وزیر خارجه انگلیس: ایران به برجام پایبند بماند ما هم متعهدیم

وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه گفت: در صورتی که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند بماند، لندن هم پایبند خواهد بود.
کد خبر: ۳۴۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳ - 08May 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس اقدام ایران در کاهش برخی از تعهداتش ذیل «برجام» را اقدامی «نامبارک» توصیف کرد، اما اظهار داشت: تا زمانی که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند بماند، لندن هم پایبند خواهد بود.

هانت که در لندن در کنفرانس خبری مشترک با «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا حضور داشت گفت: «برجام یکی از دستاورد‌های مهم دیپلماسی غربی است که موجب شده ایران به رغم تمام مشکلاتی که در خاورمیانه وجود دارد سلاح هسته‌ای نداشته باشد.»

وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: «من و پامپئو اتفاق نظر داریم که اگر ایران هسته‌ای شود، خسارت عظیمی خواهد بود. برجام، یک توافق است. ایران در ازای کاهش تحریم‌ها موافقت کرده که به این توافق پایبند بماند. اگر آن‌ها این توافق را زیر پا بگذارند، تبعات خواهد داشت.»

هانت در ادامه گفت: «از ایران می‌خواهیم قبل از اینکه این توافق را نقض کنند به مدت طولانی در این باره فکر کنند. به نفع آن‌ها نیست که این توافق را نقض کنند. چون لحظه‌ای که این اتفاق بیفتد و آن‌ها هسته‌ای شوند، همسایگانشان هم هسته‌ای خواهند شد.»

مایک پامپئو هم در این کنفرانس خبری به سوالی درباره تصمیم‌های جدید ایران در خصوص توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرد.

وی گفت: «من گزارش‌ها [درباره کاهش تعهدات ایران ذیل برجام]را دیده‌ام؛ متن نامه [روحانی به سران کشور‌های ۱+۴]را دیده‌ام. فکر می‌کنم که عامدانه مبهم نوشته شده است. باید منتظر بمانیم ببینم آن‌ها عملاً چه اقدامی می‌کنند.»

پامپئو اضافه کرد: «ایرانی‌ها برای اینکه دنیا را وادار کنند که سریعاً کاری انجام دهند، بیانیه‌های زیادی صادر کرده و تهدید می‌کنند که اقداماتی را انجام می‌دهند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «منتظر می‌مانیم ببینیم چه می‌کنند. ایالات متحده صبر خواهد کرد تا ببیند آن‌ها چه می‌کنند.»

جمهوری اسلامی ایران امروز برخی از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای را کاهش داد. تهران با بیان اینکه به محدودیت‌های ذخیره‌سازی اورانیوم و آب سنگین پایبند نیست به طرف‌های باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده تا زمینه خرید نفت ایران و حل مشکلات مربوط به مبادلات بانکی و مالی را حل کنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار