه‌ای و اسنادی‌مان را تقویت کنیم.

جعفری گفت: تاکید کرده‌ایم که هیچ کتابی نباید در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی چاپ شده باشد که ما نسخه‌هایی از آن را در کتابخانه تخصصی نداشته باشیم. این فعالیت خوشبختانه به بازار نشر نیز کمک می‌کند و پژوهشگران و صاحبنظران و علاقمندان به ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که دسترسی به همه این کتاب‌ها را نداشته باشند می‌توانند در کتابخانه ما عضو شده و از این ظرفیت استفاده کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار