گروه‌های تفحص شهدا در جریان سیلاب‌های اخیر چه کردند؟

گروه‌های تفحص شهدا از اولین روز‌های وقوع سیل با همه تجهیزات و امکانات و کار جهادی در مناطق سیل زده حاضر شدند و تا به امروز مشغول خدمات رسانی هستند.
کد خبر: ۳۴۵۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ - 08May 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سیل فروردین امسال خسارات زیادی را برجای گذاشت و شدت خرابی‌های آن، چنان بالا بود که زمان زیادی لازم است تا مناطق آسیب‌دیده به شرایط قبل از سیلاب بازگردند. تجربه‌ای تلخ اما ارزشمند از مدیریت بحران در خطرات احتمالی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی که می‌تواند در شرایط دشوار پیش روی کشور راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. بعد از سیل لرستان و تجربه‌هایی که گروه‌های مختلف در جهت کمک‌رسانی و امدادرسانی به مردم و خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی کسب کردند، سیل خوزستان با آمادگی بیشتر این نیروها مهار شد، اگرچه سیل در این استان نیز خسارات زیادی را به بار آورد؛ اما گروه‌های کمک‌رسان و امدادرسان پیش از وقوع حادثه در منطقه حاضر و مانع از خسارات بیشتر شدند.

گروه‌های تفحص شهدا در جریان سیلاب‌های اخیر چه کردند؟

بولدوزرهای کشف شهدا در راه کمک رسانی به مردم سیل زده

کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح که وظیفه تفحص و کشف پیکرهای مطهر شهدا را دارد نیز در کنار دیگر گروه‌ها در اولین روزهای وقوع سیل به مناطق سیل زده رفت و برای خدمت‌رسانی به مردم حاضر شد. گروه‌های کمیته جست‌وجوی مفقودین با تجهیزاتی که پیش از این در کار تفحص پیکرهای شهدا از آن استفاده می‌شد و با تمام قوا دست به کار شدند و اقدام به ایجاد و ترمیم سیل‌بندها در روستاها و زمین‌های کشاورزی استان خوزستان کردند. گروه‌های تفحص علاوه بر ایجاد سیل‌بند و جلوگیری از ورود آب به روستاها، اقدام به هدایت آب‌ها به خارج از مناطق مسکونی کردند. حتی در این خصوص برخی از ادوات مورد استفاده در خاک عراق که برای تفحص شهدا از آن‌ها استفاده می‌شد نیز به خاک کشور منتقل شدند. در جریان انتقال این ادوات، به درخواست پایگاه مرزی عراق سیل‌بندهایی در نقاط مرزی کشور ایجاد شد تا از ورود آب به خاک‌های سرزمینی عراق جلوگیری شود.

خادمین شهدا به صف

خادمین شهدا که در ایام راهیان نور برای خدمت‌رسانی در یادمان‌ها و حرم‌های مطهر شهدا در مناطق عملیاتی حاضر می‌شوند نیز از قافله مردمی که برای کمک به سیل‌زدگان عازم خوزستان شدند جا نماندند و طی فراخوانی به مناطق سیل‌زده لرستان و خوزستان رفتند. نیروهای تفحص شهدا نیز در کنار خادمان شهدا در امر خدمت به رسانی به سیل‌زدگان در منطقه حاضر شدند که این حضور تا به امروز ادامه داشته است. در کنار گروه‌های تفحص و خادمان شهدا، نیروهای حشدالشعبی عراقی با امکانات و اقلام غذایی به ایران آمدند تا در روزهایی که سیل کام بسیاری از مردم از مردم ایران را تلخ کرده بود، در کنار آنان باشند.

از جمله اقدامات مهندسی گروه‌های تفحص شهدا در مناطق سیل‌زده می‌توان به بازسازی پل تخریب شده «دیرج»، ایجاد سیل‌بند در روستاهای «ابوارفوش»، «هوفل»، «عسافره» و روستاهای حاشیه «بهمنشیر» و محور «قفاس» و هدایت آب به خارج از روستا اشاره کرد که از نخستین روزهای پس از سیل تا به امروز در حال انجام است.

گروه‌های تفحص شهدا در جریان سیلاب‌های اخیر چه کردند؟

اتفاق جالب در جریان کار نیروهای تفحص در کمک رسانی به سیل زدگان

نکته جالب در پی حضور نیروهای تفحص برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان انتشار شایعه کشف پلاک و تکه‌های استخوان متعلق به یکی از شهدای دوران دفاع مقدس در نزدیک آبادان بود که پس از بررسی‌ نیروهای کمیته جست‌وجوی مفقودین، مشخص شد که این پلاک مربوط به یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس به نام «ایرج کاویانی» است که در جریان سیل خوزستان کشف شده و استخوان‌ها نیز مربوط به انسان نیست؛ اما ماجرای کشفیات سیل به همین‌جا ختم نشد و مدتی پیش سردار «سید محمد باقرزاده» فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، خبر از کشف پیکر یک شهید در منطقه طلاییه را داد که اگرچه هویت پیکر هنوز شناسایی نشده است؛ اما وسایل همراه شهید نشان می‌دهد که پیکر متعلق به رزمنده‌ ایرانی است. تصویری از این پیکر نیز روزهای گذشته منتشر شد و حالا باید در انتظار برای مشخص شدن آزمایش دی.ان.ای و شناسایی هویت پیکر شهید بود.

همچنین فیلم‌هایی از تلاش گروه‌های تفحص در آستانه ماه مبارک رمضان از ایجاد سیل‌بند در روستای «ابوارفوش» برای و اقدامات مهندسی جهت هدایت آب به خارج از روستا منتشر شد که در آن بلدوزرها با مدیریت فرمانده کمیته جست‌و‌جوی مفقودین مشغول انجام کار هستند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها