یادداشت/ فرشته چترعنبری

جنگ روانی ترامپ علیه ایران

اینکه ما چه خواهیم کرد و چه اتفاقاتی خواهد افتاد باید صبر کرد؛ اما تا اینجای کار قماربازان کاخ سفید نتوانستند شطرنج بازان ایرانی را تسلیم کنند.
کد خبر: ۳۴۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۲ - 12May 2019

جنگ روانی ترامپ علیه ایرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- فرشته چترعنبری؛ رییس جمهور آمریکا در سخنان خود، نکاتی را مطرح کرد که هیچ سنخیتی با شروط ۱۲گانه پمپئو ندارد. او به شکل عجیبی گفت که فقط از ایران یک درخواست دارد و آن نیز نداشتن سلاح هسته‌ای است! نکته‌ای که دستکم تا این لحظه ایران آن را نداشته است.

فکر نمی‌کنم که ترامپ به اشتباه محاسباتی خود در مورد ایران پی برده باشد، که اگر چنین بود، اوضاع فرق می‌کرد. او فکر می‌کرد اگر فشار بر ایران زیاد شود، کوتاه می‌آید و به کاخ سفید زنگ می‌زنند و تا او جلوی دوربین‌ها بگوید: دیدید گفتم تماس می‌گیرند؟ اما ار تا الان در خواب و خیال این مساله است.

ترامپ حالا دیده کمتر ۱۸ ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده، او یک توافق خوب را خراب کرد و جایگزینی برایش نتوانست جفت و جور کند، با رهبر کره شمالی به توافق نرسید، با چین وارد جنگ تجاری بی سابقه‌ای شد، معامله قرن هنوز جوش نخورده است. او در همه این مسایل به جای ثبات، دچار بی ثباتی شده است.

حالا به او خبر داده‌اند که فشار بیش از اندازه به ایران، باعث واکنش تند تهران شده، همه مشاهدات حکایت از تهاجمی شدن ایرانی‌ها شده و اگر حواسش نباشد ممکن است دستی دستی آمریکا را وارد جنگ کند، او احتمالا از اروپایی‌ها هم پیام‌هایی دریافت کرده که حرکت دوباره ایران به سمت غنی سازی، مهاجران و مواد مخدر تقصیر اقدامات واشنگتن است.

من آدم‌های تاجر را زیاد دیده و می‌شناسم، به شدت محافظه کار و ترسو هستند بفهمند به جای سود، احتمال ضرر است خیلی سریع پای میز معامله می‌آیند، کافی است، ایران فقط اندکی دامنه تهدید را گسترده‌تر کند، بعد خواهید دید که چگونه ترامپ دوباره به توافق هسته‌ای رسمیت خواهد داد. واکنش و تهدید باید عینی، اثرگذار و دردآور باشد.

این هم بخش از سخنان ترامپ:

«کاری که ایران باید بکند این است که با من تماس بگیرند و [پای میز مذاکره]بنشینند.

می‌توانیم توافق کنیم و به یک توافق منصفانه دست پیدا کنیم.

ما فقط می‌خواهیم که آن‌ها سلاح هسته‌ای نداشته باشند؛ چیز زیادی از آن‌ها نمی‌خواهیم.

چشم به راه روزی هستم که به ایران کمک کنم.

دنبال آسیب زدن به ایران نیستم.

می‌خواهم آن‌ها قوی و فوق‌العاده باشند و اقتصاد فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

 آن‌ها دارند حرف جان کری را گوش می‌کنند

ایران باید تماس بگیرد و اگر این کار را انجام دهد ما آماده گفت‌وگو با آن‌ها هستیم.

آن‌ها می‌توانند از لحاظ مالی بسیار بسیار قوی شوند؛ قابلیت‌های بالایی دارند؛ و اما...

پیرو این پست باید عرض کنم که ایران دو سه فشار اساسی، دقیق و حساب شده وارد کند کار تمام است. بیانیه وزارت خارجه آمریکا پس از سخنان ترامپ، بیانیه یک ابرقدرت نبود، بیانیه‌ای که در همه کلماتش می‌شد خواهش برای مذاکره را دید.

بنده احتمال می‌دهم که ترامپ به تشویق تندرو‌های اطرافش از برجام خارج شد، آن‌ها به او قول داده بودند که سر یک سال ایران تسلیم شود، اما یکسال گذشت و چنین اتفاقی روی نداد. سفر پمپئو به عراق تلاش برای نجات خودش و بولتون بود. او بدون شک به مقامات عراقی متوسل شده تا به دوستان ایرانی خود بگویند فقط بیایید سر میز، همه چیز درست می‌شود.

وعده‌های بولتون و پمپئو برای تسلیم شدن ایران در یک بازه زمانی یکساله نتیجه نداده است. شما ادبیات ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ را با سخنانش در ۱۹ اردببهشت ۹۸ با هم مقایسه کنید. شاید در چارچوب جنگ روانی بگنجد، اما مکمل این سخنان بیانیه جدید وزارت خارجه این کشور است. تا همین چهار پنج روز پیش پمپئو هنوز از شروط ۱۲ گانه سخن می‌گفت، اما در بیانیه ساعتی پیش خبری از این شروط نیست.

این روند و رویکرد، تایید مواضع اروز پیش ما است که گفتیم فقط و فقط باید با زبان زور با آمریکا صحبت کرد، آن‌ها زبان دیپلماسی را نمی‌فهمند. باید چنان پر زور باشی تا حساب ببرد. اینکه ما چه خواهیم کرد و چه اتفاقاتی خواهد افتاد باید صبر کرد؛ اما تا اینجای کار قماربازان کاخ سفید نتوانستند شطرنج بازان ایرانی را تسلیم کنند. ما همچنان در حال بازی هستیم، فقط دو سه حرکت با دقت و درایت و حساب شده می‌خواهیم.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار