عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه:

دست خارجی «بوهاری» را مدیریت می‌کند

دکتر «ابراهیم سلیمان» ضمن تاکید بر حمایت سعودی‌ها از رئیس‌جمهور نیجریه در برخورد با شیخ زکزاکی بیان داشت که نظام سعودی، یک نظام و ساختار صهیونیستی است.
کد خبر: ۳۴۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ - 12May 2019

دست خارجی «بوهاری» را مدیریت می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از مهر، در روزهای گذشته دولت نیجریه پس از مدت‌ها اجازه ملاقات و معاینه یک تیم پزشکی از شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و همسرش را صادر کرد که از سوی وزارت خارجه ایران نیز استقبال شد.

بر همین اساس گفت‌و‌گویی با دکتر «ابراهیم سلیمان» عضو ارشد جنبش اسلامی در ادامه می‌آید.

*لطفا درباره آخرین وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرشان و علت عدم آزادی کامل ایشان توضیح دهید.

عدم آزادی شیخ عجیب است. زیرا سه سال از زمان صدور حکم آزادی شیخ زکزاکی می‌گذرد اما محمد بوهاری رئیس جمهور نیجریه مانع از اجرای این حکم می‌شود. این در حالی است که گروه‌ها و نهادهای مختلف درخواست اجرای حکم رهبر جنبش اسلامی نیجریه را داشته اند.

از سوی دیگر این اقدام رئیس جمهور نشان می‌دهد که یک دست خارجی، بوهاری را در رفتار با شیخ زکزاکی مدیریت می‌کند. فراموش نمی‌کنیم که بن سلمان به جلوگیری از اقدامات شیخ زکزاکی اقرار کرده بود و سکوت کشورهای بزرگ در برابر ریختن خون شیعه در نیجریه نیز گواه آشکاری برای ادعای ماست.

*آیا رهبران جنبش اسلامی نیجریه می‌توانند شیخ و همسرش را در زندان ملاقات کنند؟

پس از تلاش‌های بسیار، اجازه دادند اعضای خانواده شیخ ایشان را ملاقات کنند. این ملاقات پس از آن انجام شد که خانواده ایشان درخواست ملاقات را ارائه دادند و در این ملاقات نیز دانشجویان یا اعضای ارشد جنبش اسلامی نیجریه حضور نداشتند.

شیخ و همسرشان همچنان تحت مراقبت الهی هستند و البته به دلیل اینکه گلوله به آنها اصابت کرده بود، این گلوله‌ها از سه سال قبل تاکنون در بدن آنها باقی مانده است. شیخ حدود ۷۰ سال و همسرشان حدوداً ۶۰ سال سن دارند و به پزشک مناسب برای مداوا نیاز دارند. بنابراین وضعیتشان خوب نیست و بد است.

*آیا کاهش قدرت سعودی‌ها در منطقه و شکست سیاست‌های شأن منجر به کم شدن حمایت از رئیس جمهور نیجریه برای سرکوب شیعیان شده است؟

کاهش قدرت سعودی‌ها در کل جهان اسلام تأثیر دارد و البته جنبش اسلامی نیجریه جنبشی الهی است. وجود شیخزکزاکی نیز همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این بشارت را به ما می‌دهد که انقلاب اسلامی در نیجریه به اذن الهی امری ثابت است.

حکومت نیجریه از زمانی که اولین تیر را به سمت ما شلیک کرد، اشتباه کرد. زیرا نابسامان بودن امور در نیجریه که اکنون شاهدش هستیم، گواهی است بر اینکه خون شهدا و اشک یتیمان با بوهاری می جنگد. سلاح هیچ گاه بر خون مظلومان پیروز نمی‌شود. مخصوصاً مظلومانی که جز خداوند یاوری ندارند و این افراد هرگز شکست نمی‌خورند.

*موضع گیری های ایران در حمایت از مردم مظلوم نیجریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران از دو بخش تشکیل شده است؛ مرجعیت و دولت دموکراتیک و این بخش‌ها از هم حمایت می‌کنند. دولت نیجریه اهل دیپلماسی با دولت ایران است و جنبش اسلامی نیجریه نیز اهل رابطه معنوی با مرجعیت در ایران. بر این اساس مرجعیت تمام توان خود را برای حمایت از جنبش اسلامی صرف می‌کند و دولت ایران از ما دفاع می‌کند.

*لطفا درباره فعالیت‌های جنبش اسلامی نیجریه در زمان حبس شیخ زکزاکی و تلاش‌ها برای آزادی ایشان نیز توضیح دهید.

هرکس مدعی عدم تحرک اعضای جنبش اسلامی نیجریه است، در واقع در پیگیری اخبار و تحرکات جنبش کوتاهی کرده است. زیرا اعضای جنبش اسلامی در مناسبت‌های گوناگون اعتراضات داشته اند و مثلاً چند ماه قبل در پیاده روی اربعین ده‌ها نفر از اعضای معترض جنبش کشته و صدها نفر نیز در أبوجا زخمی شدند و با این حال در روز بعد نیز برای اعتراضات وارد میدان و آزادی فوری شیخ زکزاکی را خواستار شدند.

*باتوجه به اهتمام جنبش اسلامی نیجریه به مسأله فلسطین، دیدگاه و موضع شما در قبال پروژه معامله قرن و عادی سازی روابط برخی از رژیم‌های عربی با صهیونیست‌ها چیست؟

آل سعود وهابی از همان روز اول توسط صهیونیست‌ها تأسیس شد و ساختار و نظام آن نیز یک ساختار صهیونیستی است.

متحدان آل سعود نیز در بین کشورهای عربی همینگونه هستند. متوقف کردن اجرای معامله قرن ممکن اما واقعاً سخت است. انتفاضه فلسطینی‌ها قادر به متوقف کردن اجرای آن است اما با هزینه‌ای زیاد. از سوی دیگر اوج گیری و بلوغ جمهوری اسلامی و سقوط آمریکا و متحدانش تا بدین صورت اسلام جایگاه آن را بگیرد و صلح در جهان فراگیر شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار