نگرانی کاخ سفید از نفوذ روسیه و ایران در آمریکای لاتین برای چیست؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تهدیدات و مداخلات آمریکا اوضاع را در ونزوئلا بحرانی کرده و ادعا‌های ترامپ درباره این کشور و موضوع حقوق بشر و ایجاد دموکراسی دروغین است، زیرا هدف آمریکا به زانو در آوردن همه نظام‌ها در آمریکای لاتین است.
کد خبر: ۳۴۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۹ - 05May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از الف، کشور ونزوئلا روز‌های بحرانی را سپری می‌کند و تهدیدات و مداخلات آمریکا اوضاع را در این کشور بحرانی‌تر کرده است. با توجه به تشدید تنش میان کاراکاس و واشنگتن این سوال برای تحلیلگران ایجاد شده است که سرانجام کار چه خواهد شد و ترامپ و تیم افراطی‌اش چه اهدافی را از دخالت در ونزوئلا دنبال می‌کند؟

نکته‌ای که وجود دارد این است که ترامپ می‌کوشد تا کشور‌هایی که در برابر آمریکا سرتعظیم فرود نمی‌آورند را از گردونه خارج کند، کشور‌های کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و بولیوی همواره در برابر توطئه‌های آمریکا ایستادگی کرده و این موجب نگرانی و نارضایتی رییس جمهور آمریکا و تیم افراطی‌اش شده است.

ترامپ مدعی شده است که سیاست‌های نظام‌های سوسیالیست در ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه موجب شده تا اقتصاد در این کشور‌ها نابود شود در صورتی‌که این موضوع واقعیت نداشته و تحریم‌های نفتی و اقتصادی آمریکا این وضعیت را در ونزوئلا به وجود آورده است.

چندی پیش نیز، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که قصد دارند ائتلاف بزرگی را برای برکناری مادورو ایجاد کنند، دولت ونزوئلا نیز پنج پیش شرط را برای مذاکرات احتمالی همزمان با تشکیل یک گروه با حضور اتحادیه اروپا و اروگوئه ارایه خواهد کرد که «احترام به تمامیت ارضی ونزوئلا»، «احترام به حقوق ونزوئلا برای زندگی مسالمت‌آمیز»، «لغو تحریم‌ها»، «ایجاد مکانیزمی که دولت و مخالفان بتوانند اختلافات‌شان را با ابزار‌های صلح‌آمیز حل و فصل کنند» و «عدم مداخله کشور‌ها و دولت‌های خارجی در امور داخلی ونزوئلا» پیش‌شرط‌های دولت ونزوئلا است.

هدف کاخ سفید از ماجرا‌های ونزوئلا چیست؟

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد تحولات اخیر در ونزوئلا و دخالت‌های آمریکا اظهار کرد: در واقع تیم دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا متشکل از پامپئو وزیر خارجه، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و بخشی از چهره‌های افراطی این کشور به دنبال این هستند تا آمریکای لاتین را از وجود برخی از رهبران استقلال‌نظر پاکسازی کنند و نظام‌هایی را که با سیاست آمریکا مشکل دارند از بین ببرند.

وی به دخالت‌های آشکار ترامپ در ونزوئلا اشاره کرد و افزود: ترامپ از مدت‌ها پیش سرنگونی نظام مادورو رییس‌جمهور منتخب ونزوئلا را در دستور کار خود قرار داده بود و از تمام ابزار‌های خود در این راستا استفاده کرد. این در حالی است که با روی کار آمدن ترامپ، تحولات جدیدی بر منطقه آمریکای لاتین یعنی حیاط خلوت آمریکا اتفاق افتاد؛ از سویی کشور‌هایی مانند روسیه، چین و ایران همواره به دنبال منع گسترش نفوذ آمریکا در این منطقه هستند و از جهت حمایت این احزاب در تحکیم حکومت‌هایی که در مقابل آمریکا ایستاده‌اند، همواره حمایت کردند که این موضوع موجب نگرانی و نارضایتی ترامپ و تیمش شده است.

سکوت سازمان ملل در مقابل دخالت‌های آمریکا

این کارشناس مسائل بین‌المللی همچنین به سکوت نهاد‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: متاسفانه نهاد‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل نیز در مورد تحولات ونزوئلا و دخالت‌های آمریکا در این کشور سکوت کرده است. اهداف آمریکا تسلط بر کشور‌های کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و بولیوی است که در برابر توطئه‌های آمریکا ایستاده‌ان، چراکه آمریکا خواهان استقلال و آزادی در این کشور‌ها نیست؛ زیرا سبب می‌شود که رژیم‌های تابع آمریکا نیز از زیر یوغ واشنگتن خارج شوند.

اگر دموکراسی در ونزوئلا وجود نداشت، چرا گوایدو رهبر مخالفان به عنوان نماینده و رئیس پارلمان انتخاب شد

هانی‌زاده تاکید کرد: آمریکایی‌ها از نفوذ روسیه و ایران در ونزوئلا نگران هستند و سعی دارند تا حکومتی دست نشانده خود را در آنجا روی کار بیاورند، این اتفاقات نشان دهنده این است که قانون جنگل در روابط بین‌الملل حکمرفاست و آمریکا هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که خواستار بازگرداندن دموکراسی به ونزوئلا هستند، در صورتی‌که اگر دموکراسی در ونزوئلا وجود نداشت، پس چگونه گوایدو که رهبر مخالفان است به عنوان نماینده و سپس رئیس پارلمان انتخاب شد.

مادورو فردی استقلال طلب است؛ نمی‌خواهد کشورش به آمریکا وابسته باشد

وی ادامه داد: مادورو از طریق انتخابات با رای بالای مردم به ریاست جمهوری رسیده و اقدام گوآیدو در معرفی خود به عنوان رئیس‌جمهور اقدام نادرستی بود که متاسفانه از حمایت آمریکا هم برخوردار بوده است. مادورو فردی استقلال طلب بوده و نمی‌خواهد تا کشورش به آمریکا وابسته باشد، لذا چنین مواضعی موجب شده تا آمریکایی‌هایی از هیچ کوششی برای ساقط کردن نظام مادورو دریغ نکنند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: آینده ونزو‌ئلا بستگی به قدرت مادورو دارد و باید بین دولت و ملت این کشور هم‌بستگی و وحدت وجود داشته باشد تا بتوانند در مقابل کارشکنی‌های ترامپ و دولتش بایستند. آمریکا از طریق جریان سازی رسانه‌ای و محاصره اقتصادی سعی دارد تا شرایط در ونزوئلا را ناامن کند. درست است که ونزوئلا با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما مقصر اصلی این موضوع دولت آمریکا است چراکه ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفت جهان است، ولی با تحریم نفتی از سوی آمریکا مواجه شده و همچنین میلیارد‌ها دلار دارایی این کشور بیش از ده ساله که در بانک‌های آمریکایی مسدود شده است.

هدف آمریکا به زانو در آوردن همه نظام‌ها در آمریکای لاتین است

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آمریکا در آینده ترور شخصیت‌های ونزوئلا را در دستور کار قرار دهد و از هر ابزاری برای سرنگونی دولت مادورو استفاده کند و آنچه درباره تحولات ونزوئلا می‌توان گفت: این است که ادعا‌های ترامپ درباره ونزوئلا و موضوع حقوق بشر و ایجاد دموکراسی ادعای دروغین است، زیرا هدف آمریکا به زانو در آوردن همه نظام‌ها در آمریکای لاتین است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار