کشتی سعودی که در بارگیری سلاح در فرانسه ناکام بود در اسپانیا رؤیت شد

کشتی سعودی که با ممانعت گروه‌های حقوق بشری و ضد تسلیحاتی، دست خالی بندر «لوهاور» فرانسه را ترک کرده بود، در بندر «سانتاندر» اسپانیا دیده شده است.
کد خبر: ۳۴۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳ - 13May 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، کشتی سعودی که در بارگیری سلاح و مهمات در بندر «لوهاور» فرانسه ناکام مانده بود، در بندر «سانتاندر» اسپانیا مشاهده شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این کشتی سعودی روز دوشنبه وارد بندر سانتاندر شده و به‌نوشته پایگاه اینترنتی این بندر اسپانیایی، قرار است در همین‌روز آب‌های این کشور را ترک کند. اما درخصوص مقصد بعدی این کشتی مطلبی درج نکرد.

وزیر کشور اسپانیا از حضور کشتی سعودی در آ‌ب‌های این کشور اظهار بی اطلاعی کرده است.

روز پنجشنبه، دو گروه حقوق بشری فرانسه از انتقال تسلیحات به کشتی عربستان سعودی ممانعت کردند و این کشتی دست خالی فرانسه را ترک کرد. این فعالان ضدجنگ تأکید کردند که این محموله تسلیحاتی پیمان بین‌المللی تسلیحات را نقض می‌کند و به همین منظور مانع صادر شدن تسلیحات از فرانسه به عربستان شدند.

طبق اعلام قبلی نهاد‌های حقوق بشری یمنی، بیش از ۳۰ هزار نفر در نتیجه غیرمستقیم جنگ ائتلاف سعودی جان باخته‌اند که عمده آنان بیمارانی هستند که به دلیل محاصره زمینی، هوایی و دریایی رژیم سعودی کشته شده، یا داروی کافی دریافت نکرده‌اند یا موفق نشده‌اند برای درمان به خارج از یمن منتقل شوند.

فعالان حقوق بشر همچنین معتقدند که ائتلاف سعودی-اماراتی از تسلیحات غربی برای حملات مرگبار خود علیه مردم غیرنظامی یمن استفاده می‌کنند.

با این حال «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مدعی است که ریاض به او اطمینان داده، سلاح‌هایی که از فرانسه خریداری میشود علیه غیرنظامیان استفاده نشود.

به‌جز فرانسه، کشور‌های دیگری نظیر آلمان و انگلیس نیز به عربستان‌سعودی سلاح می‌فروشند.

دولت آلمان که مدتی بعد از مرگ فجیع جمال خاشقچی صادرات سلاح به عربستان سعودی را متوقف کرده بود اخیرا در جریان یک نشست محرمانه شورای امنیت فدرال، فروش سلاح به کشور‌های عضو ائتلاف عربی مهاجم به یمن را آزاد کرد.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس نیز با این ادعا که «بحران یمن با توقف صادرات تسلیحات پایان نخواهد یافت»، تلویحاً از فروش تسلیحات به این کشور حمایت کرده است.

جنگ رژیم سعودی علیه یمن از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این جنگ که با حمایت سیاسی و تسلیحاتی و مشارکت محدود آمریکا، فرانسه، انگلیس و مشارکت مستقیم امارات (و برخی کشور‌های دیگر مثل سودان) در قالب «ائتلاف عربی» و به رهبری ریاض ادامه دارد، تاکنون بیش از ۵۰ هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار