مدیرکل حفظ آثار خراسان رضوی:

پیشکسوتان جهاد و مقاومت پیشگامان حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس هستند

سردار حسینعلی یوسفعلی‌­زاده گفت: پیشکسوتان دفاع مقدس باید در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس پیشگام شوند و به عنوان نقطه وصل، جمع بیشتری از یادگاران دفاع مقدس را برای فعالیت در این حوزه جذب کنند.
کد خبر: ۳۴۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ - 07May 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، اولین جلسه هم‎اندیشی شورای راهبردی و کمیته پیشکسوتان اداره­‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌­زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس خراسان رضوی امروز (سه­‌شنبه 17 اردیبهشت) در مرکز فرهنگی دفاع مقدس این استان برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌­زاده در ابتدای این نشست با تأکید بر حضور پیشکسوتان در عرصه­‌های مختلف همچون تدریس درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، روایتگری و ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس اظهار داشت: هر چند تعدادی از پیشکسوتان دفاع مقدس در زمینه تدوین خاطرات شفاهی خود و تبدیل آن به کتاب، فعالیت‌­هایی داشته­‌اند، اما هنوز عده­ زیادی از آنها در این خصوص اقدامی نکرده‌­اند. پیشکسوتان دفاع مقدس تا فرصت دارند باید برای تحقق این مهم، تلاش کنند.

این مسوول در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت ثبت خاطرات شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: هر چند عده‌­ای که دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌­اند به دلیل برخورداری از فن نویسندگی در این عرصه وارد شدند و  تألیفاتی را با استفاده از خاطرات رزمندگان داشته‌­اند، اما آثاری که بوسیله پیشکسوتان دفاع مقدس تألیف شده فاخرتر بوده و جاذبه و اثرگذاری بیشتری داشته است.

وی در ادامه افزود: اداره‌­کل حفظ آثار استان به دنبال آن است تا با پیشکسوتان دفاع مقدس برای فعالیت در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس بیشتر تعامل داشته باشد. دلیل تقویت این ارتباط نیز آن است که پیشکسوتان دفاع مقدس منبع پایان‌ناپذیر ارزش‌­ها و آثار هستند، بر همین اساس هر چه قدر این تعامل و ارتباط بیشتر باشد فعالیت­‌هایی که انجام می­‌گیرد اثربخش‌­تر خواهد بود.

یوسفعلی‌­زاده خاطر نشان کرد: این انتظار وجود دارد که پیشکسوتان دفاع مقدس در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس پیشگام شوند و به عنوان نقطه وصل، جمع بیشتری از یادگاران دفاع مقدس را برای فعالیت در این حوزه جذب کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی ابراز داشت: دفاع مقدس یک امانت و میراث است که باید بماند. برای اینکه تحریف و فراموش نشود و در سابقه تاریخی کشور باقی بماند باید خاطرات و وقایع مربوط به آن ثبت و ضبط شود.

وی گفت: ملت­‌ها سعی دارند تا خاطرات تلخ خود را فراموش کنند و یا شکست‌­هایی که متحمل شدند را مخفی کنند. ملت ما در دوران دفاع مقدس علی­‌رغم دیدن مصائب و پشت سرگذاشتن سختی­‌های زیاد، اما پیروز میدان شد و دشمن را از ایران اسلامی­ بیرون کرد.

این مسئوول ابراز داشت: تجربه عظیم تاریخی دفاع مقدس، آن قطعه تاریخی را نورانی کرد و امروز نیز نورانیت آن دوران حماسه، پیش چشم ما است و برای ملت­‌های دیگر نیز الهام بخش است، لذا این ضرورت وجود دارد تا خاطرات و وقایع دفاع مقدس توسط کسانی که این حماسه ماندگار را آفریدند ثبت و ضبط شود.

وی در پایان، افتتاح دو فاز از مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان در دهه فجر، تسریع در تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس، شکل­‌گیری نهضت خاطره گویی، برگزاری جشنواره فیلم «کهربا» و تألیف 100 عنوان کتاب در قالب خاطرات شفاهی، داستان و رمان را جزو اولویت‌­های اصلی اداره‌­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی در سال جاری عنوان کرد.

در ادامه این نشست، هر یک از اعضاء پشنهادات خود را در جهت استفاده از ظرفیت­‌های پیشکسوتان دفاع مقدس در تحقق حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس ارائه کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها