یادداشت/ سیدعلی فاطمی

«زندانی‌ها»یی که انتظار را با لبخند روایت می‌کنند

قالب طنز در دل داستانی معرفتی از خصوصیات بارز «زندانی‌ها» است که فضای کمیک آن برخلاف فیلم‌های امروزی فضای مناسب به جهت حفظ شأن مخاطب ایرانی است لذا این امکان را برای خانواده‌ها فراهم کرده که با خاطری آسوده به تماشای این فیلم بنشینند.
کد خبر: ۳۴۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۸ - 05May 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ سیدعلی فاطمی؛ در دنیای آشفته کنونی که حوادث با سرعتی باورناپذیر در حال روی دادن هستند و انسانی که غرق مشکلات و روزمرگی خودساخته است، دچار نوعی بی هویتی و سرگشتگی شده که فراتر از احوال کنونی را متصور نیست، بدآن گونه که خود را وادار به گذراندن عمر بی حاصل و بی هدف خود کرده و یا از سر پوچی آرزوی پایان زندگی خود را دارد گویا که تمامی امید او زایل شده است.

اما انسان معتقد به منجی در پس بسته دیدن تمام درهای دنیا به روی خود از امتیاز و دلگرمی ویژه ای برخوردار است چراکه امید روزگاری که تاریخ بشریت شاهد عصر دیگری است را به نظاره نشسته است و آن هنگام است که انسان به معنای حقیقی در جایگاه خلیفه‌اللهی خویش قرار خواهد گرفت و قرائتی متفاوت از آن چه امروزه وجود دارد از آدمی نمایان خواهد شد.

اعتقاد به منجی در تمامی ادیان توحیدی و حتی غیرتوحیدی وجود دارد و این اعتقاد به طور ویژه ای در دین اسلام و مذهب شیعه تبلور یافته، به گونه ای که موجودیت شیعه با ظهور موعود گره خورده است. در این میان سیاست های استکباری حاکم بر جهان سعی در تحریف و ارائه نظریات التقاطی در راستای سلطه بر جهان کرده و با حاکم ساختن امپراطوری رسانه ای در میان ملت ها، عقاید جهت دار و انحرافی خود را در راستای اهداف سلطه گرایانه در ذهن و قلب مردم جهان تزریق کرده است.

سینمای هالیوود با جهت گیری‌هایی مبتنی بر سیاست های مطرح شده مستکبرین عالم با یکه تازی، نظریه‌های تشکیل دهکده جهانی و یکپارچگی جهان و کدخدامحوری و... را بر پرده سینما تصویر کرده و نقش موثری در ارائه این الگوی انحرافی و تقلبی که برگرفته از الگوی عصر ظهور منجی عالم بشریت حضرت حجت روحی و ارواحنا له الفداء در اداره جهان است را ایفا کرده و می کند.

غیاب و عدم ارائه حقیقت ناب شیعه که پرچمدار امروزی آن در جهان انقلاب اسلامی ایران است عرصه را برای میدان‌داری سینمای هالیوود گشوده است. بررسی غفلت و عدم توجه به این مسئله مهم و استراتژیک با گذشت 40 سال از عمر انقلاب مجال دیگری را می‌طلبد اما شایسته است که به بهانه این روزها که متقارن با ایام نیمه شعبان و ولادت فرخنده حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عج) است تمامی نهادها و سازمان‌های فرهنگی و هنری کشور عملکرد گذشته خویش را مورد کنکاش و ارزیابی قرار داده و اقدامات و فعالیت‌های خود را در زمینه مهدویت و فرهنگ انتظار و زمینه سازی برای ظهور آن ذخیره الهی، مورد ارزیابی قرار دهند و با شناسایی آسیب ها و خلاء‌های موجود اقدام به برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی در این زمینه کنند چرا که با توجه به گام نهادن در مرحله دوم انقلاب و تاکید بر بحث تمدن‌سازی و زمینه‌سازی ظهور لزوم توجه به این موضوع بیش از پیش ضروری است.

در این میان فضای رسانه و هنر، به ویژه سینما از اهمیت مضاعفی در تبیین این مهم برخوردار بوده، که در طول این 40 سال عملکرد بسیار ناچیزی از خود باقی گذارده است و آثاری که پیرامون مهدویت و منجی تولید کرده بسیار اندک‌اند در صورتی که باید تفکر انقلاب اسلامی که مدعی نجات بشریت و سردمداری عالم است این‌گونه در موضع ضعف در دنیا و حتی داخل کشور قرار نگیرد.

با نگاهی گذرا به موقعیت کنونی و گذشته سینمای ایران بر همه مبرهن است دیدگاه سودمحوری که بر سینما حاکم است و از طرفی فقدان سواد و اطلاعات لازم و عمیق معرفتی و حتی هنری سبب عدم پرداخت به موضاعات ضروری از جمله موضوع مهدویت شده و این در حالی ست که غرب روز به روز جدی تر و عمیق تر به این مبانی می‌پردازد.

در حال حاضر و پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی شاهد اثری سینمایی به نام زندانی‌ها به کارگردانی مسعود ده نمکی باسابقه و تفکر شناخته شده هستیم که در بین معدود آثار سینمای به صورت مستقیم به مفهوم انتظار و مهدویت در قالب روایت قصه ای طنزگونه پرداخته است.

تحول دو جوان زندانی در این داستان در مواجهه با فردی با اخلاص که ارادت به حضرت حجت داشته و و مدتی است که هر هفته به امید رسیدن به مقصود خویش راهی مسجد مقدس جمکران می شود. هومن برق نورد و بهنام تشکر زوج هنری شناخته شده در عرصه تلویزیون، در نقش دو جوان زندانی در جستجوی گنج هستند و ماجرا حول اتفاقات پیش روی آن‌ها شکل می گیرد.

انتخاب قالب طنز در دل داستانی معرفتی از خصوصیات بارز این فیلم است که فضای کمیک آن برخلاف فیلم‌های امروزی فضای مناسب به جهت حفظ شأن مخاطب ایرانی است لذا این امکان را برای خانواده‌ها فراهم کرده که با خاطری آسوده به تماشای این فیلم بنشینند.

باید متذکر شد که ضرورت توجه به فیلم زندانی‌ها به عنوان اثری با محتوای مهدویت و انتظار از سوی مسئولین فرهنگی ضروری است چرا که پرداختن به این موضوع آن هم در فضای ولنگار و رها شده کنونی اقدامی در خور توجه است و مهمتر از مسئولین که تنها از باب یادآوری و مطالبه‌گری و نیز تذکر به ایشان و رعایت سلسله مراتب بیان می‌شود و در عمل امیدی به ایشان نیست، مخاطب مردمی می‌باشد تا شاید لزوم توجه به فیلم زندانی‌ها مسئولین را متنبه ساخته و خواب غفلت را از چشم‌های آن ها بزداید که جایگاه مردم ایران از حیث ارائه فیلم‌های کنونی بسی فراتر از حال حاضر است.

لذا شایسته است که در این روزها که مردم انقلابی ایران اسلامی در پی خدمت رسانی به هموطنان گرفتار در سیل در نقاط مختلف کشور هستند و ارتش سایبری دشمن در خارج از مرزها و پیروان و دست نشانده‌های آنان در داخل مشغول زدودن ریشه‌های فکری و فرهنگی جامعه هستند، دغدغه‌مندان عرصه هنر و فرهنگ و مردم انقلابی ایران اسلامی با حمایت از فیلم زندانی‌ها عرصه را برای تشویق ورود هنرمندان به موضوع مهدویت بگشایند تا شاهد ارائه آثار درخور توجه و عمیق در درجه اول جهت ارائه به داخل و در مرحله‌ای بالاتر در رقابت با هالیوود باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار