معاون اول رئیس جمهور:

توسعه صادرات غیرنفتی اصلی‌ترین اولویت کشور است

اسحاق جهانگیری با بیان این‎که توسعه صادرات کالا و خدمات اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین اولویت کشور است، گفت: مهم‌ترین پیشران رونق تولید، توسعه صادرات است.
کد خبر: ۳۴۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳ - 06May 2019

توسعه صادرات غیرنفتی اصلی ترین اولویت کشور استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، اسحاق جهانگیری معاون‎ اول رئیس جمهور امروز در جلسه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با بیان این‎که یکی از شاخص‌های موفقیت و پیشرفت کشور‌ها توان صادرات محصولات، کالا‌ها و خدمات آن‌ها به بازار‌های جهانی و منطقه‌ای است، اظهار داشت: امروز صادرات موضوعی حیاتی، وظیفه‌ای ملی و قانونی است و باید تلاش کنیم تا کالا‌ها و خدمات با کیفیت و مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی برای عرضه و رقابت در بازار‌های جهانی ارائه شود.

جهانگیری با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی در سال ۹۸ تاکید کرد: توسعه صادرات کالا و خدمات اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین اولویت کشور و مهم‌ترین وظیفه امروز همه بنگاه‌ها و مدیران است تا بتوانیم ارز مورد نیاز برای واردات کالا‌های اساسی به کشور را فراهم کنیم.

رئیس شورای اقتصاد با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال «رونق تولید» نامگذاری شده است، افزود: مهم‌ترین پیشران رونق تولید، صادرات است و باید در این جهت تلاش خود را دو چندان کنیم تا صادرات کالا‌های غیرنفتی کشور بیش از پیش افزایش یابد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برنامه آمریکایی‌ها برای کاستن منابع درآمدی و کاهش ارزآوری کشورمان اظهار داشت: مردم انتظار دارند که مدیران کشور با طراحی و برنامه‌های مناسب کاری کنند که معیشت آن‌ها کمتر دچار آسیب شده و کشور به لحاظ اقتصادی و توسعه دچار اختلال نشود.

وی به اهمیت کشور‌های همسایه و بازار‌های هدف در توسعه تجارت کشور و استفاده از ظرفیت همسایگان برای افزایش صادرات بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تاکید کرد و خواستار بهره‌گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت از توانمندی اتاق بازرگانی ایران در ایجاد تشکیلاتی با حضور رایزنان بازرگانی به منظور تدوین و طراحی ساز و کار‌های لازم برای رفع موانع صادرات و تسهیل در مبادلات تجاری شد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: وظیفه فرماندهی صادرات کشور برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه هر اختیاری در جهت توسعه صادرات نیاز داشته باشد از طریق مصوبه دولت و یا ستاد مقابله با تحریم در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

جهانگیری با اشاره به برخی اظهار نظر‌های نادرست درخصوص بازگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور گفت: این سیاست یکی از مهم‌ترین سیاست‌های بانک مرکزی است و قرار است که در ازای صادرات کالا و خدمات، نیاز کشور در زمینه کالا‌های اساسی مرتفع شود به این معنی که واردات در قبال صادرات انجام شود.

وی ادامه داد: در این خصوص هم لازم است بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند تا بسته مشوق‌های صادراتی مبدل به بسته رفع موانع از صادرات کشور شود.

وزارتخانه‎های صنعت، اقتصاد و بانک مرکزی برای حمایت از صادرات تشکیل جلسه دهند

جهانگیری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی ایران خواست تا در جهت حمایت از صادرات جلسه‌ای تشکیل دهند و با رفع موانع صادرات، نحوه حمایت از بازرگانان و تجار کشور را بررسی کنند تا آن‌ها با مشکلات کمتری روبه رو باشند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت محاسبه صادرات ناشی از خدمات فنی و مهندسی و برق و نیز ارز آوری گردشگران خارجی در آمار‌های سازمان توسعه تجارت کشور از این سازمان خواست تا با همکاری مرکز آمار و دستگاه‌های ذیربط گزارشی دقیق از عملکرد سال گذشته و سال جاری ارائه دهند.

وی با تاکید بر اینکه دولت راه تهاتر نفت با کالا‌های اساسی و نیز اجرای طرح‌های عمرانی در کشور را باز کرده است، گفت: بخش خصوصی می‌تواند در صادرات نفت کشور کمک کند و دولت نیز در عین ایجاد تسهیلات لازم، همه نوع همکاری را با بخش خصوصی در این زمینه به کار خواهد بست.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت موافقت نامه‌های ترجیحی بین کشور‌ها بویژه توافق میان ایران و اتحادیه اورآسیا اظهار امیدواری کرد با تصویب مجلس شورای اسلامی و پیگیری وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای تعهدات کشور در این زمینه این موافقت نامه هر چه سریع‎تر اجرایی شود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار