ظریف: نیمی از «تیم ب»، شرکای جرم جنگ فاجعه‌بار عراق بودند

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پیروی «تیم ب» از جان بولتون عنوان کرد: نیمی از تیم ب، شرکای جرم جنگ فاجعه‌بار عراق بودند.
کد خبر: ۳۴۶۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵ - 14May 2019

به گزارش گروه سیاست‌خارجی دفاع‌پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با ارائه مستنداتی از مقاله جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در نشنال ریویو در مورد خروج از برجام و شهادت نتانیاهو در باره سلاح‌های کشتار جمعی عراق در کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۲، نوشت: «حوادث را من در چند گفتگو در ماه آوریل، پیش‌بینی کردم؛ نه به این دلیل که من یک نابغه هستم، بلکه به این دلیل که تیم ب (بولتون، بن سلمان، بنیامین نتانیاهو و بن زاید)، چنین گستاخانه از نسخه جان بولتون پیروی می‌کند. به هر حال، نیمی از تیم ب، شرکای جرم جنگ فاجعه‌بار عراق بودند. یادآوری آشکار!»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۲ اردیبهشت ماه نیز در صفحه توئیترش با ضمیمه کردن طرح جان بولتون برای خروج از برجام پیش از سمت فعلی او در «نشنال ریویو» خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: «آقای ترامپ! قابل توجه در صورتی که قبلاً ندیده باشید. پیش از این که جان بولتون را به کار بگیرید، این طرحی بود که وی و همدستانش در «تیم ب» برای ایران داشتند. یک نقشه مفصل برای اطلاعات جعلی، جنگ دائمی و حتی پیشنهادات توخالی برای مذاکره. تنها تفاوت این بود که در آن طرح، شماره تلفن گنجانده نشده بود.»

یک منبع دیپلماتیک آمریکایی اعلام کرد، کاخ سفید شماره تلفنی در اختیار سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) قرار داده تا تهران بتواند با واشنگتن تماس بگیرد.

وبگاه شبکه «سی. ان. ان» به نقل از «دیپلماتی مطلع» که نامش را فاش نکرد، نوشت: «سوئیس احتمالا تا زمانی که ایرانی‌ها مشخصاً درخواست نکنند، شماره تلفن را در اختیار آن‌ها نمی‌گذارد. البته گمان می‌رود که آن‌ها (ایران) چنین کاری نیز نخواهند کرد».

کاخ سفید به سوال سی. ان. ان درباره صحت ارائه شماره تلفن ویژه به سوئیس پاسخ نداده است.

ترامپ شامگاه پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید ضمن ابراز علاقه مجدد برای مذاکره با مقامات ایران گفت: «می‌دانید دوست دارم درباره ایران چه اتفاقی بیفتد؟ دوست دارم به من زنگ بزنند. می‌دانید که جان کری با آن‌ها زیاد صحبت می‌کند. جان کری بهشان می‌گوید که زنگ نزنند. این نقض قانون لوگان است و او باید بابت این تعقیب قضایی شود، ولی اعضای تیم من من نمی‌خواهند کاری کنند که. فقط دموکرات‌ها از این جور کار‌ها انجام می‌دهند.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها