بخش پایانی/ حجت‌الاسلام نوروزی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

آموزه‌های دفاع مقدس موثرترین راهکار برای عبور از تحریم/ هیچ نگاه مثبتی به اروپایی‎ها در برجام نداریم

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با تاکید بر اینکه آموزه‌های دفاع مقدس موثرترین راهکار برای عبور از تحریم و تهدیدهای دشمنان است، گفت: عملکرد رزمندگان و شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس باید سرلوحه برنامه‎های مسوولان در حل بحران‎های کشور باشد.
کد خبر: ۳۴۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ - 21May 2019

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، هشت سال دفاع مقدس، آزمونی بزرگ برای اثبات قدرت ایمان، حقانیت و پایداری ملت ایران بود. روزهای حساس و سرنوشت‎ساز دفاع مقدس، سرشار از حماسه‎آفرینی‎ها و سلحشوری‎های بهترین و دلاورترین فرزندان این امت بود. نظام جمهوری اسلامی زمانی توانست قدرت غالب عراق را از بین ببرد که «مقاومت» را به عنوان مدل عملی سیاست‌ورزی خود تعریف کرد. اگر تمام جنگ تحمیلی در یک خرده‌گفتمان خلاصه شود، آن خرده‌گفتمان «مقاومت» است.

بر این اساس، در حاشیه بازدید «حجت‎الاسلام حسن نوروزی» رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی از خبرگزاری دفاع مقدس که عصر روز شنبه (۲۸ اردیبهشت) انجام شد، گفت‌و‌گوی مشروحی را با وی انجام دادیم.

حجت‎الاسلام حسن نوروزی در فروردین سال ۱۳۵۹ از سوی دفتر تبلیغات اسلامی استان قم برای تبلیغ به شهرستان قصر شیرین اعزام و در آن منطقه مسئولیت حزب جمهوری اسلامی منطقه غرب کرمانشاه و نیز سرپرستی دادگاه انقلاب اسلامی قصر شیرین را برعهده گرفت.

با شروع جنگ تحمیلی همراه با مردم آن منطقه اقدام به ایستادگی، مقاومت و تقویت روحیه مبارزان کرد تا اینکه با سقوط شهر قصر شیرین در تاریخ ۴/ ۷ /۵۹، پس از ۱۰ روز مقاومت دلاورانه سرانجام توسط نیرو‌های بعثی اسیر و به بغداد منتقل شد. این نماینده مجلس ۱۰ سال اسیر عراقی‎ها بود.

آموزه‌های دفاع مقدس موثرترین راهکار برای عبور از تحریم

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آموزه‌های دفاع مقدس موثرترین راهکار برای عبور از تحریم و تهدیدهای دشمنان است، اظهار داشت: عملکرد رزمندگان و شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس باید سرلوحه کارها و برنامه های مسوولان و خدمتگزاران کنونی به ملت و کشور باشد؛ لذا اگر اقدامات جهادی صیادها، بروجردی ها، همت ها، متوسلیان ها و سایر شهدای والامقام جنگ تحمیلی جزو الگوهای رفتاری و کرداری مسوولان قرار گیرد، قطعا همچون دوران دفاع مقدس هم در دفاع کشور از جنگ اقتصادی و فرهنگی غربی‌ها پیروز خواهیم شد.

جوان‎گرایی یکی از عوامل پیشرفت کشور است

وی در ادامه جوانگرایی در پست‎های مهم و کلیدی کشور را یکی دیگر از عوامل بزرگ در دستیابی هرچه سریع تر به موفقیت ها و پیشرفت ها عنوان کرد و با بیان اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس، جوانان در طراحی عملیات ها و شکست دشمن و به عقب راندن آنها نقش غیرقابل انکاری ایفا کردند، افزود: با وجود اینکه ۳۵ کشور مستقل جهان در جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق را در رویارویی با ما حمایت می‎کرد، اما همین مقاومت ها، دلاورمردی ها، شهامت و شهادت طلبی های رزمندگان جوان ما که غالبا مابین ۱۷ تا ۲۰ سال سن داشتند باعث شد تا ما نه تنها پیروز میدان این جنگ نابرابر باشیم، بلکه تمام حمایت کننده‌های رژیم بعث عراق را نیز به زانو در آوریم.

/

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با بیان اینکه پیروزی در دوران دفاع مقدس بدون نصرت الهی و همت و غیرت رزمندگان ما میسر نمی شد، خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی، عربستان، امارات و کویت هر کدام به طور جداگانه پنج میلیارد دلار به رژیم بعث عراق در به خاک و خون کشیدن کشور ما کمک مالی کردند، ژنرال های رژیم صهیونیستی نیروهای رژیم بعثی را آموزش می دادند، انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا مدرن ترین تجهیزات جنگی را در اختیار صدام قرار داده بودند؛ لذا به معنای واقعی کلمه نصرت الهی، اعتقاد و باور قلبی رزمندگان به اینکه خداوند مسلمانان را در مقابل دشمنان حمایت می‎کند، باعث شد تا ما با امکانات معدودی که در اختیار داشتیم، مانع از تصرف حتی یک وجب خاک کشورمان به دست بیگانگان شویم.

تاثیر فرهنگ مقاومت در خنثی کردن توطئه‎های دشمنان

حجت‎الاسلام نوروزی با بیان اینکه دوران هشت سال دفاع مقدس با پیروزی کشور ما در مقابل رژیم بعث عراق و متحدانش به پایان رسید، اما دشمنی و کینه ورزی آمریکایی ها با نظام و انقلاب اسلامی ما همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: مقاومت رزمندگان یکی از اصولی ترین فرمول‎های پیروزی ما در مقابل رژیم بعث عراق بود، رژیمی که ۳۵ کشور جهان مستقیم و غیرمستقیم حامی آن بودند؛ لذا همین فرهنگ مقاومت و ایستادگی رزمندگان دوران دفاع مقدس، نه تنها امروز و در مقابل جنگ اقتصادی و فرهنگی غربی‌ها، بلکه در طول دوران ها در خنثی سازی توطئه های دشمنان اثر قابل توجهی دارد.

ضرورت توجه آموزش و پرورش به رزمندگان دفاع مقدس در کلیه پایه‎های تحصیلی

این مقام مسوول با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور از سوی متولیان فرهنگی در برنامه ششم توسعه بر تلاش همه جانبه مسوولان برای تحقق و جاری شدن این امر مهم در جامعه اشاره کرد و گفت: وزارت آموزش و پروش مکلف است قهرمانان ملی ما که همان رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس هستند را در کلیه دروس و پایه های تحصیلی به دانش‎آموزان و دانشجویان معرفی و این دلاورمردها و غیورمردان را الگوی رفتاری و کرداری آن‌ها قرار دهد؛ چراکه ما هرچه در مسیر ترویج این فرهنگ ولایی و انقلابی تلاش کنیم، بدون شک در مسیر شکست خصومت های دشمنان و بیمه کردن کشور از گزند بلایای آن‌ها قدم گذاشته ایم.

وی برگزاری مراسم یادواره شهدا را یکی از مهم‌ترین عوامل  زنده نگه داشتن یاد و خاطرات دوران هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد و با بیان اینکه نباید میان نسل جوان امروز و نسل اول انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس شکاف ایجاد شود، گفت: امروز آمریکا میداند که فرهنگ و ارزش های دوران دفاع مقدس ما، مانع از تحقق اهداف و برنامه هایی است که بر ضد ما در سر می پروراند؛ لذا تمام توجه خود را به تلاش برای آسیب پذیری این فرهنگ معطوف کرده است و تهاجم فرهنگی و نفوذ بر باور و اعتقادات ملت و به خصوص نسل جوان ما، برجسته ترین فرمول آنهاست.

صیانت از فرهنگ دفاع مقدس بزرگ‎ترین عامل محفوظ ماندن آرمان‎های امام راحل

حجت‎الاسلام نوروزی با بیان اینکه صیانت از فرهنگ و ارزش های دوران هشت سال دفاع مقدس، زیرساخت انقلاب اسلامی و بزرگترین عامل در محفوظ ماندن آرمان های امام راحل دانست و گفت: امروز اگر می بینیم که نیروهای جهادی و حزب‌اللهی که در منطقه نقشه های استکبار جهانی را یکی پس از دیگری خنثی کردند و ابرقدرت‎های جهان را به زانو درآورده‌اند به واسطه همین الگوپذیری و الگوگیری آنها از فرهنگ مقاومت رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس است؛ در حقیقت تا زمانی که این فرهنگ و تفکر ولایی و انقلابی در کشور ما و در امت اسلامی ریشه بدواند، قطعا دشمنان نمی توانند به خواسته های خود برسند، هرچند آن‌ها مجهز به تجهیزات و سلاح های مدرن جنگی باشند.

/

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی گفت: در طول تاریخ و در جنگ هایی که علیه کشور ما راه اندازی شد، خاک ما مورد هجوم دشمنان قرار گرفت و با هر جنگی که درمی‌گرفت، خاک کشور ما از آنِ متجاوزان می‌شد و تنها در دوران دفاع مقدس ایثار و مقاومت رزمندگان مانع از تصاحب حتی یک وجب از خاک کشورمان شد. اینکه میگوییم فرهنگ دفاع مقدس عامل پیروزی ما در دوران جنگ تحمیلی شد، شعار نیست، بلکه حقیقتی انکارناپذیر است؛ چراکه رژیم بعث عراق و بلوک شرق و غرب متحمل شکست نمی شدند، اگر مقاومت و ایستادگی رزمندگان و شهدای ما نبود.

تعلیق فعالیت‎های صلح‎آمیز هسته‎ای یکی از موانع دشمنان انقلاب

حجت‎الاسلام نوروزی با توجه به این نکته که آمریکای جنایتکار و اروپایی های همسو با اهداف و سیاست های آمریکا، امروز در حالی مدعی حقوق بشر در جهان هستند که در دوران جنگ تحمیلی به شدت حامی و پشتیبان صدام بودند و در نابودی ملت و کشور ما سنگ تمام گذاشتند، گفت: عده‎ای گمان می‎کنند که طرف مقابل ما در دوران هشت سال دفاع مقدس صرفا رژیم بعث عراق بود، این باور غلطی است که متاسفانه در ذهن ها جا افتاده است؛ لذا رژیم بعث عراق فقط ابزار دست غرب و شرق برای ضربه زدن به ایران اسلامی بود؛ امروز همان کشورهایی که پشت پرده جنایتهای صدام علیه ملت و کشور ما نقش مهمی ایفا می‌کردند، مدعی همکاری و تعامل با ما با شعار سازندگی شده اند؛ لذا بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، غربی ها قابل اعتماد نیستند و آن‌ها هرگز باطنا و با حسن نیت با ما رفتار نمی‌کنند؛ در حقیقت آن‌ها برجام را طرح ریزی و منعقد کردند تا از این طریق دستیابی به موفقیت ها و پیشرفت ها در عرصه های گوناگون را محدود کنند ‌که به تعلیق درآوردن فعالیت های صلح‌آمیز هسته ای یکی از این موانع بود که به واسطه برجام برای ما ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه هدف از توافق برجام گشایش در امور کشورهای عضو این توافق بود، خاطرنشان کرد: نه تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلکه جهان به حسن نیت و حقانیت ایران در توافق برجام پی برد؛ چراکه ما به تمام مفاد این توافق به طور کامل همانگونه که شرایط حکم می‌کرد، عمل کردیم، اما آیا طرف های مقابل ما نیز مانند ما عمل کردند؟ چرا با وجود تمام کارشکنی ها و خلف وعده های آمریکا و اروپایی ها در قالب برجام، هیچ نهاد و سازمان بین المللی آنها را مواخذه نکرد؟ وقتی ‌که هیچ تضمینی در برجام و حتی در سایر توافقات بین المللی برای ما وجود ندارد، چرا باید با غربی‌ها نشست و برخاست کنیم؟ مذاکره با کشورهایی که باطنا دشمنان تراز اول نظام و انقلاب اسلامی ما هستند، به هیچ وجه معنا و مفهومی ندارد.

هیچ نگاه مثبتی به اروپایی‎ها در برجام نداریم

سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: ما برجام را از ابتدا فانی و از بین رفته میدانستیم و در حال حاضر هم هیچ نگاه مثبتی به حرکت  اروپایی ها نسبت به این توافق نداریم؛ چراکه اگر آن ها اراده و جدیتی نسبت به این موضوع داشتند از همان ابتدا پرسرعت و با انگیزه اقدام میکردند؛ امروز تمام کسانی که که ابتدا، برجام را راهگشای مشکلات کشور می‌دانستند، به ذات و نیت ضدایرانی آمریکا و اروپایی ها پی برده اند، و ما این مساله را به فال نیک می‎گیریم و در اصل همین آگاهی نسبت به ماهیت طرف های غربی توافق برجام در داخل کشور به وحدت ملی تبدیل شده است. طبق احادیث معصومین علیهم‎السلام، مومن یک اشتباه را دوبار تکرار نمی‎کند؛ لذا ما باید با توجه به آنچه که اروپایی ها می‌بایست در توافق برجام به آن عمل میکردند اما از اجرای آن امتناع کردند، متوجه عدم همکاری و سوءنیت آنها نسبت به کشورمان شده باشیم و از این لحظه به بعد فارغ از هرگونه توجه به اظهارنظرهای آن‌ها، برای کم شدن دغدغه‌های مردم کار کنیم، مردمی که در دوران هشت سال دفاع مقدس شهدای فراوانی را تقدیم اسلام کردند تا دشمنان هرگز نتوانند به حریم ما نفوذ کنند.

این نماینده خانه ملت هدف عمده غربی ها از تلاش برای انعقاد توافقات و معاهدات بین‌المللی با جمهوری اسلامی را تسلط آنها بر اسرار اطلاعاتی و نظامی کشورمان عنوان کرد و گفت: در حقیقت طراحان معاهدات بین‌المللی درصدد هستند تا با عضویت ما در این توافقات، اطلاعات نظامی کشور و اطلاعات شخصی ملت را سرقت کنند و از این طریق به اهداف خود که همان ضربه زدن به کشور ماست دست پیدا کنند.

دولت فارغ از جناح‎بازی مشکلات کشور را حل کند

وی در ادامه با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکایی ها، نقش دولت در کم اثرکردن آثار مخرب ناشی از اعمال تحریم های آمریکایی‎ها را موثر دانست و گفت: دولت باید فارغ از هر حاشیه و جناح بازی صرفا برای خلاصی کشور از بحران ها تلاش کند،لذا مسوولان دولتی باید طبق تخصص و توانایی هایی که دارند از سوی رئیس جمهور به پست و مقام مربوطه منصوب شوند، به عنوان مثال وزیر اقتصاد باید شخصی متخصص و آگاه به اقتصاد باشد، یعنی باید اقتصاد را به خوبی بداند، شخصی که فارغ التحصیل رشته الهیات است، قطعا نمیتواند اقتصاد کشور را رونق دهد و از این حالت رکود و کسالت خلاص کند؛ مگر ما در کشور جوانان متخصص، کارآمد و نخبه کم داریم؟ وقتی که مسوولان به چنین جوانانی که نقش مهمی در رونق  عرصه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و خصوصا اقتصادی دارند، کم توجهی می‎کنند و از حضور آنها در پست‎های کلیدی بهره‎مند نمی شوند، نه تنها وضعیت مطلوب نخواهد شد بلکه به مرور زمان با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

/

عزم جدی برای مبارزه با دلالان نیست

وی با بیان اینکه عده ای به مردم دروغ می‌گویند که تمام گرانی ها به واسطه تحریم های آمریکایی ها به وجود آمده است، گفت: در حقیقت عمده مشکلات ما به خاطر عدم برنامه ریزی و ضعف مدیریتی برخی مسوولان است. کسی منکر ذات پلید و دشمنی آمریکایی ها با کشور ما نیست، اما آیا افزایش قیمت در بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم همچون گوجه فرنگی، پیاز، روغن، ماکارونی و امثالهم به خاطر دشمنی آمریکاست؟ ما در تامین مواد اولیه این گونه اقلام محتاج کشورهای خارجی هستیم!؟ عده‌ای علاوه بر اینکه برای مردم کار نمی‎کنند بلکه به آنها دروغ نیز می‌گویند؛ چرا عزم و اراده ای جدی برای مبارزه با دلالان نیست؟ چرا باید گوشت، پیاز، گوجه‎فرنگی و خیلی از کالاهای مورد نیاز مردم که در داخل کشورمان و به دور از هرگونه کمک بیگانگان تولید می‎شود، به خارج از کشور قاچاق شود؟ انتقال این حجم گسترده از این کالاها به خارج از مرزهای کشور آیا بدون هماهنگی های مخفیانه، صورت گرفته است!؟ 

خوی اشرافی‌گری برخی مسوولان عامل تشدید بحران کشور 

این مقام مسوول گفت: عده ای در دولت تظاهر به خدمترسانی به مردم می‌کنند، در حالی که فرزندانشان اقامت آمریکا و انگلیس را دارند و همین مساله باعث شده که آنها به برقراری ارتباط با غربی‌ها پافشاری کنند؛ اگر نیمی از توجه برخی مسوولان به فرزندانشان و رفاه حالشان در کشورهای غربی، به حمایت از دانشجویان و متخصصان و تحصیلکرده های بیکار کشورمان معطوف بود و آنها را در مسیر تلاش برای آبادانی ایران حمایت می‌کردند، قطعا وضعیت امروز ما بسیار مطلوب بود؛ در حقیقت خلق و خوی منفعت طلبی و اشرافی گری برخی مسوولان منجر به ظهور و تشدید بحران های ملت و کشور شده است.

رییس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با توجه به این نکته که خدمترسانی خالصانه و مخلصانه به مردم منجر به افزایش اعتماد آنها به مسوولان و در نتیجه باعث وحدت ملی خواهد شد، گفت: امروز خدمت‎رسانی به جانبازان و یادگاران دوران دفاع مقدس و تلاش برای کم کردن دغدغه و مشکلات آن‌ها از مهمترین وظایف مسوولان و به خصوص بنیاد شهید و امور ایثارگران است؛ لذا نارضایتی و گله مندی این قشر از جامعه بیانگر عملکرد نامطلوب بنیاد شهید است. بنده عقیده دارم رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران باید تمام نگرانی و دغدغه‌اش، نگرانی و دغدغه جانباران، ایثارگران و خانواده های این عزیزان باشد. باتوجه به بودجه و امکاناتی که در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرد، خدمات چندان مطلوبی به جانبازان، ایثارگران و خانواده های معزز شهدا صورت نمی گیرد که این هم نشان از ضعف مدیریتی است.

وی در پایان با بیان اینکه بهبود وضعیت در تمام عرصه‌های کشور مستلزم روحیه جهادی و انقلابی است، خاطرنشان کرد: ما در دوران هشت سال دفاع مقدس به جهان ثابت کردیم که می‎توانیم مشکلات  پیش رو را از میان برداریم و این مساله ریشه در تفکر انقلابی و روحیه جهادی رزمندگان داشت؛ لذا اگر امروز مسوولان ما در هر پست و مقام با تفکری انقلابی توام با روحیه جهادی فقط برای کشور و ملت کار کنند، قطعا مشکلات ما برطرف خواهد شد، بدون آنکه از غرب و بیگانگان مدد بگیرند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار