ویژه‌برنامه‌های فرهنگسرای گلستان در ماه مبارک رمضان اعلام شد؛

از تشویق به برگزاری افطاری ساده تا مهمانی روزه‌اولی‌ها بر سفره احسان

جزئیات برنامه‌های فرهنگسرای گلستان در ایام ماه مبارک رمضان تشریح شد.
کد خبر: ۳۴۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲ - 07May 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای ترویج سبک زندگی قرآنی اسلامی و تقویت نشاط معنوی در میان افراد جامعه به ویژه قشر جوان است. خودسازی فردی، تدبر در آیات قرآن و عمل به دستورات دینی که از مهم‌ترین مولفه‌های سبک زندگی اسلامی هستند، در این ماه عزیز بیش از دیگر ایام مورد توجه همگان قرار می‌گیرد و همین موضوع بستر مناسبی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و دینی متناسب، فراهم می‌کند.

همزمان با ماه مبارک رمضان و به مناسبت آغاز روز‌های مهمانی خداوند، برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری در فرهنگسرای گلستان و سایر مراکز وابسته تدارک دیده شده است. این برنامه‌ها که برای رده‌های سنی مختلف و با توجه به نیاز‌های فرهنگی آنان طراحی شده است، نگاهی ویژه به خودسازی فردی و ترویج سبک زندگی قرآنی در جامعه دارد و تلاش می‌کند بهره‌مندی معنوی از ماه مهمانی پروردگار را بهبود ببخشد.

پذیرایی از پاک‌بانان شهر در «رهروان سحر»

یکی از برنامه‌های ویژه فرهنگسرای گلستان در ایام ماه مبارک رمضان، طرح «رهروان سحر» است. برپایی سفره‌های سحری ویژه پاک‌بانان عزیز، پرسنل اورژانس منطقه، نیرو‌های پلیس، آتش نشانان و ... که به دلیل خدمات‌رسانی شبانه‌روزی به مردم نمی‌توانند در کنار خانواده‌هایشان حضور داشته باشند، هدف اصلی این طرح است. عوامل اجرایی این برنامه همراه با تعدادی از اهالی داوطلب منطقه، در کنار این افراد حضور پیدا کرده و یک وعده سحری ماه مبارک رمضان را با یکدیگر صرف می‌کنند.

روزه اولی‌ها در مهمانی سفره احسان و کرم

به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان روزه اولی با آداب ماه رمضان و تشویق به روزه گرفتن در این ماه، مهمانی «سحرخیزان کوچک» تدارک دیده شده است. در این برنامه که همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) برگزار می‌شود، از روزه اولی‌ها تجلیل شده و با اهدای یک یادگاری، خاطره بسیار خوبی از اولین سال روزه گرفتن در ذهنشان می‌ماند. این برنامه روز ۳۰ اردیبهشت ماه در پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد.

«بچه‌های محراب» به فرهنگسرای گلستان می‌آیند

مسابقات مکبری و موذنی ویژه نوجوانان، برنامه مهم دیگری است که به همت فرهنگسرای گلستان در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. در این برنامه که با هدف بهبود سطح کیفی مکبرین و موذنین منطقه برگزار می‌شود، از شرکت‌کنندگان خواسته شده است تا یک فیلم کوتاه از اذان گفتن و مکبری خود تهیه کرده و با بارگزاری در فضای مجازی به دبیرخانه فرهنگسرای گلستان ارسال نمایند. نفرات برتر این بخش در قالب یک مسابقه حضوری به رقابت با یکدیگر پرداخته و نفرات برتر جایزه دریافت می‌کنند. بر همین اساس، از همه پسران رده سنی ۱۲ تا ۱۶ سال دعوت می‌شود تا با شرکت در این مسابقه، توانایی‌های خود در اذان‌گویی و مکبری را به نمایش بگذارند.

پویش «تصویر بندگی» و تشویق به برگزاری یک افطاری ساده

اهمیت افطاری دادن به روزه‌داران در بسیاری از احادیث اهل بیت علیهما السلام نقل شده است و چه زیباتر است که این افطاری با مراسمی ساده و به دور از تجملات برگزار شود. «تصویر بندگی»، پویش عکس و فیلم با موضوع حضور کودکان و نوجوانان در نماز جماعت، همیاری و کمک به دیگران، شب‌های قدر، محفل انس با قرآن و برگزاری مراسم افطاری ساده است. این پویش ضمن تشویق آنان به همیاری در برگزاری مراسمات ماه مبارک رمضان به فرهنگ‌سازی و سبک زندگی قرآنی اسلامی کمک می‌کند.

سوگواره بانوی مکرم اسلام، حضرت خدیجه

در ماه مبارک رمضان، سالروز درگذشت حضرت خدیجه، همسر مکرم پیامبر و بانوی ترویج‌دهنده اسلام قرار دارد. به منظور عرض ارادت به آن بانوی مکرم و ترویج فرهنگ استقامت و ایستادگی در راه ترویج دین اسلام، سوگواره «مادر امت» با حضور بانوان منطقه برگزار می‌شود. این برنامه با همکاری امور رسیدگی به مساجد و در روز ۲۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.

محافل قرآنی «تلاوت نور» و «انس با قرآن» در روز‌های ماه مبارک رمضان

در احادیث و روایات، سفارش‌های بسیاری بر تلاوت قرآن در روز‌های ماه مبارک رمضان صورت گرفته است. محفل «تلاوت نور»، مراسم جزءخوانی قرآن است که همه روزه در مراکز منطقه هشت برگزار می‌شود. هم‌چنین محفل انس با قرآن، ۲۲ شب محفل قرآنی با حضور قاریان برجسته کشور است.

تقدیر از دلاوران هشت سال دفاع مقدس در ویژه برنامه «در کوی نیکنامان»

«در کوی نیکنامان» یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در ماه مبارک رمضان به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی الگوی جوانمردی و ایثار به جوانان با تجلیل از خانواده شهدایی که عزیزانشان

در عملیات‌های رمضان هشت سال دفاع مقدس به فیض شهادت نائل شده‌اند، برگزار می‌شود. این مراسم که همراه با قرائت زیارت پرفیض عاشورا و روایتگری روایتگران انقلاب و جنگ تحمیلی است، در روز‌های پنج شنبه هر هفته ساعت ۷:۳۰ برگزار می‌شود.

برپایی پویش کتابخوانی رمضان و شب شعر آیینی حضرت خدیجه در فرهنگسرای گلستان

کتابخانه فرهنگسرای گلستان در ادامه سلسله نشست‌های نقد ادبی خود با عنوان «ترنم قلم» در هفت و دومین برنامه خود به نقد و بررسی کتاب «تحریر دیوانگی» اثر مهدی زارع می‌پردازد. علاوه بر این، نمایشگاه کتاب «ماه کریمان» در تمام روز‌های ماه مبارک رمضان در فرهنگسرای گلستان برقرار است. در این نمایشگاه، کتب مرتبط با موضوع رمضان، روزه‌داری، عبادت و. با تخفیف ویژه‌ای در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد. حضور نویسندگان جوان در برنامه «عصرانه با کتاب» خانه فرهنگ سلام، دورهمی علاقمندان کتاب در «باشگاه کتابخوانی بلوط» کتابخانه شهربانو و برگزاری پویش کتابخوانی در کتابخانه‌های منطقه 8 بخش دیگری از فعالیت‌های رمضانی این منطقه در ماه مهمانی پروردگار است. علاوه بر این، محفل شب شعر آیینی همزمان با شب وفات حضرت خدیجه سلام‌الله علی‌ها برگزار می‌شود.

دانستنی‌های ماه مبارک رمضان را در فضای مجازی گلستان دنبال کنید

با توجه به نقش پر رنگ شبکه‌های اجتماعی در انتقال مفاهیم و تاثیر غیر قابل انکار آن در آموزش و یادگیری، سهم قابل توجهی از فعالیت‌های این مجموعه به این بخش اختصاص داشته و موضوعاتی با عنوان آیه‌ها و نکته‌ها، دانستنی‌های روزه‌داری، عبادت، خودسازی، نیایش، تغذیه و... در قالب‌های متفاوتی از قبیل: عکس نوشته، کلیپ، متن و ... به صورت روزانه در فضای مجازی بازنشر داده می‌شود.

علاقمندان جهت بهره‌مندی از این برنامه‌ها می‌توانند به فرهنگسرای گلستان واقع در نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۷۷۸۴۴۵۷۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها