تحلیلگر مطرح جهان عرب:

آیا اسرائیلی‌ها می‌خواهند از آب گل‌آلود خلیج‌فارس ماهی بگیرند؟

عبدالباری عطوان نوشت: ممکن است انفجارهای الفجیره از سوی هسته‌های خفته‌ای در منطقه یا نیروهای اسرائیلی انجام شده که می‌خواهند از آب گل‌آلود خلیج‌فارس ماهی بگیرند و آغاز درگیری‌های نظامی را باعث شوند.
کد خبر: ۳۴۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ - 13May 2019

آیا اسرائیلی‌ها می‌خواهند از آب گل‌آلود خلیج‌فارس ماهی بگیرند؟

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» نوشت: ناگهان و بدون مقدمه‌ای، (اقدام) ممنوع یا یکی از جوانب آن امضا شد و حلقه نخست آن، به‌صورت ناگهانی با انفجارهایی که هفت نفتکش غول‌پیکر در بندر «الفجیره» امارات را هدف قرار داد، آشکار شد. این انفجارها تحولی است که شاید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را به اقدام برای یافتن شماره تلفن «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران وادار کند تا او را برای مذاکره در مکانی بی‌طرف دعوت کند تا از آسیب‌ها و وقوع جنگ جلوگیری کنند و یا این‌که (ترامپ) نشست فوق‌العاده‌ای برای فرماندهان نظامی خود جهت بررسی نحوه پاسخ، برگزار کند.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای رسمی که خبرگزاری رسمی این کشور (وام) آن را منتشر کرد، تأکید کرد که چهار کشتی تجاری، صبح یکشنبه نزدیک آب‌های منطقه‌ای امارات هدف عملیات خرابکارانه‌ای قرار گرفتند؛ ولی این حملات هیچ‌گونه تلفات جانی به‌جای نگذاشته است.

بیانیه وزارت خارجه امارات هویت عوامل این انفجار را اعلام نکرده است ولی خبرها حاکی از آن بود که انفجارهای شدیدی صبح یکشنبه بندر نفتی الفجیره را به‌لرزه درآورد که طی آن‌ها، هفت نفتکش از جمله نفتکش غول‌پیکر «المرزوقه»، «المیراج»، «المجد»، «الامیجال» و «خمس10» را هدف قرار گرفتند و بسیاری از آنها در آتش سوختند.

در اینجا، سؤالات مهمی درباره این انفجارها مطرح می‌شود، نخست درباره عاملان آن است و این‌ سؤال که آیا این انفجارها در نتیجه بمباران موشکی بود یا حمله هوایی یا مین‌های دریایی، از سوی یگان‌های غواصان دریایی بود که آن‌ها را در بدنه ‌کشتی‌های مذکور نصب کردند؟

زمان‌بندی این انفجار از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است؛ زیرا روز شنبه اداره دریانوردی آمریکا هشدار داد که ایران شاید کشتی‌های تجاری آمریکا، از جمله نفتکش‌ها را هدف قرار دهد. «جیم مالوی» معاون فرمانده ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین نیز اعلام کرد نیروهای آمریکایی در وضعیت آماده‌باش هستند.

به‌نظر می‌رسد مقام‌های ایرانی، که این روزها با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو هستند (به‌عقیده نویسنده) به تهدیدهای تحریک‌آمیز آمریکا، از جمله ارسال ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» به آب‌های خلیج‌فارس کنار بمب‌افکن‌های «بی52»، هیچ وقعی نمی‌نهند.

آیت‌الله «سید یوسف طباطبایی‌نژاد» امام جمعه اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «ناوگان میلیاردی آمریکایی‌ها با یک موشک نابود می‌شود.»، این موضع را سردار «امیر علی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز تقویت کرد، زمانی که او درباره هدف قرار دادن ناو هواپیمابر لینکلن گفته بود: «این ناو هواپیمابر، که مشتمل بر 50 جنگنده و 6 هزار نظامی است در گذشته تهدیدی برای ایران بود ولی امروز با موشک‌ها و قایق‌های ما هدف قرار خواهد گرفت، امروز آنها فرصتی برای ما و همچون تکه گوشتی بین دندان‌های ما هستند».

پیش از آن‌که نحوه واکنش آمریکا به انفجارهای بندر الفجیره واقع در دریای عمان را بررسی کنیم باید منتظر بمانیم اطلاعات بیشتری درباره این انفجارها و نوع آن و عوامل پشت‌پرده آن به‌دست بیاید که آیا ایرانی یا یمنی‌های وابسته به جنبش «انصارالله» هستند که رهبرانش بارها به بمباران ابوظبی و دبی به‌عنوان پاسخی به مداخله امارات در جنگ یمن، تهدید کرده‌اند، و یا این‌که این انفجارها از سوی هسته‌های خفته‌ای در منطقه یا نیروهای اسرائیلی انجام شده که می‌خواهند از آب گل‌آلود خلیج‌فارس ماهی بگیرند و آغاز درگیری‌های نظامی را باعث شوند.

منطقه در وضعیت تنش بی‌سابقه‌ای به‌سر می‌برد و احتمال وقوع جنگ بسیار بیشتر از احتمالات آتش‌بس و توسل به مذاکره برای حل‌وفصل درگیری‌های فزاینده ایران و آمریکا است و بعید نمی‌دانیم که این انفجارهای «نامشخص» در بندر الفجیره شراره آتش جنگ باشد، مگر این‌که عقل و خرد حاکم شود و گاو وحشی ترامپی و نیز بولتون آرام گیرند.

چیزی که ترامپ از آن بی‌اطلاع است این است که ملت‌های منطقه خاورمیانه به چیزی به‌نام کرامت ملی و عزت نفس ایمان دارند و از تسلیم شدن در برابر باج‌خواهی‌ها، منبعش هر طرف باشد، خودداری می‌کنند و این ارزش‌ها بر هرگونه ملاحظات مالی اولویت دارد که در رأس همه اینها، ملت ایران است که دارای تمدنی طولانی، یعنی بیش از 8 هزار سال قبل از کشف آمریکا، است.

مذاکره، تنها راه خروج از این بحران و جلوگیری از جنگ ویرانگر است و کسی که از توافق هسته‌ای خارج شده و تعهدات قانونی و اخلاقی خود را نقض کرده است و از سوی دیگر، تحریم‌های ظالمانه‌ای برای طرف دیگر، که به توافق پایبند بوده، اعمال کرده است باید زمام امور را به‌دست بگیرد و این تحریم‌ها را لغو کند و بار دیگر به توافق بازگردد، در این صورت، مهم نیست چه‌کسی گوشی را برمی‌دارد و با طرف دیگر تماس تلفنی می‌گیرد.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار