مسیح کردستان-۶/

خصوصیات اخلاقی «بروجردی» زبانزد عام و خاص بود

مهربانی شهید محمد بروجردی در کردستان نسبت به مردم این منطقه سبب شد تا به این شهید بزرگوار لقب «مسیح کردستان» بدهند؛ مسیحی که خود تماماً متکی به نظر امام و ولی امر خود بود.
کد خبر: ۳۴۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷ - 14May 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: شنیدن نام «محمد بروجردی» یادآور زندگی سراسر مبارزه این شهید والامقام است که آن را وقف خدمت به مردم و انقلاب اسلامی کرد، از مبارزات قبل از انقلاب گرفته تا مجاهدت‌هایش در کردستان. خصوصیات اخلاقی بروجردی زبانزد عام و خاص بود و مهربانی وی نسبت به مردم، بر محبوبیتش افزوده بود، تا جایی که مردم سنندج وی را «مسیح کردستان» نامیدند.

مسیح کردستان، محبوب مردم کردستان

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، شهید محمد بروجردی مسئولیت مدیریت زندان اوین را برعهده گرفت و معتقد بود که «ما در دستگاه عدالت انقلاب، ضابطیم، نه قاضی، اگر بخواهیم به عنوان ضابطین محکمه انقلاب همان برخوردی را با این زندانیان داشته باشیم که قبل از پیروزی، آنها با ما داشتند، پس دیگر چه فرقی میان یک انقلابی مسلمان با یک ساواکی وجود دارد؟ اگر در بین برادران ما، کسی هست که به برخورد بنده با این‌ها (زندانیان) اعتراض دارد، برود احکام مربوط به اسیر و زندانی را در متون شرعی پیدا کند و بخواند».

بروجردی برای این‌که در کردستان ثبات ایجاد کند، با تلفیقی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای بومی کُرد، سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد را تشکیل داد. وی به مردم کردستان بسیار عشق می‌ورزید، تا جایی که بارها گفته بود: «آن کس که مردم کردستان را دوست داشته باشد، می‌تواند در کردستان کار کند.» و همچنین می‌گفت: «من به این مردم محروم و ستمدیده علاقه دارم».

کمال متانت و نجابت در انجام مسئولیت

حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره شهید محمد بروجردی فرموده‌اند: من بروجردی را از یاد نمی‌برم و هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم؛ غالبا هر وقت که بحث شهدا پیش می‌آید، شهید بروجردی جلو چشم من است.

ایشان در جای دیگری نیز فرموده‌اند: آن چیزی که من از شهید بروجردی احساس کردم و یک احترام عمیقی از او در دل من به وجود آورد، این بود که دیدم این برادر، با کمال متانت و با کمال نجابت، به چیزی که فکر می‌کند مسئولیت و وظیفه است. من تصور می‌کنم روحیه آرامش و نداشتن حالت ستیزه‌جویی با دوستان و گذشت و حلم در قبال کسانی که تعارض‌های کاری با او داشتند، نشانه آن روح عرفانی شهید بود.

مسیح کردستان، محبوب مردم کردستان

دوستی و عطوفت با دوستان، دشمنی با دشمنان

سردار «مجید مشایخی» از هم‌رزمان بروجردی گفته است: این رزمنده شهید، مجاهد فی سبیل الله، مرید امام خمینی (ره) و مردم‌دار بود او خصوصیات اخلاقی خود را از امام راحل گرفته بود که ازجمله این خصوصیات می‌توان به توکل بر خدا، مهربانی با مردم، دوستی و عطوفت با دوستان و دشمنی با دشمنان اشاره کرد

بروجردی استراتژی امام خمینی (ره) که تکیه‌بر مردم و جدا کردن صفوف مردم از ضدانقلاب بود را پیاده کرده و همواره به شاگردانش پایبندی به این اصول اخلاقی را یادآور می‌شد.

مهربانی شهید بروجردی در کردستان نسبت به مردم این منطقه سبب شد تا به این شهید بزرگوار لقب «مسیح کردستان» بدهند؛ مسیحی که خود تماماً متکی به نظر امام و ولی امر خود بود از آن‌جا که در وصیت‌نامه خود با اشاره به این نکته وجود امام خمینی (ره) را معیاری برای شناخت سعادت و انحراف در دنیا و آخرت می‌داند.

از جمله سخنان شهید بروجردی که دائماً آن را تکرار می‌کرد، این بود که «با دقت به کلمات روح خدا که خط او خط رسول خدا است عمل کنید» شهید بروجردی وجود امام خمینی (ره) را معیار می‌دانست و اگر مردم این زمان به‌مانند این شهید بزرگوار عمل کنند و معیار آن‌ها سخنان مقام معظم رهبری باشد راه را گم نمی‌کنند و به بیراهه کشیده نمی‌شوند.

صف مردم کُرد از صف ضدانقلاب جداست

«عبدالمحمد بروجردی» برادر شهید محمد بروجردی نیز گفته است: اخلاق پسندیده شهید بروجردی زبانزد عام و خاص بود؛ به‌گونه‌ای که افرادی که در مناطق جنگی هم‌رزمان شهید بودند به این مسئله اذعان داشتند.

در بحبوحه جنگ و کشتار مردم در کردستان، شهید بروجردی در مرتفع کردن مشکلات مردم این منطقه خدمات ماندگاری انجام داده است.

مسیح کردستان، محبوب مردم کردستان

سیاسیون آن زمان کُردها را به یک‌چشم می‌دیدند؛ اما شهید بروجردی می‌گفت که صف مردم کُرد از صف ضدانقلاب جداست و این جمله تأثیر زیادی بر روی مردم کردستان داشت.

گذشت از خطای دیگران و اعتراف به اشتباه خود

شهید «محمد ابراهیم همت» نیز درباره شهید محمد بروجردی این‌گونه گفته است: بودند برادرانی که در اثر فشار کار خسته شده بودند ولی بعد از چند دقیقه صحبت با شهید بروجردی، تمام مسائل آن‌ها حل می‌شد و با دلی‌ گرم و امیدوار، دوباره سراغ کارشان می‌رفتند.

ما شاگرد او بودیم. ایشان دارای یک‌سری ویژگی‌های اخلاقی خاصی بودند که شاید من در طول زندگیم از کمتر انسانی دیدم و ولایت‌پذیری در این انسان بزرگ، استقامت و پایداری، اخلاق حسنه، خصوصاً در برخوردهای اجتماعی از ویژگی‌های خاص اولیه این مرد بود. او خیلی ساده از خطای دیگران درباره خویش می‌گذشت و به اشتباه خود اعتراف داشت و طلب عفو می‌کرد.

محمد از بنیان‌گذاران اصلی سپاه بود

«محسن رضایی» فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس می‌گوید: محمّد از بنیان‌گذاران اصلی سپاه بود. او یکی از دوازده نفری بود که سپاه را پایه‌گذاری کردند. البته برخی از این افراد، مثل شهید محمّد منتظری بعدها به شهادت رسیدند.

وی همچنین در جای دیگری نیز گفته است: پیروزی ما در عملیات «بازی‌دراز» و همچنین «قصرشیرین»، مدیون این شهید بزرگوار است.

مسیح کردستان، محبوب مردم کردستان

هیچ‌گاه «من» نمی‌گفت و از خود تعریف نمی‌کرد

شهید محلاتی نیز در وصف شهید محمد بروجردی گفته است: به قدری متواضع بود که هیچ‌گاه «من» نمی‌گفت و از خود تعریف نمی‌کرد و همیشه به دنبال کار بود. آن‌چه برای او مطرح بود، فداکاری، ایثار و مبارزه بود. جهاد و فداکاری او در حد اعلی بود و شاید کمتر برادری به قدر این شهید در غرب [کشور] خدمت کرده باشد... پاک زندگی کرد و پاک از دنیا رفت.

فلسفه این همه تعاریف را خودش این‌گونه بیان کرده است: امام می‌فرمایند همه هدف ما، مکتب ماست. آن‌ها که مکتب را قبول ندارند، می‌گویند نتیجه چنین اعتقادی، می‌شود انحصار طلبی!... ما اگر که شمشیر به دست گرفته‌ایم، باید «لتکون کلمة الله هِی العُلیا» شمشیر بزنیم، برای اینکه حکم خدا، دین خدا، روی کار بیاید. اگر هدف ما اجرای حکم خدا و حاکمیت دین او نباشد، دیگر مبارزه چه فایده‌ای دارد؟ حالا چه شاه باشد، چه کس دیگری، آن وقت چه فرقی خواهد داشت که ما برای چه کسی می‌جنگیم؟ بحث ما و هدف ما این است که حکم خدا پیاده بشود. اگر عمل به این وظیفه باعث می‌شود ما را «انحصار طلب» معرفی کنند، البته به این معنا، ما انحصار طلبیم!

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها