یادداشت/ روح الله ایرانمهر

«وارش» ارزش‌ها، شاید وقتی دیگر!

در حالی که تقدیم کردن بیش از 10 هزار شهید در دوران دفاع مقدس و 40 شهید مدافع حرم و حضور فعال و بی‌مثال آحاد جامعه و خیل عظیم جانبازان و ایثارگران مازندرانی نشان از آمیختگی روحیه‌ی ظلم‌ستیزی و وطن‌دوستی و ایثار و مجاهدت مردمان دیار علویان، طبرستان دارد بی‌توجهی به چنین موضوع مهمی در جشنواره‌ی نهم «وارش» امری است نادرست و غیرقابل توجیه!
کد خبر: ۳۴۵۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹ - 06May 2019

«وارش» ارزش‌ها، شاید وقتی دیگرگروه استان‌های دفاع‌پرس- «روح الله ایرانمهر» مدیر هنری و امور سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران؛ «وارش» در گویش مازندرانی به بارش، باریدن و باران گفته می‌شود، 19 سال است جشنواره فیلمی به همین نام در استان مازندران برگزار می‌شود.

این جشنواره از قدیمی‌ترین جشنواره‌های مازندران و کشور است که با هدف نمایش فیلم‌های کوتاه، مستند و داستانی و با موضوع فرهنگ عامه در مازندران برگزار می‌شود.

نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم وارش پس از چند سال وقفه در گستره بین المللی با حضور فیلمسازان ایرانی و هنرمندان کشورهای حاشیه دریای خزر، بهار 98 در استان مازندران با ساختارهای هدفمند و استاندارد برگزار شد.

جشنواره‌ی نهم وارش با بهره‌گیری از تجارب دوره‌های گذشته و توان و تخصص اهالی فرهنگ و هنر استانی و ملی بی‌شک یکی از بهترین دوره‌هایش را سپری کرد.

برگزاری اکران همزمان فیلم‌های جشنواره در سه شهر استان، مشارکت فیلم‌سازان بنام و آثار ارزشمند از کشورهای منطقه، برنامه‌های جنبی فراوان و حضور داوطلبانه‌ی جوانان هنرمند و هنردوست بومی در جریان برگزاری جشنواره از نقاط قوت این جشنواره‌ی 2 سالانه که پس از 4 سال وقفه با همت مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد، است.

البته برگزاری جشنواره‌ای در سطح بین‌المللی با توان اندک مجموعه‌های استانی و شهرستانی امری طاقت‌فرسا بوده که خروجی آن عاری از اشتباه و یا نقصان نخواهد بود و جشنواره‌ی وارش نیز مستثنی از این قاعده نخواهد بود.

یکی از نقدهای وارده به این دوره از جشنواره بی‌توجهی به مفاهیم و موضوعات ارزشی در فراخوان آثار است.

جشنواره‌ای که یکی از بخش‌های دوره پنجم آن دفاع مقدس است و جایزه‌ی ویژه ی آن در دوره‌ی ششم به اثری دفاع مقدسی تعلق می‌گیرد و دوره‌های دیگر کم و بیش شاهد حضور فیلم‌سازان با آثار ارزشی و بن‌مایه‌ی بومی بوده‌ایم، متاسفانه در این دوره با بی‌مهری برگزار کنندگان نسبت به مقولات ارزشی و بویژه مفاهیم ارزشمندی چون ایثار و جهاد و شهادت مواجه بود و توجه به این موضوع مهم در پخش فیلمی از یکی از شهدای مازندران به مناسبت سالگرد حماسه خان‌طومان در مراسم افتتاحیه و یادی از آن مجاهدان نستوه در بیانات معاون محترم استاندار در مراسم اختتامیه خلاصه شد.

اگر از منظر لغت‌نامه دهخدا به فرهنگ بپردازیم می‌بایست آن را به علم و دانش و تربیت و ادب و عقل و خرد و تدبیر و چاره معنا کنیم و از این روی بی‌کم و کاست می‌توان گفت، پایداری و مقاومت و ایثار از دیرباز جزء لاینفک فرهنگ و منش ایرانیان بوده است.

در حالی که تقدیم کردن بیش از ده هزار شهید در دوران دفاع مقدس و 40 شهید مدافع حرم و حضور فعال و بی‌مثال آحاد جامعه و خیل عظیم جانبازان و ایثارگران مازندرانی نشان از آمیختگی روحیه‌ی ظلم‌ستیزی و وطن‌دوستی و ایثار و مجاهدت مردمان دیار علویان، طبرستان دارد بی‌توجهی به چنین موضوع مهمی در جشنواره‌ی نهم وارش امری است نادرست و غیرقابل توجیه!

ایرانیان همواره فرهنگ و آداب و رسوم مذهبی و دینی‌شان نقش پررنگ کمّی و کیفی در زندگی‌شان داشته و دارد و زندگانی خانوارهای ایرانی دست کم در زمان معاصر یا با تقدیم شهید و یا جانباز و یا تحمل رنج اسارت عزیزان و تخریب منازل و بمباران خانه و کاشانه و شهر دیارشان به نوعی با مقوله‌ی جنگ و بویژه دفاع مقدس و اکنون مدافعان حریم اهل بیت و مدافعان میهن عجین شده است و گواه آن تصویر زیبای مادر شهیدی است که با چهره‌ای تکیده و چشمانی کم سو با تکیه بر چهارچوب کلبه‌ای در دل جنگل همچنان ایستاده و با نشان دادن تصویر فرزند دلبند شهیدش نگاهی معنادار به دوربین عکاس می‌کند. این تصویر برجسته‌ترین پلان از زندگی این مادر مازنی و مادران و پدران و مردمان این دیار است که متاسفانه در قاب جشنواره‌ی نهم وارش اثری از آن نبود.

و یا عشق بازی فرزندان کم سن و سال شهدای مدافع حرم و میهن با عکس پدرشان که با الهام از او زین پس منش‌شان را و آداب و رسوم‌شان را بر پایه‌ی نگاه ژرف آن مجاهدان فی سبیل الله ترسیم خواهند کرد نیز جزئی لاینفک از فرهنگ گوشه‌ای از این ملت شهیدپرور است که قطرات باران «وارش» نهم آن را به ما هدیه نداد.

بهره‌گیری شاعران از المان‌های بصری جذاب و چشم‌نواز طبیعی و عناصر بومی در توصیف رنج و مشقت پدران و مادران در فراق فرزند شهیدشان و استفاده‌ی فیلم‌سازان از آن در بیان میزان مجاهدت ایثارگران به جهت عزیمت از وطنی آباد و خرم به سرزمینی بی‌آب و علف و شرایط جوی خاص در دفاع از میهن و حتی هجرت به دیاری جنگ‌زده در فراسوی مرزها در مسیر محافظت از شعائر دینی و مواردی از این دست که محصول نگاه تیزبین و هنرمندانه و ذوق و قریحه‌ی ناب فرهیختگان ارزشی است، همواره موجب خلق آثار زیبا و ارزشمندی شده است که به زیبایی پیوندی اصولی را بین مفاهیم ارزشی برگرفته از خلق و خوی اقوام مختلف و اقلیم و آداب و سنن آنان ایجاد کرده‌اند.

ازین‌رو شایسته است تا در دوره‌های آتی مسئولین امر و دست اندرکاران این رویداد مهم و اثرگذار هنری و فرهنگی استان و بلکه ملی، توجهی درخور نسبت به مباحث ارزشی در چارچوب آداب و رسوم و فرهنگ بومی اقوام مختلف ایران مبذول دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار