محدثی خراسانی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

بالندگی شعر فارسی متاثر از هم‌نشینی صمیمی شاعران ایران و افغانستانی است

یک شاعر با اشاره به تاثیرگذاری شاعران افغانستانی بر ادبیات و شعر کشورمان گفت: بالندگی امروز شعر فارسی متاثر از هم‌نشینی صمیمی و تاثیرگذاری بوده که بین شاعران ایران و افغانستان رخ داده است.
کد خبر: ۳۴۶۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ - 12May 2019

مصطفی محدثی‌‌خراسانی شاعر کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به پیوندهای فرهنگی ایران و افغانستان، اظهار داشت: پیوند فرهنگی ایران و افغانستان نقش مهم و تاریخی داشته چراکه خاستگاه اولیه زبان فارسی در این دو کشور بوده است.

وی به عمق بخشی ارتباط مردم ایران و افغانستان در دوران پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پیوند فرهنگی ایران و افغانستان خصوصاً با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با مهاجرت تعداد زیادی از مردم افغانستان به ایران شکل گرفته است.

این شاعر خراسانی کشورمان خاطرنشان کرد: من که از دوران نوجوانی و اوایل پیروزی انقلاب کار شعر را شروع کرده‌ام با شاعران مهاجر افغانستان در محافل مختلفی ادبی شرکت داشتیم و شاهد رفاقت و صمیمیت خیلی نزدیکی بین شاعران ایران و افغانستان بوده‌ام.

محمدثی خراسانی تاکید کرد: هم‌اکنون به قطع یقین می‌توانم بگویم که در سال‌های پس از انقلاب هر استعداد ادبی که در خراسان بزرگ رشد کرده، یکی از چهره‌های تاثیرگذاری که بر آن‌ها در مراحل کشف و شکوفایی کمک کرده، چهره‌های درخشان شعر افغانستان مثل محمدکاظم کاظمی، ابوطالب مظفری و سید فضل‌الله قدسی بوده است.

این شاعر کشورمان به تاثیر شاعران افغانستانی بر ارتقا ادبیات و شعر ایران اشاره کرد و عنوان کرد: قطعاً شاعران افغانستانی بر ارتقا ادبیات و شعر کشورمان تاثیرگذار بوده‌اند. هم آن‌ها تاثیرگذار بوده‌اند و هم اینکه تاثیر گرفته‌اند. جریان مطرح شعر افغانستان متعلق به همان شاعرانی است که در ایران زندگی می‌کنند. چهره‌های اصلی و درخشان و جریان‌ساز شعر افغانستان بچه‌هایی هستند که جریان شاعری و استعداد شاعریشان در ایران کشف، شکوفا و رشد کرده است.

وی ارتقا زبان فارسی را متاثر از هم‌نشینی شاعران ایران و افغانستان دانست و افزود: بالندگی امروز شعر فارسی متاثر از هم‌نشینی صمیمی و تاثیرگذاری بوده که بین شاعران ایران و افغانستان رخ داده است.

این شاعر خراسانی خاطرنشان کرد: تاثیرگذاری و تاثیرپذیری‌ها بین اهالی شعر و ادب ایران و افغانستان به قدری عمیق بوده که نگران مهاجرت این عزیزان از ایران نباشیم و صمیمت و وفاق ما همچنان ادامه خواهد داشت اما من شخصاً و قلباً از طرح بازگشت مهاجران افغانستانی به شکل غیر طبیعی، الزامی و تحت فشار، راضی نیستم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها