ایران کدام تعهدات خود در برجام را متوقف کرد+ جدول

شورای عالی امنیت ملی امروز اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران بخش‌هایی از تعهدات خود به برجام را متوقف می‌کند، اما این تعهدات شامل کدام بخش برجام است؟
کد خبر: ۳۴۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵ - 08May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از آنا، بعد از یک سال از خروج دولت ترامپ از برجام، امروز شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد قسمتی از تعهدات ایران در برجام را متوقف می‌کند.

شورای عالی امنیت ملی بر همین اساس گفته در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری «ذخائر اورانیوم غنی‌شده» و «ذخائر آب سنگین» نمی‌داند. همچنین به کشور‌های باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی ۶۰ روز مهلت داده شده است.

دولت ایران بر اساس بند ۲۶ و ۳۶ برجام اعلام کرده است که دیگر بخش‌هایی از برجام را اجرا نمی‌کند و این موضوع را نیز به کشور‌های چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و همچنین به موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی اعلام کرده است.

همچنین شورای عالی امنیت ملی تصریح کرده است که در مرحله بعدی، جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

استناد ایران به بند ۲۶ برجام مربوط به تعهدات دو طرف است. در این بند آمده «چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه گروه ۱+۵ تعهدات خود را رعایت نکرده‌اند، می‌تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع دهد؛ به همین ترتیب، چنانچه هر یک از اعضای گروه ۱+۵ معتقد باشد که ایران تعهدات خود را رعایت نکرده است».

شورای عالی امنیت ملی ایران هم با استناد به همین بند تأکید کرد که دو بار کمیسیون مشترک برجام برای بدعهدی آمریکا تشکیل شده و کشور‌های ۱+۵ هیچ عملی برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا انجام ندادند.

موضوع بند ۲۷ برجام در ادامه بند ۲۶ است. در بند ۲۷ برجام آمده است: «متعاقب دریافت ابلاغ طرف شاکی، به نحو مشروح در فوق، به همراه توضیحی از تلاش‌های توأم با حسن نیت آن طرف برای طی فرایند حل و فصل اختلاف پیش‌بینی شده در برجام، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای «تداوم لغو تحریم‌ها» رای‌گیری کند. چنانچه قطعنامه فوق‌الذکر ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد، سپس مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد مجدداً اعمال خواهند شد، مگر اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نحو دیگری تصمیم گیری کند».

این بدان معناست که اگر ایران نامه‌ای درباره بدعهدی آمریکا به شورای امنیت ارسال کند باید این شورا ظرف ۳۰ روز تصمیم‌گیری کند و در غیر این صورت، تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران بازمی‌گردند. البته در متن نوشته شده است که شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند دستور دیگری هم برای این کار صورت دهد.

برخی از کشور‌های غربی هم در این میان طرف آمریکا را گرفته‌اند. منبعی در دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که اگر ایران از توافق هسته‌ای خارج شود از سوی اروپا تحریم می‌شود.

در متن برجام درباره اورانیوم غنی‌شده ایران گزارشی آورده شده که کشورمان اعلام کرد دیگر به این مفاد متعهد نیست که به شرح ذیل در برجام آمده است.

ایران کدام تعهدات خود در برجام را متوقف کرد+ جدول/////////منتشر نشود

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها