سردار سلامی:

درصورت حمله دشمن خارجی، تنگه هرمز را به پارکینگ ناوهای دشمن تبدیل می کنیم/ هیچ نرمشی در حقوق هسته‌ای نداریم

جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران گفت: اگر ما درجنگ با قدرتی منطقه ای و یا فرامنطقه ای، هزار موشک شلیک کنیم مطمئناً هزاران موشک را انباشته کرده ایم، بنابراین قدرت ما نه تنها برای یک جنگ بلکه چند جنگ آن هم دریک مساحت جغرافیایی بزرگ می باشد.
کد خبر: ۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۳ - 22September 2013

درصورت حمله دشمن خارجی، تنگه هرمز را به پارکینگ ناوهای دشمن تبدیل می کنیم/ هیچ نرمشی در حقوق هسته‌ای نداریم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردارحسین سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس؛ اظهار داشت: هفته دفاع مقدس که حقیقتاً یک مقاومت باشکوه و باعزت در تاریخ ایران و اسلام عزیز است، مقاومتی است که ملت ایران را از یک حادثه سهمگین که توسط قدرت های جهانی طراحی شده بود و توسط قدرت های منطقه ای به اجرا گذاشته شد تا با شکوه یک ملت تازه متولد شده در عرصه استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مقابله کنند و این شکوه را از این ملت بگیرند و آن را به تاریخ یک انقلاب بزرگ برگردانند، با یک مقاومت جانانه از این واقعه سهمگین عبور کند و در تاریخ جهان و ایران، یک مقاومت الگوشده را به نمایش بگذارد.

جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران در پاسخ به این سوال که علت حمله صدام به ایران چه بود، گفت: محیط بین الملل یک طبیعتی دارد و آن این است که هر زمانی که یک پدیده ای نظم موجود را که توسط بازیگران مسلط و قدرت های غالب شکل گرفته، آن نظم را با جالش مواجه می کند که طبیعتاً توسط همان نظم موجود، این پدیده به چالش کشیده می شود. انقلاب اسلامی از آن پدیده های منحصربه فرد و نادری بود که در فضای دوقطبی دوران جنگ سرد اتفاق افتاد. در چنین فضایی بود که یک  انقلاب بزرگ به رهبری امام عظبم الشأن و با حمایت های بی دریغ ملت مسلمان ایران توانست این نظم موجود و ساخته شده توسط این قدرت ها را در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس و به عبارتی نیز جهان اسلام به چالش بکشاند.

سردار حسین سلامی افزود: کسانی که منافعشان در مواجهه با این انقلاب به خطر می افتاد، دریافتند که با وقوع انقلاب اسلامی، تأثیرات تلخی برآنان گذاشته خواهد شد. با پیروزی جمهوری اسلامی ایران، دکترین سیاست های نیکسون درهم ریخته شد و از هم فرو ریخت. طبیعی بود که قدرت های شرقی و غربی واکنشی از خود در قبال این پدیده از نشان دهند به همین دلیل انگیزه های ابتدایی برای مقابله با این انقلاب اسلامی شکل گرفته بود؛ اما از طرف دیگر وقتی این نظم جدید فروریخت و ایران از محدوده سیاست های آمریکا خارج شد و آن توازن قوایی که بین نظام پادشاهی ایران از یک طرف با حمایت آمریکا و از آن طرف با صدام به پشتوانه شوروی درهم فروریخت، در حقیقت بازدارندگی بین ایران و عراق شکسته شد.

وی ادامه داد: هرگاه قدرت بازدارندگی شکسته شود یعنی یک طرف احساس کند که قدرت مقابله و مقاومت نسبت به طرف مقابل پیدا کرده است و وقتی انگیزه های بین المللی با انگیزه های یک کشور منطبق می شود و یک رهبر جنگ طلب، خواسته های خود را بر خواسته های ملی ترجیح می دهد، احتمال وقوع جنگ خیلی زیاد می شود.

سلامی تصریح کرد: انگیزه های شخصی صدام که اعتماد داشت می تواند با یک پیروزی بر ایران به عنوان رهبرجهان اسلام انتخاب شود و رویاهای استعمارگرایانه که در ذهنیت خود صدام وجود داشت لذا احساس کردند که ایران یک نظام تنها در فضای بین الملل است و ارتش ایران دیگر توانایی مقابله با دشمن خارجی بدون وجود شاه را ندارد، به همین دلیل تصور می کردند که می توانند به سادگی وارد کشور ما شوند و مجدداً کشور ما را از استقلال و آزادی و ارزش های به دست آمده از انقلاب اسلامی برگردانند.

وی علت پذیرش قطعنامه 598 را این طور بیان داشت: هرجنگی برای هرطرف طیفی از اهداف را برای خود نهفته دارد. به صورت طبیعی وقتیکه جنگ هشت سال ادامه پیدا کرد و ملت ایران توانست همه یرزمین های اشغالی را از لوس وجود متجاوزین صدام پاک کند، تمامیت ارضی کشور را تضمین کند، جنگ را به سرزمین دشمن بکشاند، متجاوز را تنبیه نماید و نشان دهد که کشور و ملت بزرگ ایران ملتی شکست پذیر و کشور ما کشوراشغال پذبر نیست و اسقلال برای ملت ایران به عنوان یک مفهموم قابل فدا شدن تلقی می شود.

جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران تاکید کرد: زمانی که توانستیم اراده خود را به دشمن تحمیل کنیم و این احساس وجود داشت که جنگ به دلیل صف بندی همه قدرت های جهانی با مشکل مواجه می شود و همچنین این صف بندی های جهانی نیز نشان نمی داد که بتوانیم پیروزی های چشم گیری داشته باشیم و جنگ به یک نبرد فرسابشی تبدیل شده بود و به تلفات دوطرف می انجامید؛ این نقطعه ای بود که دیگر امام، ادامه جنگ را به صلاح نمی دید و با یک تاکتیک سیاسی زمینه های پایان جنگ را فراهم کردند چون ما به هدف های خود رسیده بودیم و دشمن به هیچ یک از اهداف خود نرسیده بود.

این مقام ارشد سپاه پاسداران  در مورد آیه شریفه « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» اظهار داشت: این آیه شریفه در حقیقت محوراصلی توسعه قدرت دفاعی سپاه را نشان می دهد. خداوندمتعال در این آیه از ما می خواهد که همه استعدادها، قوا و همه توانمندی های ممکن را تا آن حد سازمان دهی کنیم که دشمن از هیبت و شکوه قدرت ما بترسد. این در حقیقت همان نقطه بازدارندگی ماست.

وی در خصوص موقعیت جمهوری اسلامی در قبال این آیه گفت: ما به لطف الهی به این دلیل که بعد از دوران دفاع مقدس همواره در فضای یک تهدید بزرگ زندگی کردیم؛ یعنی در راهبرد دفاعی فرض می کردیم که ما با یک ائتلاف بزرگ از قدرت های جهانی مواجه خواهیم شد و با این مواجهه تنها خواهیم بود؛ یعنی بدبینانه ترین مفروضاتی که می تواند اساس راهبرد دفاعی یک کشور را تشکیل دهد. 

جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران اظهار داشت: از تمام ظرفیت های درونی در قدرت ملی استفاده کرده ایم و تمامی سناریوهای احتمالی جنگ با قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای را همواره در بدبینانه ترین وضعیت زیرنظر قرار داده ایم و درنهایت تمام قدرت بازدارندگی خود را براساس همین آیه شریفه توسعه و آرایش دادیم و به گونه ای که ما امروز می توانیم بگوییم نه تنها درسطح یک دفاع شرافتمندانه و اطمینان بخش در راستای حفظ ارزش های انقلاب و تمامیت ارضی گام های مطلوبی گذاشته ایم بلکه خود را برای پیروزی در هر سطح با هروسعت و عظمت و هر مقیاسی آماده کرده ایم.

سلامی افزود: پاسخ پشیمان کننده ما ترکیبی است از ابتکارعمل و تدبیر ما به اضافه کاربرد قدرتی که انباشته ایم. اگر ما درجنگ باقدرتی منطقه ای یا فرامنطقه ای هزارموشک شلیک کنیم مطمئناً هزاران موشک را انباشته می کنیم بنابراین قدرت بازدارندگی امروزین ما نه فقط براساس یک جنگ با قدرت ناهمتراز در مدت زمانی طولانی در یک گستره ای بزرگ بلکه برای اداره چند جنگ انباشته شده است و هیچ کس نمی تواند انتها و دامنه این قدرت را اندازه گیری کند. به همین دلیل همواره تلاش می کنیم که تاحدودی، قدرت دشمن را نسبت به خود واقعی کنیم.

وی درخصوص واقعی بودن اظهارات خود، گفت: ما به دلیل اینکه همواره حس می کنیم ممکن است در شرابط واقعی قرار بگیریم و وقتی در مقابل یک ملت که جنگ هشت ساله را پشت سرگذارده است روبه رو می شویم نمی توانیم ادعاهای واهی و آمار و ارقام مجازی را ارائه دهیم یلکه ما مجبور هستیم حقیقی صحبت کنیم. به طورمثال، ما در نبرد دریایی دارای یک قدرت ویژه ای هستیم که می توانیم در جغرافیای وسیعی در نقاط دارای مزیت ژئوپولوتیک مانند تنگه هرمز، همه حرکات در دریا را متوقف و این منطقه جغرافیایی را تبدیل به پارکینگ ناوهای دشمن کنیم.  

سلامی همچنین در مورد مفهموم دفاع غیرمحافظ کارانه تصریح کرد: مفهمومی است که دوسال پیش در ملاقات با رهبری عظیم الشأن انقلاب داشتیم، ایشان فرموددند: "اینکه ما فقط بخواهیم از دستاوردهای موجود دفاع کنیم یک دفاع محافظه کارانه است" اما ما نیازمند این هستیم که این پدیده پیش رونده و سیال انقلاب اسلامی که هر روز درحال فتح قله های جدیدی است، به طورطبیعی باید از این پدیده محافظت شود که این به معنای دفاع غیرمحافظه کارانه می باشد. یعنی پیشرفت ما در بلاداسلامی، که بتواند افق های آگاهی این انقلاب را در سرزمین های دیگر طی نماید.

جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران در مورد مفهوم " نرمش قهرمانانه" گفت: این مفهوم بدین معناست که ما به هیچ عنوان از خطوط اساسی و حیاتی منافع ملی خودمان تحت هیچ عنوانی عقب نخواهیم نشست. حقوق اساسی ملت ایران چیزی نیست که با هیچ چیزی قابل معاوضه باشد.

حسین سلامی در مورد تغییرموضع آمریکا در قبال جنگ با سوریه عنوان کرد: آمریکاییها نمی توانستند چشم انداز روشنی از مسیرمداخله نظامی در سوریه ترسیم کنند و برنامه دقیقی نمی توانستند طراحی نمایند. وقتی آمریکاییها احساس کردند که سوریه در محیط بین الملل تنها نیست و توانایی به راه انداختن جنگی دیگر با گستره ای که محدوده اش مشخص نیست را ندارند عقب نشینی کردند.

وی گفت: فاصله تصمیم تا عمل آمریکاییها زیاد است. قبلاً آمریکاییها هر زمان که تصمیم می گرفتند حداکثر بعداز دو یا سه روز عمل می کردند اما اکنون می بینیم که انان بیش از سه سال است در سوریه زمین گیرشده اند و دائماً می گویند همه گزینه ها بر روی میز است اما هیچ اقدامی انجام نداده اند.

سلامی در مورد توانمندی نظامی ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه افزود: ما با یک فاصله بسیار زیاد با کشورهای منطقه قرار داریم. اصلاً تراز قدرت ما در سطح منطقه نیست و در سطح جهان است. ما موازنه قدرت را در مقایسه ائتلاف قدرت های بزرگ درنظر گرفته ایم به همین دلیل نمی توان، قدرت نظامی خود را با کشورهای منطقه مقایسه کرد.

جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران در مورد شایعات مطرح شده پیرامون فعالیت های اقتصادی سپاه تصریح کرد: مبدأ ورود سپاه به عرصه سازندگی در کشور، دولت ها بودند چراکه هیچ گاه سپاه نمی تواند بدون درخواست دولت ها اقدامی را انجام دهد. از دوران سازندگی و دولت آقای هاشمی بود که براساس درخواست خود دولت باتوجه به ظرفیت مهندسی بالای سپاه، درخواست کردند که سپاه، این توانمندی خود را وارد سازندگی کشور کند. سپاه جایگزین شرکت های خارجی شده که آنان نمی خواستند ایران به پیشرفت برسد. سپاه، فضا را برای هیچ بخش خصوصی تنگ نکرده و از طریق مناقصه به درخواست دولت در پروژه ها شرکت می نماید.

این مقام ارشد سپاه پاسداران در مورد شایعه تعارف نمودن و غیرواقعی بودن صحبت های اخیر روحانی در مورد سپاه گفت: دولت ها یک پدیده رئال هستند و رئیس جمهور یک کشور معتبر هرگز یک بحثی را به شکل تعارف بیان نمی کند چراکه عالم سیاست یک عالم جدی است و نمی شود احساسی با این گونه از موارد برخورد کرد و نباید به این گونه از شایعات گوش فرا داد.

وی گفت: از میان 150هزار مهندسی که در قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه مشغول هستند تنها 2500 از آنها پاسدار هستند و باقی از جوانان همین مملکت می باشند و ما خادم آنان هستیم.

سلامی در مورد شایعه دیگر مینی بر دخالت سپاه در انتخابات گفت: دلیل این موضوع را شکستی می دانم که نظام استکبار در منطقه و کشور ما داشته و تأثیر تعیین کننده ای که سپاه پاسداران در دفاع از آرمان های انقلاب، دفاع از استقلال کشور و دفاع از عزت ملی داشته است به همین دلیل در مقابل شکست های خود همواره یک پاسخ را بیان می کنند و آن هم سپاه است.

سردار حسین سلامی همچنین در مورد حضور مدیران پاسدار در بدنه مدیریتی کشور افزود: سپاه مجموعه ای از نیروهای انقلابی و توانمند است. به طورمثال همین شهردار تهران که به عنوان یک نیروی جهادی وارد عرصه می شود و این چنین چهره شهر را متحول می نماید، یکی از مدیران ما ریاست صدا و سیما را برعهده می گیرد و دیگری در یک وضعیت دشوار، سرپرست وزارت نفت را می پذیرد.

وی افزود: ما طوری تربیت شده ایم که در فعالیت های سیاسی دخالت نکنیم اما ممکن است عمل سپاه تأثیر سیاسی داشته باشد. وقتی فتنه88 را خنثی می کنیم طبیعتاً سیاست های دنیای استکبار و دست نشاندگان داخلی آنان به شکست انجامیده می شود، این عمل ما امنیتی است اما تأثیر سیاسی دارد. ما بر روندهای سیاسی مشرف هستیم اما بازیگر سیاسی نیستیم.

جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران در مورد حضور سپاه در خارج از مرزها گفت: قدرتی مانند آمریکا که از سوی آنور آب ها به این منطقه نفوذ می کند، آیا حق دارد در مورد حضور فرامرزی سپاه بحث کند؟ ما اصلاً در خارج از مرزهای خود حضور فیزیکی نداریم. ما نیازی به حضور در لبنان و سوریه نداریم چراکه مثلاً در لبنان، حزب الله لبنان مانند درختی تنومند، ریشه دوانده و نیازی به حضور سپاه ندارد، وقتی ما یک ساختار قدرتمند به نام حزب الله را داریم که می تواند معادلات بین المللی را برهم زند، برای چه در لبنان حضور پیدا کنیم؟ ما دارای مکمل های منطقه ای هستیم ولی حضور نداریم. باورها، مکمل ها، درون مایه های ذهنی ما در سوریه پیاده می شود و ما حضوری در این کشور نداریم.

سلامی در مورد پهپاد جاسوسیRQ170  آمریکا نیز گفت: تمام حافظهها و کامپیوترهای این هواپیما رمزگشایی شده و در آینده نزدیک اخبار خوشی نه تنها ازRQ170   و بهینهسازیهایی که نیروهای ما بر روی «مدل معکوس شده» آن انجام دادند، بلکه از دستاوردهای مهم دفاعی اعلام خواهد شد.

وی همچنین در مورد سفر روحانی به آمریکا گفت: امیدواریم این مطالب پشتوانه قوی برای آقای روحانی باشد و ایشان بتوانند به خوبی از حقوق ملت ایران در امریکا دفاع کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار