یادداشت/ رحیم محمدی

تلاش بسیج سازندگی برای محرومیت‌زدایی

اولین مأموریت بسیج سازندگی، ساماندهی گروه‌های جهادی است که به صورت داوطلبانه، خودجوش و بی ادعا عازم مناطق محروم می‌شوند تا کار محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی انجام دهند.
کد خبر: ۳۴۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ - 07May 2019

بسیج سازندگی و تلاش برای محرومیت زداییگروه اجتماعی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ بسیج از زمانی‌ که به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل یافت تا به امروز منشأ خدمات بسیاری در عرصه‌های امنیتی، دفاعی، اجتماعی و... بوده و شاید زمانی که نام بسیج برده می‌شود، ذهن مردم به سمت فعالیت‌های دفاعی بسیج می‌رود که این هم به خاطر آن است که بسیج در دوران دفاع مقدس حضور بسیار مؤثر و پر رنگی داشت به همین جهت در سال‌های پس از جنگ تحمیلی در بیشتر مناسبت‌ها هر گاه سخن از دفاع مقدس آمده، عبارت بسیج هم به دنبال آن مورد استفاده قرار گرفته است.

اما بسیج فقط رویکرد دفاعی ندارد، چون در ۱۷ اردیبهشت ۷۹ بود که به فرمان مقام معظم رهبری یکی از اقشار بسیج یعنی «بسیج سازندگی» تأسیس شد تا در خدمت رسانی به اقشار و مناطق محروم کشور فعالیت کند. این هم وظیفه‌ای بود که در گذشته سازمان جهاد سازندگی آن را عهده دارد بود، اما به واسطه ادغام آن در وزارت کشاورزی، فعالیت‌های محرومیت زدایی جهاد سازندگی به بوته فراموشی سپرده شد؛ بر این اساس بود که بنا به تدبیر مقام معظم رهبری، بسیج سازندگی تشکیل شد.

بسیج سازندگی با رویکردی که برای آن تعریف شد اقدام به تشکیل و ساماندهی گروه‌های جهادی به منظور اعزام به مناطق محروم کرد و به نحوی که بنا بر آنچه اعلام شده طی مدت ۲۰ سالی که از عمر بسیج سازندگی می‌گذرد تعداد ۲۵۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار گروه جهادی در مناطق محروم و کم برخوردار کشور خدمت رسانی می‌کنند.

بسیج سازندگی بر اساس قانون اساسی «به عنوان مجری طرح‌های عمومی و دولتی محسوب می‌شوند و مجاز به تبادل توافقنامه و یا انعقاد قرارداد با دستگاه‌های اجرائی می‌باشند. دستگاه‌های اجرائی مجازند در پروژه‌های واگذاری نسبت به تفویض اختیار لازم به بسیج سازندگی اقدام و در جهت محرومیت‌زدایی، عمران و آبادانی روستا و مناطق محروم، غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان در عرصه‌های کار، تلاش و بهره‌برداری از توانایی آنها، توسعه و بسط فرهنگ سازندگی در بین جوانان، کمک به دولت در توسعه سازندگی معنوی و مادی کشور به ویژه در طرح‌های عام‌المنفعه، افزایش توان فنی و تجربی جوانان داوطلب و بسیجیان و ایجاد فضای مناسب برای تمرین در فعالیت‌های گروهی و کمک به رفع مشکل اشتغال جوانان اعم از دائم و موقت اقدام نمایند.»

این حوزه اختیارات موجب شد تا برای سال جاری انجام ۴۰ هزار پروژه در قالب طرح بزرگ خدمت‌رسانی همزمان و همگرا در سراسر کشور در ۲۸ عرصه جزو کار‌های در پیش روی بسیج سازندگی قرار گیرد؛ البته پروژه‌هایی که گروه‌های جهادی انجام می‌دهند، پروژه‌های کوچک، زودبازده و عام المنفعه هستند.

بسیج سازندگی بر اساس اهدافی که برای آن تعریف شده در عرصه اشتغال‌زایی با ارائه آموزش و تسهیلاتی به جوانان در مناطق محروم توانسته زمینه‌های اشتغال آن‌ها را فراهم کند؛ پرورش ماهی، ماکیان، قارچ و... بخشی از فرصت‌های شغلی است که با کمک بسیج سازندگی در مناطق مورد اشاره ایجاد شده است.

بسیج سازندگی همان‌گونه که از عنوان آن مشخص است، بخشی از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، مرتبط با اقدامات سازندگی و عمرانی مانند احداث منازل برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مناطق محروم، سد و بند‌های کوچک، می‌شود که به عنوان نمونه می‌توان به احداث ۵ هزار واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی اشاره کرد.

پس می‌توان گفت اولین مأموریت بسیج سازندگی، ساماندهی گروه‌های جهادی است که بصورت داوطلبانه، خودخوش و بی ادعا به مناطق محروم عازم می‌شوند تا کار محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی را انجام دهند؛ دومین مأموریت این سازمان، کمک به دولت در اجرای پروژه‌های عام المنفعه و زودبازده، محرومیت زا و بخصوص غیرانتفاعی و غالباً روستایی و سوم مأموریت آن، تلاش در جهت مردمی کردن اقتصاد است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار