سخنگوی شورای عالی امنیت ملی:

تصمیم جدید ایران به‌صورت مرحله‌ای و بدون وقفه پیگیری خواهد شد

خسروی با اشاره به اینکه تصمیم جدید ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای گفت: ادامه مسیر دیپلماسی برای بازگرداندن طرف‌های خاطی به ریل تعهدات برجامی آنهاست، و این مسیر به صورت مرحله‌ای و بدون وقفه پیگیری خواهد شد.
کد خبر: ۳۴۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷ - 10May 2019

تصمیم جدید ایران به صورت مرحله‌ای و بدون وقفه پیگیری خواهد شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «کیوان خسروی» سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، در مصاحبه با ایران فرانت پیج (The IFP) در خصوص تصمیم اخیر برجامی ایران گفت: دیپلماسی، نبرد اراده‌ها برای دستیابی به حداکثر منافع است. مذاکرات هسته‌ای مسیری در دیپلماسی برای دستیابی به منافع متوازن بر اساس قاعده برد-برد بود. هرچند قرار بود برجام تامین کننده این هدف باشد لیکن آمریکا با خروج از این توافق بین‌المللی و اروپا با حرکت در حاشیه رفتار غیر قانونی آمریکا و وقت‌کشی که بوی فریب می‌داد شرایطی را ایجاد کردند که ادامه آن به جز خسارت و زیان حاصلی نداشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیام تصمیم جدید ایران چه مخاطبانی دارد، اظهار داشت: طبیعتا مخاطب اصلی تصمیم جدید ایران، دولت ایالات متحده آمریکا و در اولویت بعدی کشورهای اروپایی است که مسئول مستقیم شرایط ناخواسته کنونی هستند.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی درباره اینکه آیا اقدام متقابل ایران احتمال تقابل یا درگیری را افزایش می‌دهد یا به دیپلماسی فرصتی دوباره می دهد، گفت: ️ایران با حسن نیت وارد مذاکرات شد و به مجموعه تعهدات خود با همان حسن نیت عمل کرد. تصمیم جدید ایران که با بهره گیری از ظرفیت بندهای 26 و 36 برجام اتخاذ شده است ادامه مسیر دیپلماسی برای بازگرداندن طرف‌های خاطی به ریل تعهدات برجامی آنهاست. این مسیر با تصمیم شورای عالی امنیت ملی، به صورت مرحله ای و بدون وقفه پیگیری خواهد شد.

خسروی به نتایج متصور و احتمالی روند فعلی اشاره کرد و گفت: دونتیجه به عنوان فرجام این مسیر قابل تحقق است که چگونگی تحقق آن به اصلاح رفتار مخاطبان اصلی این تصمیم وابسته است. درصورتی که طرف‌های خاطی به تعهدات پذیرفته شده در برجام بازگردند و به حقوق قانونی ایران احترام بگذارند و با تامین آن همراهی کنند، وضعیت اجرای تعهدات برجامی ایران چون گذشته ادامه می‌یابد.

وی افزود: هر رخدادی به‌غیر از تامین حقوق قانونی ایران، تداوم مسیر گام به گام طراحی شده بر اساس تصمیم جدید شورای عالی امنیت ملی را بدنبال خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران بر اساس تصمیم اتخاذ شده تا مرحله خروج از برجام و در صورت نیاز بیشتر از آن نیز پیش خواهد رفت.

خسروی در پایان گفت: شکل‌گیری بازی برد-برد و یا باخت-باخت به چگونگی حرکت توپ برجام که اینک در زمین حریف است بستگی دارد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها