قصه‌ای برای تکاوران/ متفاوت‌ترین روایت از نبرد خرمشهر را بشنوید

سرپرست گروه موسیقی «شاهو» در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های این مجموعه از تولید و انتشار یک آلبوم صوتی – تصویری برای تجلیل از تکاوران نیروی دریایی ارتش در نبرد خرمشهر خبر داد.
کد خبر: ۳۴۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ - 10May 2019

متفاوت‌ترین روایت از نبرد خرمشهر را بشنوید/ قصه‌ای برای تکاورانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از مهر، «حامد صغیری» نوازنده تنبور، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «شاهو» ضمن اعلام این خبر توضیح داد: تصمیم داریم یک پروژه تصویری – صوتی را با موضوع تجلیل از تکاوران نیروی دریایی ارتش در نبرد خرمشهر به سرانجام برسانیم. این یک پروژه کاملاً غیردولتی است که به هیچ عنوان از حمایت مالی مجموعه‌های دولتی برخوردار نخواهد بود. در این اثر بیش از پنجاه نفر از نوازندگان سازهای ایرانی گروه موسیقی «شاهو» برای تجلیل از تکاوران نیروی دریایی ارتش در خرمشهر به فرماندهی ناخدا صمدی آثاری را به صورت تصویری و صوتی تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق تازه‌ترین برنامه‌ریزی‌هایی که در گروه انجام گرفته ضبط تصویری این اثر شهرک سینمایی دفاع مقدس به مدت یک هفته انجام می‌شود که در این چارچوب سید احمد موسوی در بخش تصویری همراه گروه خواهد بود و بنده نیز در بخش کارگردانی هنری و هماهنگی‌های مربوط به موسیقی و تصویر حضور دارم. نکته جالب توجه دیگر حضور برخی از تکاوران حاضر در نبرد خرمشهر طی مراحل تصویربرداری بخش تصویری است که می‌تواند برای مخاطبان نیز در برگیرنده نکات جذابی باشد.

این نوازنده و آهنگساز گفت: ما بعد از انجام مراحل تصویربرداری اثر که به طور طبیعی با توجه به محتوایی که برای در نظر گرفتیم روزهای دشواری را پیش روی ما قرار داده، تصمیم داریم بخش موسیقایی پروژه را نیز آغاز کنیم تا بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های مربوط به برگزاری کنسرت را نیز انجام دهیم. آنچه برای اجرای زنده این پروژه در نظر گرفته شده برگزاری یک کنسرت ویژه با همراهی گروه «شاهو» در مرداد یا شهریورماه سال جاری در تالار وحدت است. البته ما تمایل داریم برای یک اجرای زنده در روز نیروی دریایی ارتش نیز هماهنگی‌هایی صورت پذیرد که امیدوارم شرایط برگزاری این اجرای زنده محقق شود.

صغیری با اشاره به جزئیات محتوایی این پروژه ارکسترال ایرانی اظهار کرد: آنچه در قالب یک اثر موسیقایی ارکسترال ایرانی به مخاطبان از نبرد خرمشهر روایت می‌شود، یک موسیقی روایی از یک مقطع زمانی مقاومت مردم، رزمندگان و تکاوران نیروی دریایی ارتش به فرماندهی ناخدا صمدی در جنگ نابرابر با رژیم بعثی عراق در جریان حمله آنها به خرمشهر است که تلاش کردیم این بار با زاویه نگاهی متفاوت اجرا کنیم.

وی افزود: به هر حال من یک ارتشی زاده هستم که در دوران جنگ با تمام وجودم لحظات بحرانی جنگ نابرابر ایران و عراق را لمس کرده و می‌دانم چه اتفاقاتی در این فضا افتاده است. از سوی دیگر این موضوع را هم متوجه شدم که در این دوران برخی از روایت‌ها، دستخوش تغییرات سلیقه‌ای شده؛ موضوعی که در این روایت برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود این بود که بتوانم بدون حذف و اضافه روایتی از نبرد خرمشهر را از دریچه موسیقی به شنونده و بیننده ارائه دهم که در قالب یک شکل هنری با زاویه جدیدی از این نبرد نابرابر مواجه شود.

صغیری در بخش پایانی از صحبت‌های خود افزود: با اینکه می‌دانیم چه سختی‌های زیادی برای به سرانجام رساندن این پروژه به جهت مالی روبرو می‌شویم اما اصرار زیادی داریم که این پروژه بدون حمایت‌های دولتی صورت پذیرد. چرا که می‌خواهیم تاکید کنیم این اثر به هیچ عنوان یک اثر سفارشی نیست. متأسفانه طی سال‌های اخیر آثاری که در این حوزه‌ها تولید شده به دلیل سفارشی شدن دچار اعمال سلیقه‌های شخصی یا گروهی شده که من حداقل از این رویکرد پرهیز دارم. من ترجیح می‌دهم مشکلات مالی و پشتیبانی این حوزه را بپذیرم اما بتوانم روایت شخصی خودم از رویداد مهمی چون نبرد خرمشهر را برای مخاطب روایت کنم. این اثر در واقع یکی قطعه ۴۰ دقیقه‌ای بلند است که گرچه فرم سمفونی دارد اما من اصلاً نام آن را «سمفونی» نمی‌گذارم. زیرا اسم دهان پرکنی است که من تمایلی به این عنوان ندارم.

حامد صغیری از جمله هنرمندان فعال موسیقی مقامی ایران که تاکنون آلبوم‌های متعددی از جمله «برمدار تنبور»، «داغ سودای محمد (ص)»، «شهان آسمانی» و «سخن‌های نهان» را در دسترس مخاطبان قرار داده و همراه با گروه «شاهو» کنسرت‌های مختلفی را در تهران و شهرستان‌های مختلف برگزار کرده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار