محمدحسن قدیری در گفت‌‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

رشوه کلان ضد انقلاب برای عدم پخش مستند «ادواردو»/ سانسور «ادواردو» در ایران و ایتالیا

سفیر اسبق ایران در مکزیک با اشاره به سانسور مستند شهید «ادواردو» در ایتالیا و ایران گفت: وقتی تهدیدها به کاسه‌ساز اثر نکرد به او گفته بودند اگر این فیلم را به ما تحویل دهید هم وزن خودت به تو دلار خواهیم داد اما باز کاسه‌ساز تسلیم نشد و ساخت این فیلم را ادامه داد.
کد خبر: ۳۴۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ - 12May 2019

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در مکزیک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به انتشار کتاب «ادواردو» (داستانی از زندگی شهید ادواردو آنیلی) اظهار داشت: چند روز خاطرات من توسط آقای بهزاد دانشگر برای استفاده در این کتاب ضبط شد و خوشبختانه این اثر نیز مورد استقبال قرار گرفته و پرفروش شده است.

وی به ذکر خاطره‌ای از حبیب‌الله کاسه‌ساز در جریان تولید مستندی درباره این شهید پرداخت و افزود: کاسه‌ساز برای من نقل کرد که برای تولید مستندی درباره شهید ادواردو آنیلی کارشکنی‌های زیادی انجام شد. روزی کسی با من تماس گرفت و من را تهدید کرد که این فیلم تولید نشود. کاسه‌ساز که از بچه حزب‌الهی‌های سینما بود به این تهدید گوش نکرد و کارش را انجام داد.

سفیر اسبق ایران در مکزیک ادامه داد: وقتی تهدیدها به کاسه‌ساز اثر نکرد به او گفته بودند اگر این فیلم را به ما تحویل دهید هم وزن خودت به تو دلار خواهیم داد اما باز کاسه‌ساز تسلیم نشد و ساخت این فیلم را ادامه داد. در ادامه وزارت خارجه نامه‌ای به صدا و سیما نوشت که حق ندارید این مستند را پخش کنید چراکه ممکن است به روابط ما با ایتالیا خدشه‌ای وارد شود درحالی که کشور ایتالیا تقاضایی برای عدم پخش این مستند را نداشت.

سانور مستند شهید «ادواردو» در ایتالیا و ایران/ رهبر معظم انقلاب دستور پخش مستند را دادند

قدیری ابیانه افزود: کاسه‌ساز این فیلم را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کرده بود. ایشان که فیلم را دیدند، فرموده بودند «قبل از نمایش فیلم میزگردهایی در محافل برگزار کنید تا موج تبلیغی ایجاد شود و جامعه این شهید را بشناسد، سپس این مستند را پخش کنید» همین کار انجام شد و اثرات بسیار خوبی داشت اما مجلس ششم آقای لاریجانی را احضار کرد که شما چرا این فیلم را نمایش دادید.

وی خاطرنشان کرد: هیچ یک از روزنامه‌های اصلاح‌طلب حاضر نشد یک کلمه درباره این مستند مطلبی منتشر کند. فقط یک روزنامه نوشت «عده‌ای آدم افراطی با محوریت قدیری به دنبال ساخت فیلمی از شهید ادواردو هستند» حتی وقتی عکس و فیلم شهید ادواردو در صف اول نماز جمعه پخش شد حاضر نشدند چیزی بنویسند. یعنی یک سانسور مطلق در ایتالیا و ایران توسط رسانه‌ها علیه این شهید انجام شد.

سانور مستند شهید «ادواردو» در ایتالیا و ایران/ رهبر معظم انقلاب دستور پخش مستند را دادند

سفیر اسبق ایران در مکزیک به استقبال و اثرات فیلم مستند و کتابی که درباره شهید ادواردو ساخته شد، اشاره و عنوان کرد: این مستند و کتاب خوشبختانه در کشور اثرات خوبی داشت. پدر این شهید مسیحی بود و مادرش یهودی صهیونیست. مسیحی‌ها حضرت مسیح را فرزند خدا و یهودی‌ها ایشان را فرزند گناه می‌دانند و هیچ معجزه‌ای برای او قائل نیستند. بالاخره او فرزند خدا یا گناه است! شاید اگر پدر و مادر این شهید هر دو مسیحی و یا یهودی بودند، ادواردو به دنبال حقیقت نمی‌گشت؛ اما این تضاد باعث شد او به دنبال حقیقت باشد.

قدیری ابیانه تاکید کرد: ادواردو چون حقیقتاً به دنبال حقیقت بود، اسلام را پیدا کرد و این تنها با خواندن قرآن بود. کسی به سراغ او نرفت تا اسلام و قرآن را به او معرفی کند درحالی که او فقط با خواندن قرآن، حقیقت را فهمید. او با تورات و انجیل و فرهنگ غربی نیز به خوبی آشنا بود.

وی گفت: من اگر بخواهم ادواردو را با کسی مقایسه کنم باید او را با گالیله مقایسه کنم. چراکه گالیله گفت «زمین گرد است» و کلیسا او را محاکمه کرد. نقل است گالیله وقتی محاکمه شد و از دادگاه بیرون می‌رفت درحالی که محکوم به مرگ شده بود عصایش را به زمین زد و گفت «من می‌دانم که تو گرد هستی». ادواردو نیز حقیقت اسلام را شناخته بود اما همانند گالیله حاضر نشد برای نجات جان خود، این حقیقت را انکار کند.

سانور مستند شهید «ادواردو» در ایتالیا و ایران/ رهبر معظم انقلاب دستور پخش مستند را دادند

سفیر اسبق ایران در مکزیک افزود: شهید ادواردو خیلی سعی کرد ارث خود را برای استفاده در جهت ترویج اسلام به دست آورد اما خانواده او را در بین انتخاب اسلام یا ثروت گذاشته بودند که او حاضر نشد حتی در ظاهر دست از اسلام بردارد چراکه شخصیت خود را بالاتر از این می‌دانست که بخواهد تظاهر کند. در نهایت وقتی که مطمئن شد راهی برای به دست آوردن ثروت خود ندارد می‌خواست در قم طلبه شود که به او مهلت داده نشد و او را شهید کردند. البته این اتفاق را خودکشی جلوه دادند درحالی که در صحبتی با من این پیش‌بینی را کرده بود که مورد سوقصد قرار خواهد گرفت.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه شهید ادواردو بر ایمان خود پافشاری داشت، ادامه داد: فکر می‌کنم ساخت فیلم و سریال و مستند از زندگی این شهید محمل خوبی باشد برای مقایسه اسلام با مسیحیت، یهودیت و فرهنگ غربی؛ در قالب این فیلم می‌توان حقایقی را مطرح کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها