لاریجانی:

بسترهای مناسب برای گسترش روابط تجاری ایران و نیجر فراهم است

رئیس مجلس از فراهم بودن بسترهای مناسب برای گسترش روابط تجاری ایران و نیجر خبر داد.
کد خبر: ۳۴۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳ - 05May 2019

بسترهای مناسب برای گسترش روابط تجاری ایران و نیجر فراهم استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی لاریجانی در دیدار با نایب رئیس مجلس نیجر ضمن خوش آمدگویی به وی و هیأت همراه اظهار داشت: همواره روابط خوب و حسنه‌ای با کشور نیجر داشته‌ایم، براساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توجه خاص به کشور‌های آفریقایی وجود داشته و تلاش داریم کمک‌هایی در حوزه بهداشت، درمان و سرمایه گذاری در حوزه خودرو انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کشور شما، دوست و برادر ماست و امیدواریم این سفر بر توسعه روابط دو کشور بیافزاید.

وی با اشاره به تنوع اقتصادی که در دوره‌های گذشته بین دو کشور به وجود آمده است، اظهار داشت: در زمینه همکاری بهداشتی کار‌های ما در کشور گسترش یافته و همچنین در زمینه تدارک ترانس‌های برق برای کشور شما اقداماتی صورت گرفته است. از سوی دیگر در زمینه خودرو‌های مورد نظر شما اقداماتی داشته‌ایم و همچنین در توسعه آموزش عالی از طریق جامعه المصطفی اقداماتی صورت گرفته است.

لاریجانی بیان داشت: در بعضی از پروژه‌های معدنی کشور شما، شرکت‌های ایرانی حضور پیدا کرده‌اند و این حضور بستر مناسبی است تا تجار ایرانی در کشور شما فعال شوند و به مرور زمان سطح روابط تجاری دو کشور بالا خواهد رفت.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور تصریح کرد: ما هیچ محدودیتی برای همکاری‌های اقتصادی با کشور نیجر نداریم، تجار این کشور می‌توانند از بازار ایران استفاده و خریداری کنند.

وی گفت: در زمینه معادن برخی شرکت‌های ایران تجربیات خوبی دارند که می‌توانند در این زمینه در کشور نیجر فعال شوند، از سوی دیگر ارتباطات گروه دوستی پارلمانی دو کشور می‌تواند مناسب باشد و پیگیر برخی خواسته‌های شما می‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سلام ما را به رئیس محترم پارلمان نیجر برسانید و امیدواریم سفر شما سفر موفقی بوده باشد.

سولی ایدی نایب رئیس مجلس نیجر در این دیدار با بیان اینکه چهارمین نایب رئیس مجلس ملی این کشور است، گفت: رئیس کمیسیون امنیت خارجی، رئیس گروه دوستی ایران و نیجر، نایب رئیس گروه دوستی، گزارشگر گروه و کارشناس مجلس ملی همراه من هستند.

نایب رئیس مجلس ملی نیجر ضمن تشکر از ملاقات و استقبال گرمی که در بدو ورود به خاک ایران از او انجام شد، ادامه داد: بنده حامل سلام مجلس ملی نیجر هستم و همینطور از من خواستند تسلیت مجلس نیجر و همچنین همدردی مردم نیجر به خاطر حوادث تلخی که بعد از سیل ایجاد شد را به شما برسانم.

وی ادامه داد: ما همکاری‌های نزدیک با سفیر ایران در نیجر داریم و همچنین گروه دوستی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین تشکیل شده که در این زمینه همکاری‌های صورت می‌گیرد.

سولی ایدی افزود: در زمینه بهداشت جمعیت هلال احمر ایران فعالیت‌های خوبی در کشور ما داشته است، تاکنون مراحل احداث ۲ درمانگاه در شهر‌های مختلف صورت گرفته است که یکی از این درمانگاه‌ها افتتاح شده، از سوی دیگر هرازگاهی فعالیت‌های خیرخواهانه شکل می‌گیرد که منافع آن را برای کمک به مردم نیجر هزینه می‌کنند.

نایب رئیس مجلس ملی نیجر گفت: در سفر به ایران با ریئس هلال احمر ایران جلسه‌ای خواهیم داشت تا ضمن قدردانی از اقدامات آن‌ها درباره فعالیت‌های آینده صحبت داشته باشیم.

وی ادامه داد: اخیراً مسئولان دانشگاه جامعه المصطفی سفری به نیجر داشتند و با رئیس مجلس ملی کشور درخصوص دانشگاه آنلاین و استفاده دانشجویان نیجر از این دانشکده جلسه‌ای برگزار شد. در این دیدار مشکلات پیش روی این دانشکده آنلاین مورد بررسی قرار گرفت، چرا که شبکه اینترنتی در نیجر گسترده نیست و در بحث تأمین انرژی به دنبال راه حل‌هایی هستیم تا از خدمات آموزشی حداکثر استفاده را ببریم.

ایدی با اشاره به برخی مشکلات مجلس ملی نیجر عنوان کرد: در حال حاضر با کمبود کامپیوتر در مجلس مواجهیم به صورتی که تمام صورتجلسات مجلس به صورت دستی و کاغذی است و در صورت نیاز باید در جای دیگر تایپ و کپی شود.

نایب رئیس مجلس نیجر با تاکید بر استفاده از تمام توان برای ارتقای روابط بین دو مجلس از گروه دوستی پارلمانی ایران-نیجر برای سفر به این کشور دعوت کرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار