مسیح کردستان- ۲۵/ سردار محمودزاده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شهید بروجردی با گشاده‌رویی افراد بسیاری را جذب انقلاب اسلامی کرد

مسئول وقت دفتر امور مناطق سپاه درباره ویژگی‌های اخلاقی شهید بروجردی گفت: این شهید فردی عاطفی و مهربان بود؛ یعنی بیشتر دوست داشت که دائم با مردم صحبت کند و آن‌ها را از همراهی با اقدامات ضد انقلاب بر حذر بدارد؛ به نحوی که با همین روحیه و اخلاق، بسیاری از مردم منطقه را جذب انقلاب کرد.
کد خبر: ۳۴۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ - 21May 2019
شهید بروجردی با گشاده‌رویی افراد بسیاری را جذب انقلاب اسلامی کردگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ شهید محمد بروجردی معروف به «مسیح کردستان» ازجمله شهدایی است که در راستای برقراری امنیت در کردستان به شهادت رسید. با توجه به در پیش بودن سالگرد شهادت این فرمانده‌ پاکباخته، با سردار «عبدالله محمودزاده» دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر ستاد کل نیرو‌های مسلح و مسئول وقت دفتر امور مناطق سپاه گفت‌وگویی درباره این شهید بزرگوار انجام دادیم که مشروح آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: نحوه آشنایی شما با شهید بروجردی چگونه بود؟

آشنایی من با شهید بروجردی زمانی اتفاق افتاد که غائله کردستان رخ داد؛ البته آن زمان که مشغول تشکیل و سازماندهی سپاه در استان‌ها و شهرستان‌ها ازجمله در کردستان بودیم، تلاش‌های تجزیه‌طلبانه ضد انقلاب مستقر در کردستان نیز آغاز شد.

در همین ایام بود که به واسطه غائله‌ای که ضدانقلاب در کردستان به وجود آورد، امام خمینی (ره) بیانیه‌ای برای بسیج امکانات کشور در جهت مقابله با تجزیه‌طلبان کردستان صادر کردند و این بهانه‌ای شد تا بروجردی در تماس تلفنی با بنده خواهان اعزام به کردستان شود.

البته پیش از آن هم بروجردی را در پادگان ولی عصر (عج) دیده بودم، اما تا زمان غائله کردستان با یکدیگر گفت‌وگو نداشتیم؛ به هر ترتیب در دیدار با بروجردی، وی از من درخواست کرد که حکمی برای اعزام به کردستان برای او صادر کنم؛ لذا حکمی را از طرف جواد منصوری فرمانده وقت کل سپاه امضا کردم که با این حکم، بروجردی به کردستان رفت و تا زمان شهادت در این منطقه باقی ماند.

دفاع‌پرس: رفتار شهید بروجردی با مردم و اسرا چگونه بود؟

بروجردی فردی عاطفی و مهربان بود؛ یعنی بیشتر دوست داشت که دائم با مردم صحبت کند و آن‌ها را از همراهی با اقدامات ضد انقلاب بر حذر بدارد؛ برای تحقق این روش هم به منازل مردم منطقه می‌رفت و تا جایی که می‌توانست آن‌ها را یاری می‌کرد؛ لذا با همین روحیه و اخلاق، بسیاری از مردم منطقه را جذب انقلاب کرد.

علاوه بر این حتی دست از ارشاد افرادی از ضدانقلاب که در زندان بودند، هم برنمی‌داشت به گونه‌ای که به داخل سلول این افراد می‌رفت و وظیفه ارشادی خود را به بهترین نحو ممکن انجام می‌داد؛ این روش باعث می‌شد آن‌ها از عملی که مرتکب شده بودند، نادم شوند.

دفاع‌پرس: چرا شهید بروجردی از فرماندهی سپاه منطقه هفت کشور تودیع و به قرارگاه رمضان منتقل شد؟

چون تعدادی در سپاه مرکز شیوه مدیریت و فرماندهی بروجردی را نمی‌پذیرفتند و به بهانه اینکه بروجردی فرد اخلاق‌مداری است، عنوان می‌کردند وی نمی‌تواند به درستی و در مواقع لزوم قاطعیت داشته باشد به همین دلیل، خواهان تغییر فرماندهی وی بودند.

البته هرچند شیوه فرماندهی بروجردی طرفدارانی هم داشت، اما در نهایت مخالفان شیوه فرماندهی بروجردی توانستند فرد دیگری را که از نظر آن‌ها بتواند در مواجهه با ضدانقلاب، قاطع‌تر عمل کند به عنوان فرمانده منطقه هفت سپاه معرفی کنند. بدین‌ترتیب داوود کریمی فرمانده جدید سپاه منطقه هفت معرفی شد.

دفاع‌پرس: آیا تشکیل قرارگاه حمزه هم به همین دلیل بود؟

زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد، در شورای مرکزی سپاه بحث شد که در منطقه کردستان قرارگاه رمضان تاسیس شود؛ لذا برای تقویت این قرارگاه، قرارگاه دیگری به نام حمزه شکل گرفت. (سپاه منطقه هفت شامل چهار استان کردستان، ایلام، همدان و کرمانشاه بود.)

دفاع‌پرس: علت خودداری شهید بروجردی از پذیرش فرماندهی قرارگاه حمزه چه بود؟

فرماندهی سپاه به دنبال این بود که از بروجردی در جبهه‌های جنوبی استفاده کند، اما خود بروجردی مخالف این موضوع بود و دوست داشت حتی اگر مسئولیت فرماندهی هم نداشته باشد در همان کردستان باقی بماند؛ چون توانسته بود مردم منطقه را با عواطف انسانی، جذب انقلاب کند. در واقع این تصور را داشت که چنانچه به جبهه‌های جنوب برود، ممکن است «سازمان پیشمرگان کرد مسلمان» ـ‌این سازمان توسط شهید بروجردی در کردستان ایجاد شده بود‌ـ به حال خود رها و تمام اقدامات صورت گرفته برای جذب مردم به انقلاب، بی اثر شود.

دفاع‌پرس: شهید بروجردی در کردستان منشأ چه اقداماتی شد؟

جذب مردم کردستان در قالب سازمان پیشمرگان کرد مسلمان و تأمین امنیت منطقه به وسیله همین افراد یکی از آثار حضور بروجردی در منطقه است که می‌توان به آن اشاره کرد.

دفاع‌پرس: چرا بروجردی معتقد به استفاده از تمام امکانات کشور برای مردم کردستان بود؟

وی در نشست و برخاست با مردم منطقه، متوجه فقر مردم کردستان شد به همین جهت همواره تلاش می‌کرد تا در کنار برقراری امنیت منطقه، امکانات کشوری هم مثل توسعه و بهبود راه‌های ارتباطی در خدمت مردم کردستان قرار گیرد.

در واقع بروجردی معتقد بود که امنیت کردستان فقط از طریق نظامی میسر نمی‌شود، بلکه توجه به اقتصاد و معیشت مردم نیز در بهبود امنیت مؤثر است؛ چون اگر مردم به لحاظ معیشتی تأمین نمی‌شدند، گروه‌های ضد انقلاب آن‌ها را با دادن حتی یک کیسه آرد، جذب می‌کردند.

دفاع‌پرس: ولایت‌پذیری شهید بروجردی تا چه حد بود؟

زمانی که امام خمینی (ره) اعلام کردند که پاسداران عضو احزاب برای ادامه حضور در سپاه باید از احزاب خارج شوند و فعالیت حزبی نداشته باشند، اولین فردی که در سپاه فعالیت حزبی را کنار گذاشت، شهید بروجردی بود.

به عنوان مثال، آن زمان محسن رضایی و محمد بروجردی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، رفیق‌دوست عضو «موتلفه» و «جواد منصوری» فرمانده وقت کل سپاه عضو حزب جمهوری اسلامی بودند که با اعلام امام خمینی (ره) مبنی بر خروج پاسداران از احزاب، شهید بروجردی در نامه‌ای به آیت الله محلاتی نماینده امام در سپاه، استعفای خود را از عضویت در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اعلام می‌کند.

البته این استعفا موجب اعتراض برخی‌ها در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم می‌شود؛ آن‌ها معترض بودند که قبل از استعفا کار حزبی ایجاب می‌کند تا مشورتی با اعضا صورت گیرد، اما وی بدون اعتنا به این‌گونه اعتراض‌ها بلافاصله از فعالیت حزبی استعفا می‌دهد و چون مسئولیت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سپاه منطقه هفت را هم بر عهده داشت، امکانات و سلاح‌هایی را که از سپاه به سازمان مورد اشاره منتقل شده بود، با نظر آیت‌الله محلاتی به سپاه بازگرداند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار