قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

صهیونیست‌ها هیچ‌گاه از گذشته درس نگرفته‌‌اند/ تحقق معامله قرن به رؤیای دست‌نیافتنی صهیونیست‌ها تبدیل شد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طی 70 سال گذشته صهیونیست‌ها هیچ‌گاه از گذشته درس نگرفته‌اند و همواره تصورشان این بوده است که می‌توانند با آدمکشی‌های جدید، یک موفقیتی را برای خودشان دست و پا کنند.
کد خبر: ۳۴۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰ - 07May 2019

صهیونیست‌ها هیچ‌گاه از گذشته درس نگرفته‌‌اند/ تحقق معامله قرن به رؤیای دست نیافتنی صهیونیست‌ها تبدیل شد«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس اظهار داشت: صهیونیست‌ها دارای خوی و خصلتی خاص هستند که این ویژگی همیشه باعث شکست‌شان شده است. خوی و خصلت آن‌ها برمی‌گردد به هیجانات و وسوسه‌های ذهنی که وادارشان می‌کند تا دست به اقدامات جنون‌آمیز و خشونت بار بزنند. حال آنکه این اقدامات سبب می‌شود که در روند اجرای خواسته‌هایشان خلل‌هایی ایجاد شده و به کلی از مسیر اصلی منحرف شوند؛ چنانکه دست به کارهایی می‌زنند که در اغلب موارد، به نتایجی عکس منجر شده و شکست تازه‌ای برای آن‌ها رقم می‌زند. تاریخ معاصر منطقه و به ویژه رویداد‌های دو دهه گذشته گواه این است که صهیونیست‌ها طی 70 سال گذشته، هیچ‌گاه از گذشته درس نگرفته‌اند و همواره تصورشان این بوده است که می‌توانند با آدمکشی‌های جدید، موفقیتی را برای خودشان دست و پا کنند.

وی افزود: طی دو دهه گذشته مصادیق اجرای این شیوه و این خوی صهیونیست‌ها را به خوبی شاهد بوده‌ایم؛ هفت جنگ مختلف را خودشان آغاز کردند و در انتها با درخواست ملتمسانه برای آتش‌بس، شکست را پذیرفته‌اند؛ دو جنگ مربوط به لبنان (جنگ جنوب لبنان و 33 روزه) و پنج جنگ با منطقه غزه (جنگ‌های 22 روزه، هشت روزه، 51 روزه، دو روزه و اینک یک روزه) نمونه‌های این جنگ‌هاست؛ جنگ‌هایی که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند در آن پیروز خواهند بود و با اتکا به سلاح‌های پیشرفته اهدایی آمریکا خواهند توانست، طرف مقابل را به تسلیم و واکنش وادارند؛ حال آنکه تمامی این جنگ‌ها، بلا استثنا، شکستی فضاحت‌بار برای اسرائیل رقم زده است.

قنادباشی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در جنگ یک روزه که در این هفته رخ داد، صهیونیست‌ها تصور می‌کردند که با کشتن فلسطینیان، می‌توانند، آن‌ها را مرعوب کرده و از احقاق حقوقشان که در راهپیمایی یک ساله و بسیار باشکوه موسوم به «راهپیمایی» تجلی یافته، بازدارند؛ اما دیدیم ضرباتی که در پاسخ و از طریق صدها موشک فلسطینی دریافت کردند به اندازه ای سنگین بود که برای بار دیگر، خواستار آتش‌بس شدند. در این نبرد یک روزه، ده‌ها شهر و شهرک صهیونیست‌نشین که تاکنون در برد موشک‌های فلسطینیان قرار نداشت، زیر آتش موشک‌های گروه‌های جهادی فلسطینیان قرار گرفت و اوضاع را در سرزمین اشغالی به شدت آشفته ساخت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: صهیونیست‌ها در راهبرد کلی خود، به دنبال یک سازش دائمی هستند که موجب تثبت موقعیت‌شان در منطقه شود و بر این اساس، تحقق این سازش را در «معامله قرن» جستجو می‌کنند؛ اما در همان حال، خوی و خصلت ددمنشانه آن‌ها شرایطی را فراهم می‌کند که از دستیابی به خواسته‌های راهبردی خود به شدت دور می‌شوند.

وی با اشاره به کشتار فلسطینیان در جنگ این هفته بیان کرد: هم‌اکنون با شهادت و مجروح شدن ده‌ها فلسطینی، احساسات عمومی در فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی به شدت جریحه‌دار و این موضوع سبب شده است تا معامله قرنی که صهیونیست‌ها به دنبال دستیابی به آن‌ هستند به امری تحقق نیافتنی تبدیل شود؛ این به معنی حرکتی خلاف آن چیزی است که به آن احتیاج دارند.

قنادباشی افزود: برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که حمایت‌ 100 درصدی خودش را از صهیونیست‌ها اعلام کرده، نیز خفت و خواری بزرگی بوجود آمده است و انتقادات تازه‌ای را متوجه واشنگتن ساخته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که جنگ این هفته در روند اجرایی شدن معامله قرن تا چه اندازه تاثیرگذار خواهد بود، گفت: صهیونیست‌ها درصدد بودند تا پس از ماه مبارک رمضان معامله قرن را اجرایی کنند؛ اما این جنگ یک روزه، اوضاع را به کلی تغییر داده است. فلسطینی‌ها بسیار آزرده خاطرند و شکاف عمیقی بین گروه‌های سازشکار و جهادی رخ داده است. «محمود عباس» که رئیس تشکیلات خودگردان است و چهره‌ای سازشکار در نزد فلسطینیان به شمار می‌رود و همچنین سران رژیم‌های مرتجع منطقه، دیگر جرأت نمی‌کنند، معامله قرن را امضا کنند. در حقیقت می‌توان گفت که تحقق معامله قرن اینک به رؤیای آن‌ها تبدیل شده است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار