پامپئو برای آتش‌بس به عراق رفت؛

قطری‌ها: ترامپ فقط دنبال ضمیمه‌ای برای برجام است

مدیر سابق شبکه الجزیره قطر گفت، بر خلاف آنچه برخی رسانه‌ها گفتند، وزیر خارجه آمریکا برای آرام کردن اوضاع در ارتباط با ایران به عراق رفت و عراق هم از تحریم آمریکا معاف شد.
کد خبر: ۳۴۵۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲ - 11May 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «یاسر ابوهلاله» مدیر پیشین شبکه خبری الجزیره قطر و حمد بن جاسم نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین این کشور، در توییت‌هایی نوشتند که کشور‌های عربی دلخوش نباشند که آمریکا با ایران درگیر می‌شود بلکه کل چیزی که آمریکا دنبال است، ضمیمه‌ای برای توافق هسته‌ای است.

ابوهلاله شب گذشته در توییتی نوشت، بر خلاف آنچه رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند، وزیر خارجه آمریکا برای آرام کردن اوضاع در ارتباط با تنش میان واشنگتن تهران به عراق سفر کرد.

او با اشاره به فضاسازی رسانه‌های سعودی و اماراتی در خصوص القای فضای جنگ علیه ایران، به افکار عمومی نوشت: این که می‌گویم، اطلاع است [نه تحلیل]. کلاً بر خلاف آنچه رسانه‌ها درباره سفر مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) به عراق گفتند، باید بگویم، (سفر او) کاملا بر عکس چیزی بود که اعلام شد. پامپئو حامل پیام آرام‌کننده برای ایران بود. کل چیزی که آمریکا به دنبالش است، ضمیمه‌ای برای توافق هسته‌ای است نه لغو آن.

ابوهلاله توضیح داد: (دونالد) ترامپ دنبال این است که توافق، توافق خودش باشد نه توافق اوباما. آن‌ها تأکید کردند که آمریکا دنبال جنگ نیست و این چیزی است که با توییت‌های ترامپ [در خصوص انتظارش برای تماس با او از تهران]همخوانی دارد.

1-معلومة: بعیداً عن ما راج فی الإعلام حول زیارة بومبیو ل. #العراق ما جرى العکس تماما، حمل رسالة تهدئة لإیران، کل ما تریده أمیرکا ملحق للاتفاق النووی ولیس إلغاء له، بحیث یکون اتفاق ترمب لا اتفاق أوباما مؤکدا أن أمیرکا لا ترید حرباً، وهذا ما ینسجم مع تغریدات ترمب

— یاسر أبوهلالة (@abuhilalah) ١١ مایو ٢٠١٩

ابوهلاله همچنین از معافیت عراق از تحریم آمریکا علیه ایران خبر داد. همان چیزی که پس از سفر پامپئو به عراق، برخی رسانه‌های عراقی اعلام کردند. ابوهلاله نوشت: در خصوص معافیت عراق از تحریم [آمریکا علیه ایران] هم باید بگویم که عراقی‌ها معاف شده‌اند، اما بدون اینکه اعلام شود. البته عربستان سعودی و امارات و رسانه‌های این دو کشور دلشان را خوش کرده‌اند و بشارت جنگ می‌دهند، گویی که ترامپ هم [خلیفه] حفتر است که آمریکایی‌ها را فدای بلندپروازی‌های آنان [ریاض و ابوظبی]کند. با این حال، ترامپ از ایران [هراسی]برای دوشیدن هر چه بیشتر [عربستان] استفاده می‌کند تا اینکه گاو مراعی [شرکت فراورده‌های لبنی مشهور سعودی] خشک شود.

نخست‌وزیر پیشین قطر: هدف تنش کنونی بازگشت به میز مذاکره است

در همین ارتباط، «حمد بن جاسم بن جبر» در رشته توییتی همین مضمون را اعلام کرد و نوشت که جنگی میان آمریکا و ایران در نخواهد گرفت و هدف تنش‌های جاری صرفا برای بازگشت دو طرف به میز مذاکره است.

حمد بن جاسم نوشت: تنش کنونی در منطقه خلیج [فارس] که برخی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج [فارس] از آن حمایت می‌کنند، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. آنطور که من می‌بینم، به درگیری نظامی گسترده با ایران منجر نخواهد شد بکله هدف از آن در درجه اول، بازگرداندن توافق هسته‌ای [برجام] به میز مذاکره میان آمریکا و ایران است.

نخست‌وزیر پیشین قطر افزود: متآسفانه برخی کشور‌های خلیج [فارس] که رؤیای شکست نظامی ایران را در سر می‌پرورانند، و قبل از توافق هسته‌ای هم چنین رؤیایی داشتند، زمان امضای توافق، خودشان را ناچار دیدند که از آن تمجید کنند. متأسفانه ما ما طرف ثانوی موضوع هستیم و بدون در نظر گرفتن منافعمان صرفا واکنش نشان می‌دهیم [و کنشگر نیستیم].

التصعید الراهن فی منطقه الخلیج، الذی تدعمه بعض دول مجلس التعاون الخلیجی، لن یؤدی، کما أرى، إلى نشوب صدام عسکری واسع مع إیران، بل الهدف منه هو إعادة الاتفاق النووی إلى مائدة المفاوضات بین الولایات المتحدة وإیران فی المقام الأول.

— حمد بن جاسم بن جبر (@hamadjjalthani) ٩ مایو ٢٠١٩

حمد بن جاسم، بدون اشاره صریح به بحران قطع روابط دوحه و سه کشور عربی دیگر، شورای همکاری را در حال نابودی دانست و گفت: نابود کردن شورای همکاری و ویران‌کردن آن، همچنان که امروز در حال اجراست، صرفا به نفع اغیار و به نفع کسی است که دنبال توافق‌های جدید با ایران است، اما ما بوقچی این توافقاتیم همچنانکه در بار اول بودیم.

نخست‌وزیر پیشین قطر افزود: همانطور که بار‌ها گفته‌ام، من در همه چیز با ایران موافق نیستم و در همه چیز هم با غرب اختلاف ندارم. اما ما چیزی به نام منافع ملی کشور‌های عربی شورای همکاری و جهان عربی را داریم که باید جزء حساب‌وکتاب‌های ما باشد و دوستانمان قبل از دشمنان به آن احترام بگذارند تا ما هم مؤثر باشیم نه صرفا بوقچی.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها