مذاکرات ایران و 1+5 تا 10 تیر سال 94 تمدید شد

امروز در آخرین روز مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی ایران و کشورهای 1+5 با تمدید مذاکرات تا تاریخ 10 تیر سال 94 دهمین دور مذاکرات در وین پایان یافت.
کد خبر: ۳۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷ - 24November 2014

مذاکرات ایران و 1+5 تا 10 تیر سال 94 تمدید شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، کشور اتریش و شهر وین که در چند روز گذشته میزبان دهمین دور مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 بود و امروز سوم آذر با تمدید مذاکرات تا 10 تیر سال 94 پنج کشور غربی و ایران به کار خود پایان داند.

طی چند روز گذشته وزیر امور خارجه و سرپرست تیم هستهای کشورمان با وزرای کشورهای 1+5 در مورد نحوه ادامه مذاکرات و سناریوهای مختلف جهت رسیدن به یک توافق جامع گفتگو کردند.

روز گذشته که حساسیتها به اوج خود رسیده بود، تیم هستهای با هیأتهای چین، آمریکا و روسیه مذاکرات کردند.

در نشستهای روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان با کاترین اشتون و جان کری نشست سه جانبهای را برگزار و به بررسی مسائل مختلف در زمنیه هستهای، لغو تحریمها و همچنین زمان تمدید مذاکرات به گفتگو پرداختند.

در پایان روز سوم مذاکرات میان هیأت ایرانی و پنج کشور ضرب العجل یک سالهای جهت حل اختلافات مشخص شد که فارس به نقل از خبرگزاری بی  بی سی آورده است: توافق ژنو 3 تا 5 ماه تمدید میشود و داراییهای بیشتری از ایران آزاد خواهد شد.

لحظاتی قبل در دهمین دور مذاکرات جامع هستهای در وین توافقنامه ژنو تا 10 تیر ماه 94 تمدید شد به این ترتیب که تا اسفند ماه باید چارچوب توافق جامع حاصل شده باشد.

در این توافقنامه اعلام شد که گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید میباشد. در این دوره همه اعضاء، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.

همچین «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خلال برگزاری مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 اعلام کرد که رسیدن به توافق قابل قبول تا مهلت ۲۴ نوامبر هنوز امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: یک توافق قابل قبول در دسترس است، مسئله این است که آیا ما به زمان بیشتر نیاز داریم و این چیزی است که ما قرار است ساعات پایانی مذاکرات را صرف آن کنیم. هیچ کس خواستار از هم پاشیده شدن مذاکرات نیست. همه میخواهند به نقطهای برسند که دو طرف بتوانند آن را بپذیرند.

و امشب حسن روحانی رئیس جمهور در خصوص مذاکرات و روند آن بعد از اخبار ساعت 21 با مردم صحبت خواهد کرد.

انهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها