پیشنهاد میانجی‌گری عمان و ژاپن

پنجشنبه و جمعه 19 و 20 اردیبهشت عمان و ژاپن در خصوص میانجی‌گری برای آغاز مذاکرات میان ایران و آمریکا ابراز آمادگی کردند.
کد خبر: ۳۴۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۱ - 12May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از آرمان امروز، پنجشنبه و جمعه 19 و 20 اردیبهشت عمان و ژاپن در خصوص میانجی‌گری برای آغاز مذاکرات میان ایران و آمریکا ابراز آمادگی کردند. حنینه المغیری، سفیر عمان در آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور اظهار داشت که مسقط آماده میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن است و ما مایلیم تا برای حل این بحران میانجی‌گری کنیم، البته اگر دو طرف باور داشته باشند که این کار مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه عمان در سال 2013 نقش میانجی نداشته و صرفا مکان برگزاری مذاکرات را فراهم کرده است، گفت: «اول از همه باید بگویم که ما در سیاست خارجی کشور‌های همسایه مداخله نمی‌کنیم. ما هیچ مداخله‌ای در امور داخلی هیچ کشوری نداریم. دوم، ما به مذاکره باور داریم. مهم است که مذاکره کنیم. در غیر این‌صورت، اگر مذاکره نکنیم قادر نخواهیم بود مشکلات را حل کنیم. ایران همسایه ماست و ما با تمام همسایگان‌مان روابط خوبی داریم و به دلیل همین روابط خوب است که توانستیم به مذاکره برای آزادی کوهنوردان آمریکایی (بازداشت شده در ایران در سال ۲۰۰۹) کمک کنیم. تا به امروز نیز افرادی به دفتر من می‌آیند و از من می‌خواهند که اگر می‌توانم به عزیزانشان که در زندان هستند کمک کنم».

وزیر خارجه عمان افزود: «عمان برای حل تنش میان تهران و واشنگتن تاکنون اقدامی نداشته، اما مسقط اگر بتواند این کار را انجام دهد، خرسند خواهد شد». نشریه «ژاپن‌تایمز» نیز به نقل از دولت ژاپن اظهار امیدواری کرد که بتواند در راستای حفظ توافق هسته‌ای ایران میان آمریکا و ایران میانجی‌گری کند.

این نشریه نوشت: «یاسوتوشی نیشیمورا، معاون دبیر کابینه ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: قصد داریم با به‌کارگیری روابط دوستانه دیرینه خود با ایران به صلح و ثبات منطقه‌ای کمک کنیم».

در ادامه این گزارش آمده است: «یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ژاپن با ادعای این که هر دو طرف به دنبال مذاکره هستند، درباره نقش ژاپن برای میانجی‌گری گفت که محدودیت وجود دارد، اما ژاپن می‌تواند نقش ایفا کند». مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه شب در سفری غیرمنتظره و تحت تدابیر شدید امنیتی وارد بغداد شد. روز چهارشنبه 18 اردیبهشت، یکی از اعضای ائتلاف الفتح عراق مدعی شد که در سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق نیز موضوع میانجی‌گری بین ایران و آمریکا مطرح شده است.

امیدی به میانجی‌گری نیست

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل درخصوص پیشنهاد دو کشور عمان و ژاپن برای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن به «آرمان» می‌گوید: «تجربه میانجی‌گری سال 91 به این دلیل موفق بود که اوباما برای ایران شرط مذاکره نگذاشت و بدون پیش شرط بر سر میز مذاکره نشست». او تأکید کرد: «اگر آمریکای اوباما این رفتار را نشان نمی‌داد، مذاکره‌ای شکل نمی‌گرفت؛ همانطور که در دوران ابتدای اوباما و دوران بوش مذاکره‌ای انجام نشد؛ بنابراین نفس میانجی‌گری ژاپن و عمان امری مثبت است، اما اثرگذار نخواهد بود تا زمانی که واشنگتن اراده کند، تغییری جدی در سیاست‌هایش حاصل کند و دست از بعضی لجبازی‌ها بردارد. اگر ترامپ حاضر شود بدون پیش شرط دست از تحت فشار گذاشتن ایران از منظر اقتصاد و سیاست بردارد، آن زمان است که می‌توان امید داشت میانجی‌گری‌ها نتیجه دهد و دو کشور برای حل مسأله هسته‌ای و حتی مسائل دیگر بر سر میز مذاکره حاضر شوند.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار