در نشست علمی ـ تخصصی روز جهانی موزه‌ها مطرح شد؛

فقر مادی حاصل از فقر فرهنگی است/ موزه‌ها نقش مهمی در محرومیت‌زدایی فرهنگی دارند

«یوسف منصورزاده» فقر مادی را حاصل فقر فرهنگی دانست و گفت: جامعه‌ای که از تجربیات گذشته خود خوب بهره نبرد، دچار فقر فرهنگی خواهد شد.
کد خبر: ۳۴۷۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ - 20May 2019

فقر مادی حاصل از فقر فرهنگی است/ موزه‌ها نقش مهمی در محرومیت‌زدایی فرهنگی دارندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «یوسف منصورزاده» موزه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه، در نشست علمی ـ تخصصی روز جهانی موزه‌ها که امروز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه وظیفه اساسی فرهنگ در هر جامعه‌ای، پاسخگویی به مشکلات رایج آن جامعه است، اظهار داشت: توسعه فرهنگی یک ضرورت اجتماعی است و بدون آن نیز توسعه‌های دیگر امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به شاخص‌های توسعه فرهنگ، افزود: توسعه فرهنگی می‌تواند هم «کمی» و هم «کیفی» باشد؛ فراهم کردن زمینه‌ها برای دسترسی افراد به منابع فرهنگی، توسعه کمی فرهنگ است؛ لذا باید فرهنگ در جامعه فراگیر شود و اگر اقشاری از جامعه نتوانند به منابع دسترسی داشته باشند، این موضوع یک نابرابری اجتماعی است و جامعه دچار فقر فرهنگی خواهد شد که محرومیت‌زدایی فرهنگی در مقابل آن مطرح است.

منصورزاده فقر مادی را حاصل از فقر فرهنگی دانست و تأکید کرد: جامعه‌ای که از تجربیات گذشته خود خوب بهره نبرد، این موضوع موجب ایجاد فقر فرهنگی خواهد شد و در این صورت اگر همه امکانات مادی هم وجود داشته باشد، باز آن جامعه در فقر مادی به‌سر می‌برد؛ لذا اگر شرایط فراهم شود که همه افراد جامعه به منابع فرهنگی دسترسی داشته باشند، محرومیت را از جامعه زدوده‌ایم.

وی با اشاره به ضرورت توسعه کیفی فرهنگی در جامعه، گفت: توسعه کیفی فرهنگی یعنی مشارکت مردم در تولید فرهنگ، یعنی اینکه مردم بعد از دسترسی به منابع فرهنگی، در تولیدات فرهنگی هم نقش داشته باشند؛ لذا اگر توسعه فرهنگی بخواهد صورت بگیرد، باید نقش مردم در تولید فیلم، تئاتر، موزه‌ها و... دیده شود؛ بنابراین توسعه‌های اجتماعی، سیاسی و انسانی، در گرو دسترسی به منابع و مشارکت اجتماعی جامعه در تولیدات فرهنگی است.

منصورزاده با اشاره به ارتباط بین موزه و فرهنگ، تصریح کرد: موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی هستند؛ بنابراین موزه‌ها هم جایگاهی برای توسعه فرهنگی و هم فضایی برای بصری کردن فرهنگ هستند و در واقع به فرهنگ یک واقعیت عینی می‌بخشند و فرهنگ را به متن جامعه و خانه‌های مردم می‌برند.

وی ادامه داد: موزه‌ها امروز نقش مهمی در محرومیت‌زدایی فرهنگی دارند و کسانی که در موزه هستند، می‌توانند یک احساس مسئولیت اجتماعی کسب کنند، حس خلاقیت بگیرند و موجب تغییر در جامعه شوند.

منصورزاده در ادامه با بیان اینکه برخی افراد سنت را در مقابل مدرنیته شدن قرار می‌دهند، گفت: با این نگاه سعی می‌شود تا با سنت مقابله شود؛ اما سنت در مقابل مدرنیته شدن نیست و یک نوع مدرنیته شدن نیز در آن نهفته است.

وی با تاکید بر این موضوع که سنت در مفهوم یعنی انتقال گذشته به حال و آینده که یک ارتباط نزدیک با فرهنگ دارد، خاطرنشان کرد: اگر موزه‌ها جایگاهی برای توسعه فرهنگ شوند، سنت از گذشته به‌عنوان هویت، به نسل امروز و آینده انتقال پیدا می‌کند و بنابراین جامعه پویا می‌شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار