در بند تحریم، استاد دانشگاه ایرانی که در آمریکا زندانی شده است

آخرین مورد بازداشت ایرانیان در آمریکا، دستگیری مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، به‌دست پلیس آمریکا در مهر 97 بود؛ بازداشتی که پس از گذشت تقریبا 9 ماه، هنوز دلیلش دقیق معلوم نشده است.
کد خبر: ۳۴۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۷ - 21May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از صبح نو، تعداد ایرانیانی که در زندان‌های خارج از کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند و اسامی آن‌ها در کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور به‌صورت رسمی ثبت شده، سه هزار و 131 نفر است.

این آماری است که دو سال پیش رسانه‌های معتبر داخلی منتشر کردند. در‌ این میان، برخی ایرانیان به جرم‌های واهی و بعضا بدون دلیل در بند به‌سر می‌برند. آخرین مورد، دستگیری مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، به‌دست پلیس آمریکا در مهر 97 بود؛ بازداشتی که پس از گذشت تقریبا 9 ماه، هنوز دلیلش دقیق معلوم نشده است. ادامه گزارش را بخوانید.

بازداشت به‌خاطر چند عدد آمپول

دکتر مسعود سلیمانی، از محققان ارشد سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، 9 ماه پیش و در جریان سفر علمی-تحقیقاتی به آمریکا، به‌وسیله پلیس این کشور بازداشت شد و از‌آن‌پس تاکنون، در زندان به‌سر می‌برد. آقای رسول سلیمانی، برادر دکتر سلیمانی، درباره اتهامات وارده به برادرش گفت: «اتهامی که به برادرم وارد شده، این است که دو نفر از دانشجویان وی که سه سال پیش قصد خروج از آمریکا را داشتند، به‌دلیل همراه‌داشتن چند عدد آمپول «ویال» هورمون رشد که کاربرد علمی و تحقیقاتی دارد و جزء دارو‌های تحریمی هم نیست و صرفا به این دلیل که این آمپول را در ظروف خاصی نگه‌داری می‌کردند، بازداشت شدند».

برادر دکتر مسعود سلیمانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره واهی‌بودن این اتهام گفت: «برای دو دانشجوی مذکور پرونده‌ای تشکیل شد؛ اما، چون مقیم آمریکا بودند و همسران آمریکایی داشتند، با قرار وثیقه آزاد شدند. سپس، مأموران منتظر می‌شوند برادرم را در گوشه‌ای از جهان یا آمریکا بازداشت کنند. سرانجام مسعود را برمبنای دلایل غیرحقوقی در شیکاگو بازداشت می‌کنند؛ به‌طوری‌که این بازداشت با شوک و حیرت استادان و پژوهشگران مواجه شد؛ چون او را برای پنج عدد ویال هورمون رشد دستگیر کردند که در دنیا به‌وفور یافت می‌شود».

شائبه شکنجه

سلیمانی با بیان اینکه زندانی که برادرش در آن اقامت دارد، جزء بدترین بازداشتگاه‌های آمریکاست، افزود: «از شکنجه‌شدن برادرم بی‌اطلاع هستم؛ اما این زندان امنیت ندارد. در تماسی که با وی داشتم، در پاسخ به اینکه آیا در زندان شکنجه شده یا نه، به‌راحتی صحبت نمی‌کرد و به‌سرعت مسیر گفت‌وگو را عوض می‌کرد». به‌گفته برادر دکترسلیمانی، این استاد به بیماری مزمن سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلاست و هم‌اکنون ازلحاظ روحی وضعیت بسیار ناراحت‌کننده‌ای دارد.

جرم مضحک

آقای یعقوب فتح‌اللهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت‌مدرس، در گفت‌وگویی روایت دیگری از اتهام دکترسلیمانی می‌کند. او در‌این‌باره گفته است: «جرم این استاد دانشگاه این بوده که به‌نام وی ماده شیمیایی مربوط به بحث پزشکی آزمایش‌های خون‌شناسی را شرکتی که به آن سفارش داده شده بود، از آمریکا خریده است. این در حالی است که وی خود به‌صورت مستقیم نخریده؛ بلکه سفارش‌دهنده بوده و این جرمی که مطرح‌شده، واقعا جرم مضحکی است و محکمه‌پسند نیست».

فتح‌اللهی تأکید کرد: «در این هشت ماه، دوسه مرتبه دادگاه رسیدگی به این پرونده به‌تعویق افتاده و این در حالی است که بی‌گناهی استادسلیمانی را وکلا بار‌ها اعلام کرده‌اند؛ اما پیگیری‌های آنان هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است. از طرفی به این نکته باید اشاره کنم که تاکنون، خانواده این دانشمند ایرانی و دانشگاه نزدیک به 70 هزار دلار برای پیگیری پرونده این دانشمند به وکلا پرداخته‌اند».

تعلیق دو ساله

مسعود سلیمانی البته تنها تبعه ایرانی نیست که در سال‌های اخیر، به اتهامات بی‌پایه‌و‌اساس در کشور‌های خارجی در بازداشت به‌سر می‌برد. یکی دیگر از موارد مهم این گزارش، مورد «نگار قدسی‌کنی» است. خانم قدسی‌کنی، شهروند ایرانی مقیم استرالیا، به‌اتهام نقض قوانین تجاری ایالات متحده، از 23 تیر 96 از سوی مقامات قضایی استرالیا در بازداشت به‌سر می‌برد. مقام‌های استرالیایی تقاضا‌های مکرر جمهوری اسلامی ایران برای بهبود شرایط نگه‌داری خانم قدسی‌کنی را نادیده گرفته‌اند و پس از گذشت نزدیک دو سال از بازداشت او، استرالیا هیچ حکمی صادر نکرده است.

آزادی زیرفشار افکار عمومی

مورد دیگر به بازداشت ملانی فرانکلین، مجری آمریکایی‌الاصل شبکه پرس تی‌وی، رسانه وابسته به جمهوری اسلامی بازمی‌گردد که پس از گرویدن به اسلام، نام مرضیه هاشمی را برای خود انتخاب کرده است.

خانم هاشمی که برای دیدار با فرزندان و بستگان و عیادت از برادر سرطانی‌اش به زادگاهش سفر کرده بود، دی 97 در فرودگاه سنت‌لوئیس لمبرت بازداشت شد و پس از ساعت‌ها بی‌خبری کامل، سرانجام در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی به دخترش گفت: مسوولان زندان دست‌وپای او را با زنجیر بسته و همانند جانی‌ها با او رفتار کرده‌اند.

آمریکا پس از چند هفته تحمل فشار افکار عمومی، مرضیه هاشمی را نهایتا روز چهارم بهمن 97 آزاد کرد. نکته مهم این است که عمده دلیل آزادی سریع خانم هاشمی، داشتن یک رگه آمریکایی بوده است؛ وگرنه ایرانیانی نظیر دکترسلیمانی یا قدسی‌کنی مدت‌هاست بدون تفهیم اصولی اتهام و صرفا به‌دلایل واهی و کودکانه در بازداشت غیرقانونی به‌سر می‌برند.

البته کشور‌های غربی، رسم بازداشت بدون تفهیم اتهام را از بَر هستند. نمونه کاملا واضح از حق‌خوری سیستم‌های قضایی کشور‌های غربی، به مورد کاظم دارابی، ایرانی ساکن شهر برلین بازمی‌گردد که بدون اطلاع از چندوچون حادثه تروریستی رستوران میکونوس در سپتامبر 1992 (شهریور 1371)، بازداشت و پس از چند سال بالاوپایین‌شدن، درآخر به 15 سال و 62 روز زندان محکوم شد.

اقدام وزارت خارجه

در شرایطی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به‌محض بروز کوچک‌ترین مشکل برای تبعه خود، جبهه عظیمی از جنگ روانی و بازی رسانه‌ای علیه کشورمان را به‌راه می‌اندازند، واجب است دستگاه‌های مرتبط در ایران، به‌ویژه وزارت خارجه، پیگیر دقیق امورات مربوط به ایرانیان خارج از کشور باشند.

در‌ این‌ میان، البته یکی از منابع آگاه در وزارت خارجه به «صبح نو» گفت: «بخش رسانه‌ای و کنسولی وزارت امور خارجه مشغول جمع‌بندی درباره ایرانیانی است که به‌دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، در آمریکا یا سایر نقاط ازجمله اروپا در بازداشت به‌سر می‌برند».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها