رهبر معظم انقلاب اسلامی:

مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است/ در این رویارویی، آمریکا وادار به عقب‌نشینی خواهد شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی مذاکره با دولت کنونی آمریکا را یک سم مضاعف دانستند و فرمودند: جنگی به وقوع نمی‌پیوندد و گزینه قطعی ملت ایران مقاومت مقابل آمریکا است و در این رویارویی، آمریکا وادار به عقب‌نشینی خواهد شد.
کد خبر: ۳۴۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲ - 14May 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با تأکید بر ضرورت تقوای مسئولان بویژه در «رسیدگی به امور مردم، رعایت بیت المال و اجتناب از اشرافیت» به بیان وظایف اساسی مسئولان سه قوه برای حل مشکلات اقتصادی و رونق تولید پرداختند و با اشاره به اقدامات خبیثانه آمریکا برای «تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسئولان» و نیز «فاصله گرفتن مردم از نظام» اظهار داشتند: گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه هاست، چرا که مذاکره با دولت کنونی آمریکا سمّ مضاعف است، البته جنگی نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی‌تر از دشمن است و به فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان ماه رمضان را «ماه تقوا» و زمینه و بستری برای رواج پروا از خداوند متعال خواندند و گفتند: قرآن وعده داده است که تقوا موجب بصیرت، رستگاری، جلب رحمت و هدایت و ایجاد قدرت تشخیص حق از باطل خواهد شد و با وجود تقوا، هیچ بن‌بستی وجود نخواهد داشت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای جنبه دیگر تقوا از منظر قرآن کریم را «تقوای از غیر خدا» برشمردند و افزودند: معنای تقوای از غیر خدا این است که از هیچ قدرتی غیر از خدا نترسیم و زندگی و آینده خود را وابسته و به دست آن‌ها ندانیم.

ایشان با یادآوری کلامی حکمت‌آمیز از امام راحل مبنی بر لزوم پرهیز از شهوات معنوی در ماه رمضان بویژه قدرت‌طلبی، خطاب به مسئولان تأکید کردند: گفتار، رفتار و تصمیم‌های ما مسئولان در سرنوشت مردم مؤثر است، بنابراین مسئولان بیش از همه به تقوا نیاز دارند، چرا که با بی‌تقوایی آنها، حقوق مردم به طرز جبران‌ناپذیری پایمال خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی، «تقوا و امانتداری» را جزو مهمترین شاخص‌ها در سپردن امور و مسئولیت‌ها دانستند و با تأکید بر لزوم مراقبت مسئولان در رعایت بیت‌المال، خویشتنداری در برابر طغیان نفس و پرهیز جدی از مال‌اندوزی و میل به اشرافیت، گفتند: سلوک پیغمبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) کاملاً بر خلاف دنیاطلبانی بود که به دنبال کسب قدرت برای رسیدن به شهوات نفسانی و مال و ثروت هستند و در جمهوری اسلامی نیز مسئولان موظفند با تمسک به سیره آن بزرگواران، از اسراف و زندگی اشرافی و تجملاتی پرهیز کنند.

رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود را با ورود به مباحث و مسائل اقتصادی کشور ادامه دادند و با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر لزوم جدی‌تر شدن مدیریت‌ها و برنامه ریزی ها، گفتند: سخنان آقای رئیس جمهور، سخنان درستی است که باید انجام شود و انجام دادن آن هم به دست خود مسئولان و دولت است و راه هم در این زمینه باز است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای مهمترین مسئله کشور را در شرایط کنونی «مسئله اقتصاد و مشکلات معیشتی و فشار بر مردم به‌ویژه طبقات ضعیف و متوسط» دانستند و افزودند: مشکلات اقتصادی و نداشتن برنامه اقتصادی علاوه بر اینکه به اعتبار هر کشوری لطمه وارد می‌کند، به دلیل آنکه مردم و طبقات ضعیف تحت فشار قرار می‌گیرند، زمینه ساز طمع دشمن نیز می‌شود.

ایشان با تأکید بر اینکه حل مسائل و مشکلات اقتصادی باید به‌طور جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد، خاطرنشان کردند: در زمینه مسائل اقتصادی موانع وجود دارد، ولی هیچ بن بستی وجود ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسائل و مشکلات اقتصادی باعث شده است که دشمنان ما و در رأس آن آمریکا به زعم خود تصور کنند، با تحریم‌های بی سابقه می‌توانند به ایران ضربه بزنند در حالی که فلز جمهوری اسلامی به همت مردم و مسئولان مستحکم است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، گفتند: اقتصاد کشور از چند بیماری مزمن رنج می‌برد که اگر در شرایط تحریمی فعلی بتوان این بیماری‌ها را برطرف کرد، اقتصاد ایران حرکت جهشی خواهد کرد.

ایشان «وابستگی به نفت و خام فروشی»، «مداخلات غیر لازم دستگاه‌های حکومتی در مسائل اقتصادی و عدم اجرای مناسب سیاست‌های اصل ۴۴» و «تخریب فضای کسب و کار و قوانین دست‌وپاگیر» را از جمله بیماری‌های مزمن اقتصاد کشور برشمردند و افزودند: اصلاح ساختاری بودجه که قرار بود مجلس و دولت، در چهار ماهه اول امسال آن را انجام دهند و همچنین اصلاح نظام بانکی از دیگر کار‌های مهم و اساسی است که باید انجام شوند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تحقق این امور زیربنایی و ساختاری نیازمند مدیریت شجاعانه، امیدوارانه، جهادی، همراه با اشراف میدانی بر مشکلات، عدم انفعال در برابر دشمن و شرطی نکردن اقتصاد به مسائل خارج از اختیار خودمان است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: متأسفانه در سال‌های اخیر به‌طور مکرر، اقتصاد کشور به تصمیم‌های دیگران گره زده شد و بسیاری از کار‌ها به تصمیم‌های آمریکا یا اروپا موکول شد و در نتیجه سرمایه گذار و فعال اقتصادی نیز کار‌های خود را موکول به این امور کرد.

ایشان یکی از راه‌های حل مشکلات اقتصادی را استفاده از ظرفیت وسیع مردمی کشور دانستند و با تأکید بر اینکه برخورد دولت با عوامل مخرب در بخش‌های گوناگون اقتصادی بسیار ضروری است، افزودند: باید با قاچاق، دلالی ها، خرید‌های خیانتکارانه‌ی ارزاق عمومی و احتکار، بدون هراس از جنجال ها، برخورد قاطع شود و همه باید از دولت در این عرصه حمایت کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیان چند کار و وظیفه اساسی که باید به عنوان تفکری عام مورد توجه و عمل سه قوه قرار گیرد، «رونق تولید» را کلید حل بسیاری از مشکلات خواندند و افزودند: در سایه عزم جهادی و به‌کارگیری جوانان متخصص، موانع رونق تولید قابل رفع است که اگر این هدف محقق شود، مسائلی نظیر اشتغال، کاهش تورم، رفاه مردم و صادرات، شتاب خوبی خواهد گرفت.

ایشان «اعتماد به جوانان» را راه حل اصلی برشمردند و خاطرنشان کردند: هر جا به نسل جوان اعتماد کردیم و حداقلِ امکانات را در اختیارش گذاشتیم، پیش رفتیم.

رهبر انقلاب تولیدات تحسین برانگیز نظامی از جمله موشک‌های نقطه زن بالستیک و کروز با برد دو هزار کیلومتر را نتیجه اعتماد به جوانان مؤمن، با انگیزه و خستگی ناپذیر خواندند و افزودند: در بحث غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و تأمین نیاز‌های پزشکی هسته‌ای نیز وقتی کار را به جوانان محول کردیم، در میان ناباوری بسیاری، کار به این مهمی را به سرانجام رساندند، ضمن اینکه مشکل‌ترین بخش غنی سازی، رسیدن به ۲۰ درصد است و مراحل بعدی، آسانتر از این مرحله است.

ایشان پرسیدند: آیا اینگونه جوانان نمی‌توانند مشکلات صنایع را حل کنند و با یافتن حلقه‌های مفقوده بخش‌های مختلف، کار‌ها را به سامان برسانند؟

رهبر انقلاب با ابراز تلخ کامی از شنیدن خبر تعطیلی برخی واحد‌های تولیدی یا کشاورزی، وزارت صنایع را به تهیه فهرست موارد مورد نیاز واحد‌های تولیدی (اعم از ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه) و ارائه فراخوان برای رفع این نیاز‌ها توصیه مؤکد و خاطرنشان کردند: بسیاری از این موارد در داخل کشور قابل تأمین است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای دومین کار و وظیفه اساسی دولت و دیگر قوا را «تلاش برنامه ریزی شده و بی وقفه برای خودکفایی بویژه در زمینه کشاورزی» برشمردند و افزودند: متأسفانه در مقطعی با این حرف که خرید محصولات از بیرون ارزان‌تر تمام می‌شود و تولید در داخل صرفه اقتصادی ندارد، روند خودکفایی دچار ضربه شد.

ایشان افزودند: البته ممکن است خرید برخی محصولات از جمله گندم از خارج به صرفه باشد، اما اگر جلوی واردات این محصول مهم را گرفتند چه کار خواهیم کرد؟ بنابراین باید با تلاش بیشتر به راه عاقلانه خودکفایی ادامه دهیم.

رهبر انقلاب خودکفایی در زمینه بنزین را مهم برشمردند و افزودند: پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به همت سپاه احداث و راه اندازی شد، حدود یک‌سوم مصرف مسرفانه کنونی بنزین را تأمین می‌کند که بسیار مهم است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع بندی این محور تأکید کردند: اقتدار و آبروی کشور در «خودکفایی» است و باید نیاز‌های مهم کشور را خودمان تولید و تأمین کنیم.

«سهولت کسب و کار» سومین مسئله‌ای بود که رهبر انقلاب به عنوان دستور کار عمومی قوا مطرح کردند و افزودند: «مقررات و قوانینِ بسیار و گاه متناقض» عملاً مانع رونق فضای کسب و کار شده است که باید خیلی جدی این مشکل دست و پا گیر را برطرف کرد.

رهبر انقلاب بخش کشاورزی را دارای اولویت خواندند و افزودند: این بخش، هم از جهت تأمین مواد غذایی و هم از جهت سهم اشتغال، بسیار مهم است و باید با احداث صنایع تبدیلی در روستا‌ها و برطرف کردن مشکل فروش محصولات کشاورزی روستاییان، به آن توجه کامل کرد چرا که در پیشرفت و قدرت کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

رهبر انقلاب نیروی انسانی کارآمد، جوان، پرانگیزه و خستگی ناپذیر را ثروتی عظیم و بی نظیر دانستند و افزودند: هزاران گروه تحقیقاتی در داخل و خارج از دانشگاه‌ها وجود دارند که می‌توانند با ایده‌ها و فکر‌های خوب و راهگشا، چرخه کار‌ها در بخش صنایع و معادن و دیگر بخش‌ها را روان سازی و مسائل زمین مانده را راه‌اندازی کنند.

ایشان فرصت جبران خسارات سیل را فرصت خوبی برای رونق بخش‌های مختلف تولید خواندند و تأکید کردند: باید اعتبارات جبرانی مناطق سیل‌زده را به گونه‌ای برنامه ریزی و هدایت کرد که به رونق کارخانه‌ها بیانجامد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای مسکن سازی را از جمله رشته‌های کارآفرین خواندند و گفتند: از جمله غفلت‌های چند سال اخیر، بی توجهی به موضوع مسکن سازی بوده است.

ایشان افزودند: باید از فرصت ترمیم یا ساخت مسکن برای هموطنان سیل زده استفاده کرد و با کمک دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی حرکت عظیم اشتغال‌زا و تولید آفرین در بخش مسکن را بوجود آورد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان به موضوع تلاش‌ها و اقدامات ضد ایرانی آمریکا پرداختند و خاطرنشان کردند: در مواجهه با دشمن دو راه بیشتر وجود ندارد یا عقب‌نشینی ما و پیشروی متقابل آن‌ها و یا مقاومت و ایستادگی که تجربه ما در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد هر جا در مقابل دشمن مقاومت کردیم، جواب گرفتیم.

ایشان مقاومت در عرصه اقتصادی را متفاوت از مقاومت در عرصه نظامی دانستند و افزودند: مقاومت در عرصه اقتصادی به معنای مستحکم کردن ساخت اقتصادی کشور است که لازمه آن هم برخورد جدی با مسائل و پیگیری امور است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه برای اصلاح امور نباید چشم به خارج دوخت، خاطرنشان کردند: چشم دوختن به بیگانه موجب ضربه به کشور می‌شود که نمونه آن را در برخورد اروپایی‌ها در قضیه برجام می‌بینیم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: ما با اروپایی ها، مشکل و دعوایی نداشتیم، اما آن‌ها به هیچیک از تعهدات خود عمل نکردند و نمی‌کنند و در عین حال مدام ادعا می‌کنند که ما به برجام پایبند هستیم.

ایشان با تأکید بر اینکه علاوه بر دولت، مردم نیز باید برای حل مسائل اقتصادی، نقش آفرینی کنند، گفتند: مردم با خرید محصولات داخلی و استمرار حمایت از کالای ایرانی، پرهیز از اسراف، توجه نکردن به شایعات در فضای مجازی و زیاده روی نکردن در خرید، می‌توانند به رونق تولید کمک کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنان خود، در تبیین طراحی امریکایی‌ها در شرایط فعلی گفتند: آن‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با فشار‌های شدید اقتصادی، اولاً نظام محاسباتی مسئولان را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا آنان مجبور به تسلیم شوند و ثانیاً مردم را در مقابل نظام قرار دهند.

ایشان با تأکید بر اینکه طراحی و محاسبه آمریکا همانند محاسبات ۴۰ سال گذشته غلط است و به نتیجه هم نخواهند رسید، افزودند: امریکایی‌ها این بار نیز قطعاً شکست خواهند خورد و در این موضوع تردیدی نیست.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: سردمداران آمریکا به دلیل بغض و کینه‌ای که به جمهوری اسلامی ایران دارند، کور شده‌اند و نمی‌توانند درست محاسبه کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به مخالفت بسیاری از صاحبنظران در آمریکا با شیوه برخورد با ایران و گروه‌های مقاومت گفتند: مسئولان کنونی آمریکا واقعاً درک درستی نسبت به مسائل گوناگون و همچنین جمهوری اسلامی ندارند.

ایشان با تأکید بر اینکه هیچکس نباید از هیبت ظاهری، تشر‌ها و هیاهو‌های آمریکا بترسد، افزودند: ابرقدرت‌ها معمولاً کار خود را با تشر و هیاهو پیش می‌برند و هرگونه جا زدن در مقابل این تهدید‌ها خطا است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: علاوه بر امریکا، از ثروت قارون‌های منطقه خلیج فارس نیز نباید ترسید، زیرا هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: آمریکا در سال ۱۳۵۷ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار قدرتمندتر از شرایط فعلی بود و کارتر رئیس جمهور آن زمان، هم عقل و هم قدرت بیشتری از رئیس جمهور کنونی آمریکا داشت و محمدرضا پهلوی نیز به عنوان مأمور آن‌ها بر همه امور مسلط و کاملاً تابع بود، اما ملت ایران توانست با دست خالی همان آمریکا را شکست دهد، ضمن آنکه جوان‌های انقلابی امروز کمتر از سال ۵۷ نیستند و عمق اندیشه انقلابی آن‌ها نیز بیشتر است.

ایشان با تأکید بر اینکه دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی بیشتر نشده بلکه نسبت به ۴۰ سال گذشته، آشکارتر و صریح‌تر شده است افزودند: باید بدانیم، کسی که با صدای بلند تهدید می‌کند، قدرت و توانایی او به اندازه آن صدای بلند نیست.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: دولت فعلی آمریکا علاوه بر دشمنی صریح‌تر با نظام اسلامی بیش از هر دولت دیگر این کشور، در خدمت مصالح رژیم صهیونیستی است و به عبارتی بسیاری از سیاست‌های آمریکا در دست صهیونیست‌ها است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به ادعا و جنجال مقامات فعلی آمریکا از جمله رئیس جمهور این کشور مبنی بر اینکه سیاست‌های ما موجب تغییر در ایران شده است، گفتند: بله، تغییر در ایران ایجاد شده، اما این تغییر به این صورت بوده است که نفرت مردم از امریکا، ده برابر شده است.

ایشان «دست نیافتنی‌تر شدن منافع جمهوری اسلامی»، «افزایش همت جوانان» و «افزایش آمادگی نیرو‌های نظامی و امنیتی» را از دیگر تغییرات در ایران برشمردند و تأکید کردند: سخنان مقامات امریکایی نشانگر میزان دوری آن‌ها از واقعیات و محاسبات اشتباه و غلط آن‌ها است.

رهبر انقلاب اسلامی سخنان مقام‌های امریکایی درباره ایران را نشان دهنده حماقت بالای آن‌ها دانستند و افزودند: رئیس جمهور آمریکا می‌گوید از وقتی که من آمده‌ام، هر جمعه در ایران راهپیمایی علیه نظام برگزار می‌شود باید به این فرد گفت، اولاً روز جمعه نیست بلکه شنبه است و ثانیاً تهران نیست بلکه پاریس است.

رهبر انقلاب با اشاره به مشکلات درونی و بزرگ آمریکا در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی افزودند: این نکته البته غالباً مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما مشکلات مهم اجتماعی و تناقض و آشفتگی در دولت امریکا، واقعیتی است که وضع ضعیف دشمن را نشان می‌دهد.

ایشان با استناد به گزارش‌های رسمی مراکز دولتی امریکا، «وجود ۴۱ میلیون امریکایی دچار گرسنگی و ناامنی غذایی»، «نامشروع بودن ۴۰ درصد نوزادان»، «وجود دو میلیون و ۲۰۰ هزار زندانی (که بالاترین میزان جهانی به نسبت جمعیت است)»، «بیشترین آمار مصرف مواد مخدر» و «وقوع ۳۱ درصد تیراندازی‌های جمعی دنیا در امریکا» را از جمله واقعیات این کشور خواندند و افزودند: برخی ها، آمریکا را خیلی بزرگ و پرهیبت و خطرناک جلوه ندهند البته نباید از دشمنیِ دشمن غفلت بشود، اما حقیقت آن است که آمریکا گرفتار مشکلات مختلف است.

ایشان افزودند: علاوه بر این گرفتاری‌های درونی، سیاست‌های غلط آمریکا از لحاظ سیاسی و امنیتی عموماً به ضرر این کشور تمام شده و در منطقه ما، اروپا و مواجهه با برخی قدرت‌های آسیایی، آن‌ها را دچار مشکلات بیشتر کرده است، ضمن اینکه روند هزینه‌های ۷ هزار میلیارد دلاری و بی نتیجه آن‌ها در منطقه، همچنان ادامه دارد اگر چه دستشان در کیسه سعودی‌ها نیز هست.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به هشدار برخی صاحبنظران امریکایی مبنی بر اینکه فشار بر جمهوری اسلامی به جهش اقتصادی ایران منجر خواهد شد، گفتند: آمریکا در مواجهه با ملت ایران و استحکام روزافزون نظام اسلامی قطعاً شکست خواهد خورد.

ایشان با اشاره به برخی که می‌گویند مذاکره با آمریکا چه عیبی دارد، تأکید کردند: مذاکره با آمریکا تا وقتی به تعبیر حضرت امام آدم نشده سمّ است ضمن اینکه مذاکره با دولت فعلی این کشور سمّ مضاعف است.

رهبر انقلاب در تبیین این واقعیت افزودند: معنای حقیقی مذاکره، معامله و بده بستان است و آن‌ها دقیقاً در این معامله، دنبال نقاط قوت ایران هستند.

ایشان افزودند: می‌گویند بیایید درباره موشک مذاکره کنیم، معنای حقیقی این حرف این است که شما باید بُرد و دقت موشک هایتان را کم کنید تا اگر روزی شما را هدف قرار دادیم، نتوانید جواب بدهید. اما بدیهی است که کسی در ایران این حرف را نمی‌پذیرد؛ بنابراین همین سر و صدا‌ها ادامه خواهد یافت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: این مسئله بحث دین و انقلاب نیست، بلکه هیچ ایرانی غیرتمند و با شعوری حاضر نیست با طرفی که می‌خواهد نقاط قوت کشور را از دست او درآورد، معامله کند.

ایشان در مثال دیگری در زمینه اهداف واقعی دشمن در بحث مذاکره افزودند: عمق راهبردی سیاسی و امنیتی برای هر کشوری مسئله‌ای حیاتی است، برای ما نیز عمق راهبردی در منطقه خیلی مهم است، آن‌ها از این مسئله ناراحتند و می‌خواهند بر سر عمق راهبردی بسیار خوب ایران با آن‌ها معامله کنیم؛ آیا کسی می‌پذیرد؟

رهبر انقلاب تأکید کردند: براساس این واقعیات اصل مذاکره با آمریکا حتی با کسی که آدم حسابی باشد غلط است و مذاکره با این‌ها که به هیچ چیز از جمله اخلاق و قانون و عرف بین المللی پایبند نیستند، مسخره است و مطلقاً معنا ندارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: البته در عقلای ما کسی دنبال مذاکره نیست، مردم هم که دنبال مذاکره نیستند، فقط برخی گوشه کنار حرفی می‌زنند.

رهبر انقلاب با اشاره به نامه‌های رئیس جمهور قبلی آمریکا به ایشان افزودند: اوباما که ظاهرش خیلی اتو کشیده‌تر از این‌ها بود یک نامه فدایت شوم برای ما نوشت و بنده بعد از مدتی جوابی به او دادم، بلافاصله نامه دوم را نوشت، می‌خواستم جواب بدهم که فتنه ۸۸ پیش آمد و او با فراموش کردن همه آن حرف‌ها و ابراز ارادت ها، با خوشحالی به حمایت و دفاع از فتنه و فتنه‌گر‌ها شتافت.

رهبر انقلاب با اشاره به اینکه آمریکا مجبور به عقب نشینی در مقابل مقاومت ملت ایران خواهد شد افزودند: بحث مقاومت، بحث برخورد نظامی نیست و اینکه برخی در روزنامه یا فضای مجازی مسئله جنگ را مطرح می‌کنند، حرف بیخود و غلطی است.

ایشان تأکید کردند: بنا نیست جنگی انجام بگیرد و انجام هم نخواهد گرفت، چرا که ما ابتدا به ساکن هیچگاه دنبال جنگ نیستیم و آن‌ها هم می‌دانند که جنگ به صرفه‌شان نیست.

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان خاطرنشان کردند: رویارویی کنونی، برخورد اراده هاست و، چون ما اراده‌ای قوی‌تر داریم و به خدا توکل می‌کنیم، ان‌شاءالله آینده خوبی در انتظار ملت است.

ایشان تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی، در پرتو ایستادگی، هوشیاری و اراده ملت و مدیریت‌ها و تدابیر جدیدی که رئیس جمهور محترم اشاره کردند پیروز این میدان خواهد بود.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای روحانی رئیس جمهور گفت: سال ۹۷ سال سختی برای مردم کشورمان بویژه از لحاظ فشار بر معیشت و زندگی مردم و کاهش درآمد‌های دولت بود.

رئیس جمهور به افتتاح طرح‌های بزرگ در سال‌های گذشته از جمله افتتاح ۱۵ فاز پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در این مدت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی که در خاورمیانه بی‌نظیر است، افتتاح شد که موجب تولید دو برابری و خودکفایی در تولید بنزین شد.

آقای روحانی از افتتاح بزرگترین طرح‌های مربوط به ارتباطات، راه و راه آهن و همچنین اتصال چهار استان به راه آهن سراسری خبر داد و با یادآوری بهبود تراز تجاری محصولات کشاورزی به بارش باران‌های بی سابقه اخیر اشاره کرد و گفت: علاوه بر افزایش خرید تضمینی گندم، افزایش تولید دانه‌های روغنی و خودکفایی در تولید گندم، در زمینه کشت گلخانه‌ای از ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار به ۱۵ هزار هکتار رسیده‌ایم و در آینده به ۲۰ هزار هکتار خواهیم رسید.

آقای روحانی به افزایش سه تا پنج برابری پرداختی مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی اشاره کرد و افزود: در زلزله کرمانشاه در مدت ۱۴ ماه، سه و نیم میلیون متر مربع ساختمان سازی شده که این کاری بسیار بزرگ است.

رئیس جمهور با تاکید بر نیاز به وحدت و اتحاد در کشورگفت:کاری که ملت و مسئولان در ماجرای سیل انجام دادند بی نظیر بود و به وحدتی شبیه آنچه که در ماجرای سیل شاهد بودیم نیاز داریم چرا که آن اتحاد توانست یک تهدید را به یک فرصت بزرگ تبدیل کند.

آقای روحانی با بیان اینکه مردم در فشار هستند و باید به معیشت آنان توجه ویژه کرد، افزود:اگر بتوانیم در کالا‌های وارداتی نظارت بیشتری کنیم می‌توانیم مشکلات مردم را در زمینه معیشت کمتر و بر تحریم غلبه کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه با متحد بودن می‌توانیم از معضلات عبور کنیم، معیار دوستی در درون نظام را اعتقاد و التزام به قانون اساسی برشمرد و افزود: اگر هر کسی به قانون اساسی پایبند باشد و همه ظرفیت‌های قانون اساسی بکار گرفته شود می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیم آمریکا برای متوقف کردن صادرات نفت ایران و اخلال در صادرات غیرنفتی، و فشار روانی و تبلیغی، افزود: با ایثار و وحدت مردم و با سازماندهی، برنامه ریزی، مدیریت بهتر و هماهنگی بیشتر و تمرکز در اداره کشور می‌توانیم از این معضلات عبور کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اداره کشور بدون تغییر در ساختار بودجه و اقتصاد امکانپذیر نیست گفت: این کار تنها در اختیار دولت نیست، باید اختیارات متمرکز و درک مجلس و دولت از شرایط کشور و منطقه و جهان یکسان شود.

آقای روحانی با اشاره به اینکه می‌توانیم به جای درآمد نفتی درآمد غیرنفتی را جایگزین کنیم، گفت: آمریکایی‌ها با محاسبات اشتباه و غلط فکر می‌کردند ظرف چند ماه می‌توانند ملت بزرگ ایران را به زانو در آورند و تاریخ‌هایی را برای این موضوع تعیین کردند اماملت ایران با استقامت، ایستادگی و مقاومت روز‌ها و ساعات زرینی را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خلق کرد.

وی با بیان اینکه ملت، رهبری، دولت و مجلس موجب ناکامی دشمن شدند ادامه داد: امروز هم دشمن در پی زور و تزویر است، صبح ناوگانش را می‌فرستدو شب شماره تلفن می‌دهد. البته ما شماره تلفن‌های زیادی از آن‌ها داریم و هر تاریخی که آن‌ها در آن روز جنایتی علیه ملت ایران انجام داده‌اند شماره تلفن واقعی آنهاست.

رئیس جمهور ادامه داد: اختلاف ما و شما در ظلم و تجاوز نسبت به ملت‌ها و ملت ایران است، توبه کنید و برگردید، راه باز است شاید مردم ایران از ظلم و جنایت تاریخی شما بگذرند.

آقای روحانی با بیان اینکه دنیا به بردباری ملت ایران پی برده است، افزود: بعد از تخلف آمریکا از توافق هسته‌ای به دوستانمان و اتحادیه اروپا که هر دو از ما مهلت خواسته بودند تا به وظایفشان عمل کنند به اندازه کافی فرصت دادیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز باید از مسیر حقوقی استفاده کنیم و این را دولت و شورای عالی امنیت و نظام با رهنمود رهبری آغاز کرده، گفت: این مسیری است که اقدام و اعلام کردیم.

وی افزود: برخی به اشتباه می‌گویند که ۶۰ روز مهلت دادیم تا ۶۰ روز دیگر عمل کنند در حالی که ما از روز ۱۸ اردیبهشت عمل کردیم و دو تعهد را کنار گذاشتیم و دو تعهد دیگر را نیز بعد از ۶۰ روز کنار خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با مشارکت مردم، مدارا با یکدیگر و مقاومت می‌توانیم به پیروزی برسیم، گفت:امروز در یک آزمایش بزرگ الهی قرار گرفته‌ایم و بی تردید با ایستادگی و مقاومت از این مرحله عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها