واکنش حداد عادل به تذکر رهبر انقلاب:

نگهبانی از زبان فارسی در صداوسیما باید جدی گرفته شود

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به تذکر رهبری در دیدار با شاعران، گفت: ایشان از صداوسیما گله‌مند بودند و ما باید این موضوع را جدی بگیریم؛ البته این برای اولین‎بار نیست که ایشان تذکر می‌دهند.
کد خبر: ۳۴۷۲۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱ - 21May 2019

نگهبانی از زبان فارسی در صداوسیما باید جدی گرفته شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی امروز در سومین پویش ملی آیین سخن ویژه نگهبانی از زبان فارسی که در رادیو برگزار شد، پیشنهاد داد که صداوسیما به هنرمندان و آثاری که بهترین بیان فارسی را رعایت کردند جایزه دهد.

وی اظهار داشت: ما محیط ‌زیست طبیعی و فرهنگی داریم که اولی محیط طبیعی ایران را تشکیل می‌دهد که شامل دریاچه‌ها، کوه‌ها، رودها و گیاهان است. آسیب‌هایی که به محیط زیست طبیعی وارد می‌شود در کوتاه مدت قابل جبران نیست. مثلاً به اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاد توجه کنید. حال زبان فارسی که زیست بوم فرهنگی ماست اگر آسیب ببیند جبران آن خیلی سخت‌تر خواهد بود.

حداد عادل تصریح کرد: مهم‎ترین رکن زیست بوم فرهنگی ما زبان فارسی و ادبیات فارسی است، همانطور که محیط زیست طبیعی ارزشمند است، محیط زیست فرهنگی هم ارزشمند است.

وی ادامه داد: صداوسیما آئینه زبان فارسی است. اگر در آن به زبان فارسی بی‌مبالاتی شود این اتفاق در جامعه تسری پیدا می‌کند. مثلاً استفاده از واژه‌های بیگانه به جای فارسی مانند جواز استفاده بی‎حساب از واژه‌های بیگانه است. در 10 سال گذشته یکی از برنامه‌های ما در فرهنگستان ارتباط با صداوسیما است. به آنها گفتیم ما در حفظ زبان فارسی شریک شما هستیم. ما در بنیاد سعدی هم در این زمینه تلاش می‌کنیم که به جذب علاقه‌مندان زبان فارسی حتی در میان غیر ایرانی‌ها بپردازیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به سیر تطور زبان فارسی در عصر حاضر گفت: امروز هر کسی نویسنده و خبرنگار است؛ بنابراین کنترل بر فضای انتشارات ممکن نیست. به جای آن باید به رشد و ترویج زبان بپردازیم. صداوسیما در این زمینه نقش مهمی می‌تواند داشته باشد.

حداد عادل از پیشنهاد جایزه به اثر برگزیده در پاسداشت زبان فارسی که توسط مدیر رادیو ایران مطرح شد، استقبال کرد و گفت: پیش‌تر تجاربی در این زمینه داشتیم. این پیشنهاد هم خوب است ولی به دلیل خصوصیات موجود در اهل هنر باید به یکسری ظرافت‌ها توجه کرد. مثلاً من 50 سال است که کارهای هنری علی نصیریان را پیگیری می‌کنم و تا به حال عبارت غلط از ایشان نشنیده‌ام. پیشنهاد می‌کنم جایزه مورد نظر به فرد اعطا شود. فردی که بهترین بیان را در آثار یک سال اخیر در زبان فارسی داشته است.

حداد عادل افزود: حتی خود صداوسیما می‌تواند این جایزه را از برنامه‌های خودش آغاز کند و هر سال در جشنواره‌های صداوسیما یک جایزه را به بهترین اثر از نظر رعایت اصول زبان فارسی اختصاص دهد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها