مسیح کردستان- ۲۷/ سردار کارگر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شهید «بروجردی» مجسمه تقوا بود/ بروجردی برای زمانه ما یک الگو است

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: شهید بروجردی فردی بسیار باتقوا بود و می‌توان گفت که وی مجسمه تقوا است.
کد خبر: ۳۴۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰ - 22May 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس – مصطفی خدابخشی؛ نابغه‌ای که در جنگ مسیح کردستان شد، وجب به وجب خاک غرب کشور را برای خدا در نوردید تا امنیت میراث وی و همرزمانش برای این روزهای این خطه از سرزمین‌مان باشد. مسیح کردستان یا همان شهید «محمد بروجردی» را نمی‌توان شناخت مگر با مرور خاطرات همرزمان و نشستن پای صحبت کسانی‌که وی را درک کرده‌اند.

سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» که ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را بر عهده دارد یکی از همان افرادی است که شبانه‌روز در کنار شهید بروجردی بوده است. به اعتقاد وی شهید بروجردی ذوب شده در خدا و رمز موفقیتش اعتماد به خدا بود.

شهید «بروجردی» مجسمه تقوا بود

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه پیش از انقلاب شهید «محمد بروجردی» مسئول گروه توحیدی صف بود، گفت: وی با گذشت زمان و تجمیع دیگر گروه‌ها، گروه مجاهدین انقلاب را ایجاد کرد و به عنوان مسئول گروه به ایفای نقش پرداخت.

سردار کارگر با اشاره به اینکه شهید بروجردی به معنای واقعی یک حکیم بود، بیان داشت: شاید این شهید بزرگوار از نظر مدارک تحصیلی چندان بالا نبود؛ ولی باید او را حکیم محمد بروجردی خطاب کرد؛ چرا که وی انسان با حکمتی بود.

شهید بروجردی مجسمه تقوا است

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تبعیت از امر ولایت فقیه، انقلابی بودن، شجاعت و متقی بودن را از جمله ویژگی‌های شهید «محمد بروجردی» برشمرد و اظهار داشت: این شهید بزرگوار فردی انقلابی و شجاع بود؛ به طوری که شجاعت وی مثال زدنی است. آقای رفیق دوست در یکی از مصاحبه‌هایش شجاعت شهید بروجردی را اینگونه به تصویر می‌کشد «ما برای آقای بروجردی سلاح تهیه کرده بودیم و آن را داخل کیسه‌ای قرار دادیم. نزدیک مسجد لرزاده که محل تحویل سلاح بود با ترس و لرز محموله سلاح را از ماشین در آوردیم؛ اما شهید بروجردی بدون هیچ ترسی کیسه را انداخت روی دوشش و به سمت میدان قیام فعلی به راه افتاد».

سردار کارگر ادامه داد: وی فردی بسیار باتقوا بود و می‌توان گفت که شهید بروجردی مجسمه تقوا است. بزرگواری شهید بروجردی به حدی بود که حس می‌کردیم وی روی زمین راه نمی‌رود؛ یعنی اینقدر آدم بزرگواری بود. قبل از انقلاب وی را می‌شناختم و در مدت آشناییم با ایشان اینطور برای من مجسم شد که هیچ کاری را برای غیر خدا انجام نداده است.

وی شهیدان «محمد بروجردی» و «حسن باقری» را الگوهای خود در زندگی معرفی کرد و ادامه داد: در ابتدای جنگ من خدمت سردار شهید «حسن باقری» بودم؛ اما بعد از چند وقت شهید بروجردی بنده را با خود به غرب بردند و در واحد پرسنلی غرب فعال شدم.

امنیت غرب و شمال غرب کشور را مدیون شهید بروجردی هستیم

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان داشت: امنیت امروز غرب کشور به ویژه شمال غرب را مدیون شهید بروجردی هستیم. اینکه می‌گویند شهید بروجردی مسیح کردستان بود، حرف حقی است؛ چرا که ایشان از خودش مایه گذاشت و هیچ‌گاه به دنبال منافع شخصی نبود. به عبارتی شهید بروجردی از خود رها بود.

وی ادامه داد: من قبل از آشنایی با شهید بروجردی کسی مانند وی ندیده بودم و بعد از شهادتش هم کسی مانند او نیافتم. شهید بروجردی از نظر اخلاقی و رفتاری نمونه بود و بر جان‌ها فرماندهی می‌کرد. خیلی‌ها از جمله جاوید الاثر احمد متوسلیان، شهید همت و شهید ناصر کاظمی این افتخار را داشتند که شاگردی شهید بروجردی را بکنند، این در حالی است که خود این افراد انسان‌های بزرگی در کارهای خود بودند، ولی در برابر شهید بروجردی همیشه کوتاه می‌آمدند و او را بزرگ خود می دانستند.

تبعیت از فرماندهی

سردار کارگر به ماجرای انتصاب فرماندهی کل سپاه اشاره کرد و بیان داشت: قبل از اینکه آقای رضایی فرمانده کل سپاه شود، عملا دو گزینه برای این سمت در نظر گرفته شده بود که یکی آقای رضایی و دیگری شهید بروجردی بود؛ شهید بروجردی این سمت را نپذیرفت. برخی نگران این بودند که اگر آقای رضایی فرمانده شود، آقای بروجردی تبعیت نکند؛ اما ایشان با صراحت به آقای محلاتی و رفیق دوست گفت که اگر برادر محسن فرمانده شود حتما از وی تبعیت می‌کنم و واقعا هم تبعیت کرد.

وی رمز موفقیت شهید بروجردی را اعتماد به مردم دانست و گفت: ایشان اعتماد خاصی به مردم به ویژه مردم کردستان داشت. شهید بروجردی حتی در مناطقی که مشکوک به آلودگی بود و امکان ایجاد خطر برای خودش را داشت حضور می‌یافت و با مردم صحبت می‌کرد، غذا می‌خورد و نماز می‌خواند. همین رفتار شهید بروجردی و محبتش باعث شد تا تعداد زیادی از کردها جذب وی شوند.

شهید «بروجردی» مجسمه تقوا بود

پیشمرگان کرد مسلمان نوآوری شهید بروجردی

سردار کارگر ادامه داد: پیشمرگان کرد مسلمان یکی از نوآوری‌های شهید بروجردی است. از وقتی پیشمرگان ایجاد شد کردستان امنیتش پایدار شد.

وی به تشکیل تیپ ویژه شهدا نیز اشاره کرد و گفت: تشکیل این تیپ یکی دیگر از اقدامات شهید بروجردی بود. پایه این تیپ پادگان شهدای کرمانشاه بود و اولین فرمانده آن شهید ناصر کاظمی بود که بعد از وی شهید گنجی‌زاده و شهید کاوه به ترتیب مسئولیت این تیپ را بر عهده گرفتند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: شهید بروجردی بسیار شجاع و رزمنده بود و می‌توانستیم «اشدّاء علی الکفّار رحماء بینهم» را در وی ببینیم. تواضع آقای بروجردی زبان‌زد بود. مورد داشتیم کسی به گوش آقای بروجردی زده بود؛ ولی ایشان و همراهانشان عکس العملی نشان ندادند.

بروجردی برای زمانه ما یک الگو است

وی تاکید کرد: ایشان نصیحتش به دیگران این بود که وحدت داشته باشند. در همین راستا من به شخصه ندیدم که این شهید بزرگوار از کسی بد بگوید؛ حتی در مورد کسانی که مخالفش بودند و بر علیه‌ش صحبت می کردند. بر عکس بر این اعتقاد بود که می بایست با این افراد همکاری داشته باشیم.

سردار کارگر خاطر نشان کرد: در زمانه ما شهید بروجردی می‌تواند یک الگو باشد؛ چرا که وی قدرت داشت و می‌توانست دستور بدهد؛ اما تمام امور خود را به صورت اقناعی به انجام می‌رساند.

شهید به غیر از خدا کسی را نمی‌دید

وی با بیان اینکه شهید بروجردی به غیر از خدا کسی را نمی‌دید، گفت: وقتی سنندج ازاد شد عده‌ای از ضد انقلاب را گرفتند که حکمشان اعدام بود. شهید بروجردی شب را نخوابید و تا صبح با این افراد صحبت کرد تا توبه کنند. همرزمان به وی گفتند برادر بروجردی اینها که تکلیفشان مشخص است؛ چرا این کار را می‌کنید؟ و ایشان جواب دادند که اگر ما تا آخرین ثانیه زندگی یک فرد، بتوانیم وی را به راه راست هدایت کنیم مهم است و این کار، کار خدایی است.

عشق نیروهای مسلح به شهید بروجردی

سردار کارگر در ادامه بیان داشت: شهید بروجردی بین نیروهای انقلاب از جمله سپاه، ارتش، شهربانی و ... اختلافی نمی‌دید. همه این نیروها عاشق شهید بروجردی بودند و ایشان به لباس نگاه نمی‌کرد؛ چرا که وی رنگ خدا گرفته بود. یک زمانی شهید بروجردی هیچ مسئولیتی نداشت؛ اما می‌دیدیم که با دلسوزی پیگیر امور بود و خود را مسئول می‌دانست و همین رویکردهای وی باعث محبوبیت بیشترش می‌شد.

وی شهید بروجردی را یک مربی تمام عیار معرفی کرد که توانست انسان‌های زیادی را پرورش دهد.

سردار کارگر گفت: سرلشکر ایزدی، لطفیان، سردار جلالی، سردار مقدم و ... آموزش دیده این شهید بزرگوار هستند. کسانی که آقای بروجردی را درک کردند همه انسان‌های موفق و با اخلاق هستند. این نکته را نباید فراموش کرد که شهید بروجردی فردی موثر در تشکیل سپاه و ایجاد امنیت در غرب کشور بود و توانست فردی موثر در تربیت کادر در رده‌های بالای سپاه باشد.

خاطره‌ای از شهید

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در ادامه به خاطره‌ای از شهید بروجردی اشاره کرد و گفت: شب جمعه‌ای بود و ما جهت بازدید به دشت ذهاب رفتیم. خود را به جوانرود و پاسگاه تازه آباد واقع در منطقه ثلاث باباجانی رساندیم. این منطقه منطقه ناامنی بود. دیدیم شهید بروجردی در انجا به همراه خانواده‌های اعضاء شورای فرماندهی غرب کشور در حال خواندن دعای کمیل است. شهید مهتدی همراه ما بود. رو به شهید بروجردی کردیم و گفتیم چرا خانواده‌ها را آوردید اینجا؟ و ایشان در جواب گفتند که اینها را آوردم تا رزمندگان خیالشان راحت شود که امنیت برقرار است، از سوی دیگر یک پیام برای مردم منطقه خواهد بود که ما به شما اعتماد داریم و از طرفی هم به خانواده‌ها می گوییم که خون ما رنگین تر از دیگران نیست.

وداع باشکوه

وی در پایان تاکید کرد: شهید بروجردی الگوی موفق برای جوانان، نیروهای مسلح و فرماندهان ما است. ما می توانیم فرمانده بوده و اقتدار داشته باشیم؛ اما اخلاق را رعایت کنیم. این یک امر مهم است. پس از شهادت شهید بروجردی مراسم تشییع باشکوهی برگزار شد و این مراسم با چنان استقبالی رو به رو شد که اگر از شهید اشرفی بیشتر نبود کمتر هم نبود. ما از خدا می‌خواهیم که عاقبت ما را شبیه شهید بروجردی کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار