اسماعیلی تشریح کرد؛

نحوه فعالیت و بازداشت جاسوس انگلیس

سخنگوی قوه‌قضاییه جزئیات نحوه فعالیت و بازداشت مسئول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس که به اتهام جاسوسی به ده سال حبس محکوم شده را اعلام کرد.
کد خبر: ۳۴۶۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ - 13May 2019

نحوه فعالیت و بازداشت جاسوس انگلیسبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه در توضیح نحوه فعالیت و دستگیری یک فرد ایرانی که در قالب مسئول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس، مبادرت به جاسوسی می‌کرد، اظهار داشت: مستندات مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی این دفتر جمع‎آوری و با تصمیم مراجع ذیصلاح دفاتر مربوط به شورای فرهنگی انگلیس در تهران در سال 1387 تعطیل شد. در مرحله بعدی سعی کردند با احیای مجدد فعالیت‌های خود تحت پوشش‌های دیگر در کشور حضور یابند و فعالیت‌های باصطلاح خودشان فرهنگی و به تعبیر ما ضد فرهنگی را انجام دهند که با هوشیاری دستگاه اطلاعاتی کشور این توطئه آن‌ها عقیم ماند و نتوانستند در پوشش‌های دیگر در کشور ما فعالیت داشته باشند.

اسماعیلی ادامه داد: در گام بعدی تصمیم گرفتند با بهره گیری از دانشجویان و ایرانیان مقیم انگلیس و جذب آن‌ها با حمایت سرویس اطلاعاتی انگلیس، به انجام برنامه‌های فرهنگی خود و در ظاهر به گفت‌وگو‌های ایرانی - ایرانی مبادرت کنند؛ به این معنا که از ایرانیان مقیم انگلیس و شهروندان داخل کشور برای این منظور بهره بجویند. در این راستا موفق شدند عده‌ای را جذب کردند و برای آن‌ها آموزش‌های مختلفی را با حمایت سرویس امنیتی انگلیس، تدارک دیدند. با گستردگی این فعالیت‌ها چهار میز در شورای فرهنگی انگلیس تحت عناوین مختلف به عنوان میز‌های ایران تاسیس شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از کسانی که جذب این میز‌ها شد، یک دانشجوی دختر ایرانی بود که به دنبال اقامت و اشتغال در انگلیس بود که با فراخوان BC مواجه شد و به سمت آن‌ها رفت و بعد از یک فرآیند طولانی به استخدام BC درآمد. در ادامه با اِشراف سرویس امنیتی انگلیس، آموزش‌های لازم به او داده شد و بعد از اعتمادی که به او صورت گرفت، در انگلیس توانست به عنوان مسئول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش کانسل دربیاید و فعالیت‌های مختلفی را ساماندهی کند.

اسماعیلی اظهار کرد: مشارالی‌ها مکرراً با نام مستعار به کشور رفت و آمد و پروژه‌های مختلف فرهنگی را در کشور طراحی، برنامه ریزی، مدیریت و هدایت کرد و این پروژه‌ها در راستای اهداف فرهنگی استعمار پیر در ایران اسلامی اجرا شد. این فرد با گروه‌های مختلف به ویژه در زمینه هنر و تئاتر ارتباط گرفت تا در این راستا بتواند پروژه‌های نفوذ و شبیخون فرهنگی را عملیاتی کند.

این مقام مسئول در دستگاه قضایی توضیح داد: فرد مزبور تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران قرار گرفت و دستگیر و فرآیند رسیدگی به پرونده او در دادسرا و دادگاه انجام شد. در فرآیند رسیدگی به پرونده قضایی، این فرد اعترافات صریحی را در زمینه موضوعاتی از قبیل: نحوه جذب، همکاری با این شورای باصطلاح فرهنگی، تعالیمِ داده شده توسط سرویس امنیتی انگلیس به وی و همچنین ماموریت‌های ویژه فرهنگی‌اش انجام داد و اطلاعات خوبی را در زمینه سایر افراد جذب شده به این مجموعه در فرآیند دادرسی و تحقیقات ارائه و اقرار کرد و نهایتاً به موجب حکم دادگاه، به تحمل ده سال حبس محکوم شد.

وی افزود: این فرد بیش از یکسال است که در بازداشت است و تاکنون به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات و صدور حکم بود، آن را اعلام نکرده بودیم.

اسماعیلی با بیان اینکه اتهام این فرد اقدام علیه امنیت داخلی کشور است، اظهار کرد: استعمار پیر انگلیس جنایتکار، مجدّانه به دنبال نفوذ فرهنگی در کشور ماست و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما اِشراف خوبی به موضوعات دارند و تمام فعالیت‌های آن‌ها را رصد می‌کنند. همچنین دستگاه قضایی با صلابت و اقتدار با این قبیل اقدامات که درصدد تحت الشعاع قرار دادن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ماست، برخورد کرده و در آینده برخورد خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در این پرونده همین یک فرد را داریم؛ اما مورد‌های مختلفی دیگری هم در حوزه‌های نفوذ و در بخش‌های مختلف تحت رصد و اِشراف اطلاعاتی هستند که هر کدام از آن‌ها در موقع خود اطلاع رسانی می‌شود.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که دشمن همیشه با ما دشمنی دارد و ارتباط و تعامل و رفت و آمد با سایر کشورها، با حفظ شان و صلابت یک ایرانی ممنوع نیست؛ اما تمام کسانی که به کشور‌های مختلف سفر می‌کنند، به ویژه آن‌هایی که به دنبال اقامت و شغل در کشور‌های بیگانه هستند خصوصا کشور‌هایی که کینه و عداوت دیرینه با جمهوری اسلامی دارند باید بدانند که این کشورها، کشور‌های هدف برای فعالیت سرویس‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی هستند و سعی می‌کنند در قالب بورس تحصیلی، اقامت و اشتغال، هموطنان ما را فریب دهند و آن‌ها را به فعالیت‌های جاسوسی جلب کنند که در این رابطه لازم است در هرکجا هستیم، عزت اسلامی و ایرانی خود را لحاظ کنیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها