کدخدایی در نشست خبری:

مصوبات مجلس درخصوص ایثارگران منع قانونی ندارد/ تشکیل جلسه فوق‎العاده شورای نگهبان برای بررسی قانون انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به طرح استفساریه ماده سوم قانون برنامه ششم توسعه، مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص ایثارگران را فاقد هرگونه منع قانونی دانست.
کد خبر: ۳۴۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲ - 04May 2019

مصوبات اخیر مجلس در خصوص ایثارگران منع قانونی نداردبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‎پرس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز در اولین نشست خبری خود در سال جدید با اصحاب رسانه، ضمن گرامی‎داشت روز معلم و شهادت استاد مطهری و همچنین فرارسیدن ماه رمضان، خواستار توفیق روزافزون خدمت‎رسانی مسوولان به مردم از خداوند متعال شد.

کدخدایی ضمن ارائه گزارشی از مصوبات شورای نگهبان با اشاره به طرح استفساریه ماده سوم قانون برنامه ششم توسعه، مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص ایثارگران را فاقد هرگونه منع قانونی دانست.

وی با بیان اینکه تلاش ما باید در کاهش مشکلات مردم و به خصوص جامعه ایثارگران باشد، اظهار داشت: در این طرح مزایای موثری برای ایثارگران در نظر گرفته شده که مزایای مالی و استخدامی فرزندان این قشر از جامعه از بارزترین آنهاست.

کدخدایی در ادامه با اشاره به اقدام وقیحانه اخیر دولتمردان آمریکایی برای قرار دادن سپاه در لیست تروریست‎ها، طرح دوفوریتی اقدام متقابل در برابر این اقدام ضدحقوق بشری را شایسته عنوان کرد و گفت: این طرح مورد بررسی فقها و کارشناسان شورای نگهبان قرار گرفت و خوشبختانه در این خصوص هم ایراد و منع قانونی وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به سیلاب‎های اخیر در برخی از استان‎های کشور، مسئله تغییرات در لایحه بحران را امری کارآمد و مفید دانست و با تاکید بر اینکه لایحه مدیریت بحران و لوایحی این چنینی از حساسیت مهمی برخوردار هستند که باید رسیدگی به آنها در اولویت باشد، گفت: با اینکه لایحه مدیریت کشور بسیار گسترده بود و در جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفت، اما ضمن اینکه بررسی‎ها در این خصوص همچنان ادامه دارد، اما باید هرچه سریع‎تر به مرحله اجرا گذاشته شود.

کدخدایی با توجه به این نکته که برای مبارزه با فساد اداری تمام ظرفیت‎های موجود را باید به کار گرفت، گفت: لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که پس از بحث و تبادل نظرها میان فقها و کارشناسان شورا، این لایحه به‌ دلیل ابهامات و ایراداتی که داشت برای رفع ایراد به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.

وی با اشاره به شعار سال جاری مبنی بر حمایت از تولیدات ملی، اقدام مسوولان و مردم برای رونق در بازارهای داخلی را امری ضروری خواند و گفت: شورای نگهبان طرح حمایت از کالای ایرانی را مورد بررسی قرار داد، اما ایراداتی نیز به این طرح وارد است؛ لذا ضمن اینکه این طرح نیز برای بررسی مجدد و رفع ایرادات وارده به مجلس ارجاع داده شد، امیدواریم هرچه سریع‎تر ایرادات این طرح برطرف شود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که چندی پیش جهت بررسی به شورای نگهبان ارسال شد، گفت: مصوبات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه از حساسیت و همچنین از گستردگی خاصی برخوردار است، ضمن اینکه جلسات متعددی در این زمینه در شورای نگهبان برگزار شد، اما تاکنون شورا موفق به صدور نتیجه قطعی در این خصوص نشده است؛ لذا جلسات همچنان ادامه دارد و ما در تلاش هستیم تا این مصوبه نیز هرچه سریع‎تر نهایی شده و به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی تا چه میزان بر روند برگزاری انتخابات تاثیرگذار است و در چه تاریخی نهایی و اجرایی خواهد شد، گفت: اظهارنظر در این خصوص باید کارشناسانه باشد و چون پروسه روند این مسئله طولانی و حساس است، در حال حاضر نمی‎توان تاریخ نهایی شدن این موضوع را بیان کرد، اما وزارت کشور برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی را موثر می‎داند و تا جایی که وزارت کشور بتواند در تحقق این مسئله ثابت قدم باشد، قطعا شورای نگهبان نیز از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اقدامات و فعالیت‎های کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی به شدت مورد بررسی قرار گرفته و رصد می‌شود، تصریح کرد: در  فضای مجازی اگر هر کدام از اقدامات و فعالیت‎های کاندیداهای مجلس شورای اسلامی خلاف واقع و غیرقانونی باشد، قطعا از طرف شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ داده خواهد شد.

کدخدایی با توجه به این نکته که تاکنون طرحی مبنی بر سند تحول ۲۰۳۰ از سوی هیچ نهادی به شورای نگهبان ارسال نشده است، گفت: شورای نگهبان زمانی می‎تواند در خصوص طرح و موضوعی کارشناسی و اظهار نظر کند که این طرح و یا طرح‎ها تسلیم شورا شده باشد؛ لذا در حال حاضر هیچ طرحی با این مضمون به دست ما نرسیده است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها