یادداشت/ رسول حسنی

شناخت سیره حضرت خدیجه (س) نیاز امروز جامعه ماست

حضرت خدیجه (س) الگویی بی‌نظیر برای زن مسلمان است و جامعه زنان کشور به شدت نیازمند شناخت این بانوی بزرگ است.
کد خبر: ۳۴۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱ - 14May 2019

شناخت سیره حضرت خدیجه (س) نیاز امروز جامعه ماستگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ با آغاز دعوت انسان‌ساز پیامبر اسلام (ص) الگوهای بی‌نظیری به جامعه انسانی معرفی شدند که از حدود زمان خارج و برای همه تاریخ و نسل‌ها سرمشق شدند. یکی از این چهره‌های تابناک، وجود مبارک حضرت خدیجه (س) بود. حضور این شخصیت برجسته در کنار پیامبر به عنوان همسری فداکار و پیروی ثابت‌قدم در پیشبرد اهداف نبی مکرم اسلام (ص) از اهمیت بالایی برخوردار است.

قدرت اقتصادی حضرت خدیجه (س) در کنار قدرت سیاسی حضرت ابوطالب (ع) توانست پایه‌های اسلام را در شبه‌جزیره عربستان محکم کند. این حضور چنان اهمیت داشت که پیامبر خدا (ص) در حق ایشان می‌فرماید: «ای خدیجه! خداوند متعال هر روز به وجود تو چندین بار به ملائکه‌اش مباهات می‌کند.»

ایمان حضرت خدیجه (س) به پیامبر (ص) چنان بود که او را در مسیر شناخت خداوند و درک معارف اسلام به درجه‌ای رساند که بعد از حضرت فاطمه (س) کسی با او قابل قیاس نیست. رحلت این بانوی بزرگ اسلام نیز بر پیامبر (ص) بسیار سنگین بود، به طوری که سال رحلت حضرت خدیجه (س) را که چند ماه بعد از وفات حضرت ابوطالب (ع) واقع شد، عام‌الحزن نامیدند.

با این همه حضرت خدیجه (س) شخصیت مظلومی است که در زمان حیات‌شان مورد طعن زنان حجاز واقع شدند و بعد از رحلت جانگدازشان تا امروز، مورد بی‌مهری نویسندگان، اندیشمندان و پژوهشگران قرار گرفته‌اند.

البته آثاری در شناخت عظمت این بانوی بزرگ اسلام به رشته تحریر درآمده است اما به معنای واقعی کلمه متقن نیستند. در ادبیات داستانی نیز با چنین نقیصه‌ای روبه‌رو هستیم؛ به طوریکه در میان انبوه رمان‌هایی که شخصیت اصلی آن را زنان شکل داده‌اند، هنوز رمانی با استانداردهای آثار مطرح به نگارش درنیامده است که بتواند حضرت خدیجه (س) را به عنوان الگویی شاخص و خدشه‌ناپذیر به نسل امروز به خصوص دختران و زنان مسلمان معرفی کند.

متاسفانه عدم درک جایگاه حضرت خدیجه (س) در میان شیعیان نیز تا جایی است که ایشان را همطراز با سایر صحابه پیامبر (ص) قرار می‌دهند درحالی که شان این بانوی بی‌مثال قابل مقایسه با هیچ یک از صحابه پیامبر (ص) نبوده و باید مدعی شد که همه صحابه رسول خدا (ص) زیر سایه حضرت خدیجه (س) قرار می‌گیرند.

دلیل این عدم شناخت ریشه در بی‌توجهی اهالی فرهنگ به مقام شامخ حضرت خدیجه (س) دارد. سینما و رسانه ملی در این میان بسیار منفعل و بی‌تفاوت عمل کرده‌اند و اینکه در چهلمین سال انقلاب اسلامی حتی یک دقیقه اثر تصویری درباره حضرت خدیجه (س) ساخته نشده، جای تامل دارد. حال آنکه حتی بدون در نظر گرفتن جایگاه و شان حضرتش و بدون توجه به اینکه ایشان همسر پیامبر (ص) بودند، باز هم زندگی این زن بزرگ تاریخ، قابلیت‌های فراوانی برای تبدیل شدن به اثری سینمایی دارد و قطعا با دقت نظر و سعی درخور، می‌توان اثری خلق کرد که مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب کند.

تا وقتی که زنی عظیم‌الشان چون حضرت خدیجه (س) به عنوان الگوی زن برتر مسلمان به دختران جوان معرفی نشود چگونه می‌توان امیدوار بود که زنان فردای کشور فرزندانی انقلابی تربیت کنند، هرچند شناخت حضرت خدیجه (س) نه فقط برای زنان که برای مردان نیز حیاتی است.

شناخت و معرفی سبک زندگی متعالی پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س)، می‌تواند خانواده امروز را که درگیر مشکلات فراوانی است، به آرامش برساند و تا حد زیادی از دغدغه‌های بی‌موردی که به آن دچار شده‌، برهاند. درک وجوه متعدد شخصیت حضرت خدیجه (س) نیازمند مطالعه عمیق در آیات و روایات و تفاسیر فراوان است. همچنین برای درک معارف اسلام و شناخت سیره پیامبر (ص) ناگزیریم که به ساحت قدسی حضرت خدیجه (س) نزدیک شده و در حد بضاعت خود این شخصیت اسوه را بشناسیم و به دیگران نیز توصیه کنیم و مدام بر این نکته تاکید کنیم که مطالعه سیره و زندگی حضرت خدیجه (س) نیاز ضروری جامعه امروز ماست.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار