مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

صیانت از مؤلفه­‌های حفظ هویت، ایمن­‌سازی جامعه را به همراه خواهد داشت

جعفر مرواید با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، نیاز جامعه امروز است، گفت: اگر ملتی به داشته­‌های خود توجه کند و از مؤلفه­‌هایی که باعث امنیت و حفظ هویت آن جامعه شده، صیانت کند خود را در برابر توطئه­‌های دشمنان ایمن ­کرده است.
کد خبر: ۳۴۶۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰ - 14May 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی­‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی امروز با «جعفر مروارید» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان دیدار کرد.

سردار یوسفعلی­‌زاده در ابتدای این دیدار اظهار داشت: فعالیت­‌های اداره‌­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان به میزان خیلی بالایی با مأموریت‌­های اداره­‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همپوشانی دارد و به نوعی مأموریت اداره­‌کل حفظ آثار دنباله مأموریت اداره‌­کل ارشاد است. با در نظر گرفتن این همپوشانی، این ضرورت وجود دارد که تعامل بیشتری بین این دو اداره‌­کل صورت بگیرد تا از ظرفیت­‌های تخصصی، بیشتر استفاده شود.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه احداث مرکز فرهنگی استان و تدوین دانشنامه دفاع مقدس، خاطر نشان کرد: فراخوان جشنواره «کهربا» اولین جشنواره فیلم دفاع مقدس در استان، بعد از هماهنگی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس و همچنین بخش‌­های مختلف استان به خصوص اداره­‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد. دبیرخانه جشنواره «کهربا» در مرکز آموزش عالی فردوس و همچنین شورای راهبردی و شورای سیاستگذاری این جشنواره فعال شده است.

این مسئوول مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره را تا پایان مردادماه سال جاری اعلام کرد و بیان داشت: هر چند تبلیغات جشنواره «کهربا» بعد از پایان تعطیلات ایام نوروز آغاز شده است، اما در همین فاصله زمانی،50 اثر به دبیرخانه این جشنواره واصل شده است. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس افزود: در حوزه ادبیات و تاریخ دفاع مقدس که تولید آثار ادبی را در قالب­‌های مختلف در بر می­‌گیرد، اقدامات نبستاً خوبی صورت گرفته است. سال گذشته 50 اثر در حوزه دفاع مقدس در استان تولید شده است که تعدادی از این آثار در کشور حائز رتبه شدند. این میزان فعالیت در حوزه ادبیات و تاریخ دفاع مقدس قانع کننده نیست، بر همین اساس برای سرعت بخشیدن به فعالیت­‌های این حوزه، طرحی تحت عنوان «نهضت تولید و تألیف آثار فاخر در استان» تدوین شده است که برای اجرای این طرح، نیازمند مساعدت و حمایت اداره‌­کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هستیم.

یوسفعلی­‌زاده با بیان اینکه دبیری ستاد بزرگداشت حماسه سوم خرداد و هفته دفاع مقدس با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان است، گفت: این اداره‌­کل در زمینه برگزاری یادواره شهدا در سطح استان، نقش فرهنگی و تبلیغی دارد. البته در کنار این مأموریت، در زمینه فضاسازی محیط‌­های عمومی شهرها و همچنین تبلیغات بین جاده‌­ای که بیشتر نقش مطالبه‌­گری و نظارت را بر عهده دارد، ایفای نقش می­‌کند.

وی گفت: در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش­‌ها خواستار استفاده از توانمندی­‌های اداره‌­کل ارشاد اسلامی استان که یک اداره با سابقه­ در این حوزه است، هستیم. اداره‌­کل حفظ آثار به عنوان یک نهاد یاری دهنده در کنار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد تا در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس، پیگیر مأموریت‌­ها باشد.

سردار یوسفعلی‌­زاده در پایان خواستار حمایت­‌ها و پشتیبانی‌­های اداره‌­کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از فعالیت‌­های حوزه ایثار و شهادت شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه این دیدار ابراز داشت: کار برای دفاع مقدس و شهدا و همچنین فرهنگ‌سازی، نیاز جامعه امروز است. اگر ملتی به داشته­‌های خود توجه کند و از مؤلفه­‌هایی که باعث امنیت و حفظ هویت آن جامعه شده، صیانت کند خود را در برابر توطئه­2های دشمنان ایمن ­کرده است.

وی با اشاره به اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس با توجه به مأموریت­‌های محوله، وظیفه سنگینی را بر عهده دارد، افزود: مأموریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس تداوم تاریخی احیای مفاهیمی همچون ایثار و شجاعت است که نسل جوان نیازمند آن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشنواره «کهربا» را یک اتفاق خوب دانست و ابراز داشت: زبان هنر، زبان کارآمدی است و جامعه امروز به هنر توجه ویژه‌­ای دارد که برگزاری جشنواره «کهربا» می­‌تواند به فضاهای هنری شهر غنی ببخشد.

وی در پایان گفت: اقداماتی که در زمینه دفاع مقدس توسط اداره­‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام می­‌شود به وسیله اداره‌­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس به صورت تخصصی پیگیری می­‌شود. این موضوع بیانگر این است که فعالیت هر دو، در یک امتداد واحد است.

در این نشست «سیدجلال فیاضی» مدیر علمی دانشنامه استانی دفاع مقدس، «جعفر عشقی» مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان، «جواد فرهنگ‌­نژاد» مدیر هنری و سینمایی اداره‌­کل و حجت الاسلام و المسلمین «علیرضا دهقان» مدیر روابط عمومی و تبلیغات اداره‌کل حفظ آثار استان، ضمن تشریح مأموریت‌­های حوزه­ تخصصی خود، حمایت اداره­‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را از تدوین داشنامه استانی دفاع مقدس، برگزاری جشنواره‌­های ادبی، ارزیابی آثار تولیدی در حوزه ادبیات، چاپ و توزیع کتاب، برگزاری جشنواره «کهربا»، تولید آثار هنری، برگزاری کمیته فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌­ای شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان، اجرای مفاد تفاهم نامه همکاری، برگزاری مسابقه کتابخوانی به مناسبت سوم خرداد را خواستار شدند.  

  انتهای پیام/        

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار