آیا روحانی و ترامپ با تلفن با هم گفت‌وگو خواهند کرد؟

ماجرای شماره‌دادن رئیس جمهور آمریکا به ایران از طریق سفارت سوئیس ما را بر آن داشت تا زوایای دیگری از تلفن رئیس جمهور آمریکا را بررسی کنیم؛ تلفن همراهی که پر حاشیه است و ماجرا‌های زیادی از قدیمی بودن تا شنود شدن را با خود به همراه دارد.
کد خبر: ۳۴۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۴ - 14May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از نامه‌نیوز، رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند مثل شهروندان عادی از هر گوشی هوشمندی که می‌خواهد استفاده کند. دلیل این کار کاملا مشخص است. اطلاعاتی که در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار دارد آنقدر مهم و حیاتی است که از درز کرده و لو رفتن آن‌ها باید جلوگیری کرد و نگذاشت هکر‌ها به چنین اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند.

به همین خاطر سرویس امنیتی کاخ سفید تلفن همراه کاملا امنی در اختیار رئیس جمهور می‌گذارد که تا پایان دوره ریاستش باید فقط از آن استفاده کند. از آنجا که دونالد ترامپ متفاوت از هر رئیس جمهور دیگری است و رفتار و منش خاص خود را دارد چندان این مقررات را جدی نگرفته و در ابتدای کار خود در کاخ سفید از گوشی قدیمی خود استفاده می‌کرد.

بر اساس تصاویری که از ترامپ هنگام کار با گوشی انتشار یافت، مشخص شد که گوشی دونالد ترامپ Galaxy S3 سامسونگ بود، یک گوشی قدیمی گلکسی اس سه که سال 2012 وارد بازار شد و آخرین نسخه اندرویدی که برای آن منتشر شده است اندروید 4.3 جلی‎بین است. البته این روند دیری نپایید تا آنکه با فشار سروریس اطلاعاتی ترامپ به یک گوشی آیفون تن داد.

شنود موبایل ترامپ توسط چین و روسیه

دلبستگی ترامپ به گوشی همراه قدیمی کار دستش داد. روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که موبایل ترامپ از طرف روسیه و چین شنود می‌شود. رئیس‌جمهوری آمریکا برای مکالمات خصوصی خود از این گوشی استفاده می‌کرد. ترامپ در ابتدای ریاست‌جمهوری خود حاضر نبود از گوشی قدیمی تلفن همراهش دست بکشد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، چندی بعد از شروع ریاست‌جمهوری‌اش مشخص شد که دو کشور چین و روسیه به این گوشی دسترسی دارند و مکالمات ترامپ را شنود می‌کنند. این گزارش که بر اساس گفته‌های یک عضو سابق دولت ترامپ تهیه شده می‌گوید که همکاران ترامپ تا کنون بار‌ها به او هشدار داده بودند که این گوشی امن نیست و شنود می‌شود، اما ترامپ حاضر نبود از گوشی قدیمی خود دل بکند. کاخ سفید حاضر به ارائه اطلاعاتی درباره این گزارش نیویورک تایمز در خصوص موبایل ترامپ نشده است.

هرچند ترامپ از این گوشی تنها برای مکالمات خصوصی استفاده می‌کرد، اما دو کشور رقیب آمریکا در عرصه تجاری یعنی چین و روسیه با شنود همین مکالمات سعی داشتند بفهمند که رییس‌جمهوری آمریکا با چه کسانی و در چه موضوعاتی بیشتر مراوده دارد. بر اساس این گزارش، هدف چین از شنود مکالمات خصوصی ترامپ بیشتر سیاسی است. دولت پکن سعی دارد بفهمد که ترامپ چگونه فکر می‌کند، از چه کسی حرف‌شنوی دارد و چگونه می‌توان او را تحت تاثیر قرار داد.

مهمترین خواسته پکن، اما جلوگیری از تشدید تنش تجاری میان چین و آمریکا بود. زمانی که دونالد ترامپ کار خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا آغاز کرد از او انتقاد می‌شد و برخی نیز او را مسخره می‌کردند چرا که او از گوشی هوشمند Galaxy S3 محصول شرکت سامسونگ استفاده می‌کرد. این مدل گوشی هوشمند قدیمی به شمار می‌رفت و به لحاظ امنیتی دارای نقایص زیادی بود. وی سرانجام مجبور شد گوشی خود را با یک آیفون تعویض کند. روی آیفون ترامپ یک اپلیکیشن نصب شده و آن توئیتر است. همه کاربرد‌های دیگر به دلایل امنیتی مسدود شده‌اند. حتی مرورگر وب روی این گوشی هوشمند عمل نمی‌کند. یعنی ترامپ که از لپ‌تاپ استفاده نمی‌کند، برای اینکه بتواند یک مقاله را بخواند، باید از دستیارش بخواهد که آن را برایش چاپ کند.

شماره‌دادن به سران کشور‌های جهان

به تازگی گزارش شد که رئیس جمهور آمریکا در اقدامی غیرمعمول، شماره تلفن همراه شخصی خود را در اختیار سران کشور‌های جهان قرار داده است. به گزارش سی‌بی‌سی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تاکنون شماره تلفن همراه خود را در اختیار تعدادی از سران کشور‌های جهان قرار داده و از آن‌ها خواسته است اگر کاری با وی داشتند، مستقیما با این شماره تماس بگیرند. این اقدام ترامپ، یک اقدام غیرمعمول است که با قواعد دیپلماتیک همخوانی ندارد و باعث افزایش نگرانی‌هایی در خصوص امنیت و محرمانه بودن ارتباطات رئیس جمهور آمریکا می‌شود.

بنابر اعلام تعدادی از مقامات اخیر و سابق آمریکا، دونالد ترامپ تاکنون شماره تلفن همراه خود را به سران کانادا و مکزیک داده است که فقط جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از این اقدام وی استقبال کرده است. به گفته یک مقام فرانسوی، دونالد ترامپ حتی شماره تلفن شخصی خود را به «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور جدید فرانسه، نیز داده است. در دنیای مدرن امروز، این که سران کشور‌های مختلف از طریق تلفن همراه شخصی با یکدیگر تماس برقرار کنند عادی به نظر می‌رسد؛ اما در عرصه دیپلماتیک، زمانی که همه ارتباط‌های سران کشور‌های جهان با یکدیگر باید یک امر هماهنگ شده باشد، این اقدام یک نقض عرف برای رئیس جمهور محسوب می‎شود.

رعایت آداب و رسوم و تشریفات دیپلماتیک برای این تاجر میلیاردر که پیش از ورود به کاخ سفید به راحتی از طریق تلفن همراه خود با همگان در ارتباط بوده، اندکی دشوار به نظر می‌رسد. روسای جمهور آمریکا به طور معمول از خطوط تلفن امن که در داخل کاخ سفید وجود دارد، استفاده می‌کنند. کارشناسان امنیت ملی آمریکا معتقدند این که دونالد ترامپ از تلفن شخصی خود برای تماس با سران دیگر کشور‌ها استفاده کند، می‌تواند امنیت کشور را به خطر بیاندازد، زیرا دولت‌های خارجی ممکن است وی را در معرض استراق سمع قرار دهند.

شماره‌ دادن به ایران

ترامپ در آخرین اقدام خود به ایران شماره داد. شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، پس از آن که به تازگی رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان تماس ایران با او شد، کاخ سفید با سوئیس تماس گرفته و شماره تلفنی را در اختیار گذاشته تا مقامات ایرانی بتوانند با ترامپ تماس بگیرند. شبکه خبری سی‌ان‌ان این خبر را به نقل از یک منبع دیپلماتیک مطلع از این رویداد منتشر کرده است. این منبع گفته است، سوئیس احتمالاً این شماره را در اختیار ایران قرار نخواهد داد؛ مگر آن که ایرانی‌ها به طور مشخص در این زمینه درخواست کنند و تصور می‌شود، بسیار بعید است که آن‌ها چنین کاری کنند.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، کاخ سفید به درخواست مطرح شده برای ارائه توضیح درباره ماجرای شماره دادن به ایران پاسخی نداده است. ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند و سوئیس به عنوان حافظ منافع واشنگتن در تهران عمل می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرد: چیزی که در رابطه با ایران مایلم شاهدش باشم؛ مایلم شاهد این باشم که آن‌ها با من تماس بگیرند. جان کری با آن‌ها زیاد صحبت می‌کند. جان کری به آن‌ها می‌گوید که تماس نگیرند.

سخنگوی جان کری در واکنش به این اظهارات ترامپ، گفت: هر چیزی که رئیس‌جمهور ترامپ امروز گفت، صرفاً غلط است؛ ختم ماجرا. او درباره واقعیت‌ها اشتباه می‌کند، درباره قانون اشتباه می‌کند و متأسفانه درباره نحوه استفاده از دیپلماسی برای امن نگه داشتن آمریکا نیز در اشتباه بوده است. کری به مذاکره بر سر یک توافق هسته‌ای کمک کرد که برای حل یک مشکل دشوار، کارآمد بود. جهان در آن زمان از آن حمایت کرد و اکنون هم از آن حمایت می‌کند.

در همین حال، ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های ایران در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در یک پیام توییتری کنایه‌آمیز با توجه به اظهارات اخیر ترامپ، به تأثیر منفی سیاست‌های کارشکنانه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا بر رخ دادن چنین اتفاقی اشاره کرد. او نوشت: اگر همین الان، روحانی با اتاق کنترل کاخ سفید تماس بگیرد تا تماس او را به ترامپ وصل کنند، بولتون خود را از ارتفاع سه طبقه پایین می‌اندازد و از سه در رد می‌شود تا خط تماس را قطع کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار