استاندار خراسان رضوی:

نیاز امروز جامعه توجه به آموزه‌های عملیات «بیت‌المقدس» است

« علیرضا رزم‌حسینی» گفت: درس‌های حماسه آزادسازی خرمشهر برای جامعه امروز کاربرد دارد.
کد خبر: ۳۴۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ - 19May 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، اولین نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در سال جاری به ریاست «علی­رضا رزم­‌حسینی» استاندار خراسان رضوی و با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌‌زاده» مدیر­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان امروز در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سردار یوسفعلی­‌زاده با گرامیداشت حماسه سوم خرداد به مرور دستور جلسه قبل شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان پرداخت و اظهار داشت: استاندار خراسان رضوی در جلسه قبل شورای هماهنگی، در موضوع دانشنامه استانی و توسعه مطالعاتی آن، ارتباط با سایر استان­‌ها که در این حوزه تجربه داشتند و همچنین تشکیل شورای راهبردی و علمی را مورد تأکید قرار دادند که این تدابیر مورد توجه قرار گرفت و اجرایی شد.

آغاز عملیات اجرایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان در خرداد

وی در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته به منظور آغاز عملیات اجرایی احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس، ابراز داشت: با هماهنگی که با شهرداری مشهد صورت گرفت مبلغ 40 میلیارد تومان جهت تکیمل سه ساختمان نیمه تمام مرکز فرهنگی اختصاص داده شده است. برای انجام این مرحله، پیمانکار در نظر گرفته شده و برای اجرای کار به دنبال قطعی شدن پیمانکار هستیم. امیدواریم عملیات اجرایی از خردادماه آغاز شود و در سال جاری شاهد افتتاح این بخشی از مرکز فرهنگی دفاع مقدس باشیم.  

یوسفعلی‌زاده در ادامه سخنانش خواستار تشکیل یک گروه تخصصی با محوریت سازمان برنامه و بودجه استان و مدیرکل راه و شهرسازی شد تا ضمن اشراف بر کلیات پروژه، به عنوان نمایندگان استاندار خراسان رضوی بر روند اجرای عملیات نظارت داشته باشند و از تدابیر استاندار خراسان رضوی نیز در راستای اتمام این پروژه استفاده شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه به حماسه سوم خرداد اشاره کرد و افزود: برنامه­‌های گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد حماسه سوم خرداد برابر ابلاغیه ستادکل نیروهای مسلح که از سوی استانداری به تمام دستگاه‌­ها و فرمانداران استان ابلاغ شده با شعار «ما پیروزیم» از یکم تا چهارم خرداد در سراسر استان برگزار خواهد شد.

وی افزود: با تشکیل ستاد داخلی در اداره­‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس به عنوان دبیرخانه ستاد بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد حماسه سوم خرداد، تا کنون فهرست بیش از 500 برنامه که به همین مناسبت در استان اجرا می­‌شود به این دبیرخانه واصل شده که پیش بینی می­‌شود این آمار به یک هزار برنامه افزایش پیدا کند.

یوسفعلی‌­زاده در پایان خواستار معرفی یک نماینده از سوی استانداری خراسان رضوی جهت نظارت بر روند اجرای برنامه­‌های سوم خرداد شد.

در ادامه «سیدجلال فیاضی» مدیر علمی دانشنامه استانی دفاع مقدس به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه تدوین دانشنانه استانی برابر تدابیر استاندار پرداخت.

سپس فرماندار مشهد، سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، رئیس سازمان تبیلغات اسلامی استان، معاون فرهنگی شهرداری مشهد و مسئوول بسیج جامعه زنان خراسان رضوی گزارشی از برنامه­‌های این دستگاه‌­ها به مناسبت سوم خرداد ارائه کردند.

ضرورت زنده نگه داشتن یاد و خاطره حماسه سازان دفاع مقدس

در این نشست «علیرضا رزم حسینی» استاندار خراسان رضوی در سخنانی با گرامیداشت سوم خرداد اظهار داشت: سالروز فتح خرمشهر به درستی روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است. به همین مناسبت لازم است تا از فرماندهان دلاوری همچون شهیدان «صیاد شیرازی»، «باقری»، «خادم الشریعه»، «زین الدین»، «باکری»، «همت»، «خرازی»، «کاظمی» که در این عملیات نقش تعیین کننده‌­ای داشتند یاد کنیم.

وی افزود: این فرماندهان در جایگاه خود فاتحان عزت و شرف بودند و از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی کشور دفاع کردند. وظیفه آحاد مردم است تا برای زنده نگده داشتن یاد و خاطره آنها هر آنچه می‌­توانند انجام دهند.

رزم‌حسینی تأکید کرد: در شرایط موجود جامعه که دشمن در فضای مجازی افکار و عقاید جوانان ما را هدف قرار داده به زنده نگهداشتن یاد و خاطره حماسه آفرینان دفاع مقدس نیازمندیم و این رسالتی است که بر عهده ما گذاشته شده است.

کاربرد درس‌های فتح خرمشهر برای جامعه امروز

این مسئوول تصریح کرد: درس‌­های حماسه آزادسازی خرمشهر و همچنین دفاع مقدس برای امروز جامعه کاربرد دارد. برگزاری مراسم بزرگداشت مناسبت­‌هایی همچون سوم خرداد ارزشمند خواهد بود، اما مهم آن است که از درس‌­های آن مقطع تاریخی برای پیشرفت و توسعه امروز کشور استفاده کنیم. نقش اصحاب رسانه و سخنرانان در تحقق این مهم بسیار حائز اهمیت است. البته باید توجه داشت که مطالب و وقایع آن دوران بدون غلو و اغراق آنگونه که بوده بیان شود.

استاندار خراسان رضوی بیان داشت: صداقت و شفافیت، مردمی بودن، وحدت کلمه و فرماندهی واحد، مجاهدت مخلصانه با تدبیر، اراده‌ آهنین، همبستگی ملی، وحدت در راهبرد دفاع، استراتژی باید مقاومت کنیم تا پیروز شویم، برتری توان معنوی بر توان مادی از جمله درس‌­های فتح خرمشهر است که می­‌توان از آنها برای آبادانی امروز جامعه نیز استفاده کرد.

این مسئول تصریح کرد: صداقت و شفافیت به عنوان اولین درس فتح خرمشهر، امروز کمرنگ شده است. دوران دفاع مقدس اگر در عملیات­‌هایی با عدم الفتح مواجه می­‌شدیم آن را از مردم پنهان نمی­‌کردیم و آنها را در جریان امور قرار می­‌دادیم. امروز در تمامی حوزه‌­ها نیازمند شفافیت هستیم و باید با مردم با صداقت برخورد کنیم.

رزم‌حسینی تأکید کرد: مردمی بودن عملیات «بیت المقدس»، یکی دیگر از درس‌­های فتح خرمشهر بود. هر چند ارتش به عنوان سازمان رزم رسمی حضور داشت و در همه جبهه­‌ها فعال بود، اما مردمی بودن جنبه اصلی کار بود و باعث پیروزی شد. در دوران دفاع مقدس رزمندگان ارتش، سپاه و نیروهای مردمی جدای از عمل به وظیفه نظامی به تکلیف شرعی عمل کردند و همه اقشار با وحدت کلمه تحت فرماندهی واحد آن زمان یعنی امام خمینی (ره) حماسه عظیم فتح خرمشهر را خلق کردند.

استاندار خراسان رضوی بیان داشت: مردم کشورمان در عملیات «بیت المقدس» اراده خود را بر دشمن تحمیل کردند و با توکل بر خدا و خلوص نیت در برابر ارتش متجاوز عراق ایستادند و او را تا مرزهای بین‌المللی به عقب راندند.

وحدت در راهبرد دفاعی مهمترین درس فتح خرمشهر

وی از همبستگی ملی به عنوان یکی دیگر از درس‌­های فتح خرمشهر دانست و افزود: وحدت راهبردی در دفاع یکی دیگر از درس‌­های فتح خرمشهر بود. همه، راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی را قبول داشتند و این اتفاق نظر در باز پس گیری خرمشهر بسیار مؤثر و تعیین کننده‌­ بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: مقاومت ملت ما در دفاع مقدس پیروزی جبهه حق را به همراه داشت. ایستادگی و پایمردی رزمندگان اسلام در عملیات «بیت المقدس» باعث شد تا ارتش بعث عراق تا مرزهای بین‌المللی عقب بنشینند و بخش‌­هایی از سرزمین اسلامی­‌مان که به اشغال آنها در آمده بود آزاد شود.

وی نابرابری توان مادی و توان معنوی جبهه حق و باطل و برتری توان معنوی رزمندگان اسلام را یکی دیگر از درس­‌های فتح خرمشهر دانست و ادامه داد: علی‌رغم نا برابری امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی رزمندگان اسلام با ارتش بعث عراق، اما به دلیل برخورداری رزمندگان اسلام از قدرت ایمان و اعتقاد راسخ توانستند در برابر دشمن مقاومت کنند و از این مقطع با سربلندی بیرون بیایند.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اختیار تام می­‌دهم تا برای ترویج فرهنگ متعالی دفاع مقدس هر مقدار بودجه می‌­تواند به این امر مهم اختصاص بدهد. در خصوص تکمیل پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان نیز سازمان برنامه و بودجه با نظارت دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در حد مقدورات اعتبار در نظر بگیرند.

رزم‌حسینی در پایان استفاده از فرماندهان خراسانی دفاع مقدس را در شورای راهبردی تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس و همچنین ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس با استفاده از ظرفیت­‌های مردمی را ضروری دانست.

  انتهای پیام/       

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار