به مناسبت سالروز خاکسپاری دو شهید غواص در حوزه هنری؛

تابلوی نقاشی «رواق شهادت» رونمایی می‌شود

تابلوی نقاشی «رواق شهادت» اثری از مهدی فرخی به مناسبت سالروز آرمیدن دو شهید غواص در رواق شهادت حوزه هنری رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۳۴۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ - 14May 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تابلوی نقاشی «رواق شهادت» اثری از مهدی فرخی به مناسبت سالروز آرمیدن دو شهید غواص در رواق شهادت حوزه هنری، ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در رواق شهدای غواص، مقابل مسجد حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزار خواهد شد.

پیکر مطهر دو غواص شهید گمنام ۱۹ و ۲۰ ساله مردادماه ۱۳۹۴ هم‌زمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) با حضور اقشار مختلف مردم و جمع کثیری از هنرمندان و ادبای کشور و مسئولان کشوری و لشکری مقابل مسجد آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه هنری به خاک سپرده شد.

این دو شهید گمنام در زمره شهدای غواصی بودند که در آن دوران بر دوش مردم تهران تشییع شدند. همچنین در همان دوران، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حوزه هنری در مورد تدفین شهدا، فرمودند:

«بسمه‌تعالی
کار شایسته‌ای است، امید است هنر بزرگ این مردان خدا و مجاهدان راه حق، مایه برکت و الهامِ آن مرکز هنر انقلابی باشد.
والسلام علی عباد الله الصالحین
سیدعلی خامنه‌ای.»

مهدی فرخی، متولد سال ۱۳۵۹ در تربت حیدریه است. وی تحصیلات خود را در مقطع دیپلم ادبیات به اتمام رساند و طی سال‌ها فعالیت هنری موفق به دریافت نشان درجه یک هنری ـ معادل دکترا ـ در رشته نگارگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

فرّخی با نوآوری خلاقانه در هنر نگارگری و ابداع شیوه نوین «نونگاره‌ها» به عنوان نخبه هنری در بنیاد ملی نخبگان معرفی شد؛ سال ۱۳۸۷، شیوه «نونگاره‌ها» در کتابخانه ملی ایران به ثبت رسید. آثار مهدی فرّخی نشان از اراده در تغییر و تحول داشته و دارای ویژگی‌های خاص و نوجویی در هنر نگارگری است. نمونه‌ای بارز از دگردیسی و امکان تحول نقاشی نگارگری ایرانی بر بستر تحولات اجتماعی. ارادت قلبی به اهل بیت (ع) در آثار وی کاملا مشهود بوده و بخش عمده‌ای از مهم‌ترین تابلو‌ها‌ی فرّخی ـ به صورت اهدایی ـ در موزه‌های آستان قدس رضوی و حضرت معصومه (س) نگهداری می‌شوند.

مهدی فرّخی خالق آثاری با موضوعاتی همچون شهادت، ایثار، عشق، دوستی و آرمان‌های ازلی، میهنی و اجتماعی است و نوع برخود وی با مفاهیم و مضامین روز اجتماعی آثارش را از سایر نگارگران هم‌عصر خود متمایز کرده است. تدریس در دانشگاه‌های سوره و شاهد؛ تألیف و آماده‌سازی کتاب‌های بر بال آسمان، در چشمه آفتاب و الهی‌نامه عشاق؛ داوری و دبیری جشنواره‌ها؛ برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و حضور در نمایشگاه‌های گروهی داخلی و خارجی بخشی دیگر از فعالیت‌های فرّخی در زمینه‌های علمی هنری و فرهنگی است. او با حضور در رقابت‌های هنری موفق به دریافت بیش از بیست عنوان برگزیده و برتر از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار