مسیح کردستان ۳۵/ همرزمان شهید بروجردی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مهارت تطبیق‌سازی فرهنگ دفاع مقدس با مسائل امروز را نداریم/برگزاری مسابقه فوتبال با کومله‌ها و دموکرات‌ها/ بروجردی کاشف استعداد‌ها بود

سردار اکبر براتی گفت: شهید بروجردی یک کاشف بزرگ در یافتن استعداد‌ها است. این شهید کاشف افراد بزرگی همچون حاج احمد متوسلیان، ابراهیم همت، ناصر کاظمی، محمود کاوه، سردار ایزدی، پیچک و خیلی‌های دیگر است.
کد خبر: ۳۴۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵ - 23May 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در آستانه سالگرد شهادت سردار رشید اسلام شهید «محمد بروجردی»، خانواده و ۲ همرزم این شهید عزیز از خبرگزاری دفاع مقدس بازدید کردند. سردار اکبر براتی و سردار سید محمد آقامیر از همرزمان شهید «محمد بروجردی» در این دیدار به گفت‌وگو با خبرنگار ما پرداختند. بخش نخست این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

در الگودهی به جوانان موفق نبودیم

دفاع‌پرس: چه مسائلی باعث محبوبیت شهید بروجردی در کردستان شد؟

سردار براتی: یکی از مسائلی که در عملکرد شهید بروجردی وجود داشت و خیلی‌ها این موضوع را ندیدند، شناخت استعداد‌ها در نیرو‌ها بود. شهید بروجردی یک کاشف بزرگ در یافتن استعداد‌ها افراد بزرگی همچون حاج احمد متوسلیان، ابراهیم همت، ناصر کاظمی، محمود کاوه، سردار ایزدی، پیچک و خیلی‌های دیگر است.

شهید بروجردی انس با قرآن و تقوا را به اطرافیانش توصیه می‌کرد. او تقوا را در یک نمود عملی توضیح و در عمل خودش نیز انجام می‌داد. ما در الگودهی به جوانان موفق نبودیم، زیرا فقط حرف زدیم. شهید برورجردی به توصیه‌هایی که می‌کرد، عامل بود. اگر به باوری رسیده بود، به آن باور عمل می‌کرد. در نتیجه می‌دیدی که یک الگوی صادق است.

یکی از باور‌های شهید بروجردی، علاوه بر تقوا و اخلاص، این بود که از پایین‌ترین سطح جامعه دور نمی‌شد. هر کجا که بود با پایین‌ترین سطح جامعه ارتباط برقرار می‌کرد و سعی داشت که مشکلاتشان را درک و حل کند.

مهارت تطبیق‌سازی فرهنگ دفاع مقدس با مسائل امروز را نداریم/ بروجردی کاشف استعداد‌ها بود

برگزاری مسابقه فوتبال با کومله‌ها و دموکرات‌ها

دفاع‌پرس: شهید بروجردی چگونه اندیشه کومله و دموکرات‌ها را اصلاح می‌کرد؟

سردار براتی: شهید بروجردی بعد از آزادی سنندج با زندان‌های کومله و دموکرات در زندان برای دعوت به حق و اصلاح اندیشه مذاکره می‌کرد. این مذاکرات در شب‌ها انجام می‌شد. علاوه بر این فعالیت‌های فرهنگی هم جهت جلب اعتماد، انجام می‌گرفت به عنوان مثال شهید بروجردی پیشنهاد داد تا کومله، بسیج، پیشمرگان کرد مسلمان، سپاه و مردم تیم‌های فوتبال تشکیل دهند. او مسابقه فوتبال در حیاط زندان برگزار کرد. این مسابقه برای تحقیر یا افزایش کینه نبود بلکه باعث اشتیاق آن‌ها می‌شد تا به سمت حق بیایند. این کار روحیه، شجاعت و حوصله شهید بروجردی را نشان می‌دهد. او بر این باور بود که یک آدم اگر از مسیر باطل به سمت حق بیاید، یک احیای نفس شده و از سوی دیگر جامعه‌ای را احیا کرده است. او به آیات قرآن باور داشت.

گاهی کار‌ها آنقدر زیاد بود که ما از نظر جسمی خسته می‌شدیم، اما شهید با تمام توان فعالیت می‌کرد. او در طول شبانه روز فقط یک یا دو ساعت آن هم در طول مسیر بین شهر‌ها در ماشین می‌خوابید، اما آنقدر پر انرژی بود که هر کسی او را می‌دید فکر می‌کرد که یک هفته استراحت کرده است.

آمریکاستیزی امام خمینی (ره) از قبل انقلاب آغاز شد

دفاع‌پرس: در خصوص ولایت پذیری شهید بروجردی برایمان بگویید.

سردار براتی: شهید بروجردی با حضور در مدرسه مرحوم مجتهدی و آشنایی با مرحوم بوذری که جلسات خصوصی برگزار می‌کردند، فعالیت‌های مذهبی‌اش را آغاز کرد، اما وقتی خواست در فضای سیاسی به عنوان سرباز مقلد امام (ره) به صحنه بیاید، با جلسات شهید مطهری شروع کرد. شهید مفتح، شهید بهشتی و شهید مطهری در ارتباطات سیاسی شهید بروجردی نقش بسزایی داشتند. زمانی هم که فعالیت‌های نظامی‌اش را شروع کرد، مطیع فرمان‌های امام خمینی (ره) بود. وی در هر کاری، از طریق شهید مطهری از امام (ره) کسب تکلیف می‌کرد.

یک مرتبه سلاح‌هایی را به توصیه امام (ره) برایمان آوردند. برخی از این سخنان بهره‌برداری سیاسی می‌کنند و می‌گویند که امام با مبارزه مسلحانه مخالف بود. امام و  گروه توحیدی صف اعتقادی به مبارزه مسلحانه نداشتند، اما در شرایطی این کار با هدف خروج آمریکایی‌ها از کشور بود، انجام می‌گرفت. امام راحل در صورتی اجازه انجام عملیات مسلحانه می‌داد که هیچ ایرانی اعم از نظامی، مردم، سرمایه دار و ... آسیب نبیند. ایشان می‌فرمودند که تنها هدف ما آمریکایی‌ها هستند. آن‌ها باید بترسند و کشور را ترک کنند. من مسئول تماس با احمدآقا بودم تا وی بعد از نماز شب از امام (ره) در امور مختلف کسب تکلیف کند. در یک ماموریتی، نیرو‌ها ساعت‌ها برای جمع آوری اطلاعات زحمت کشیدند، ولی وقتی از امام کسب اجازه کردیم، ایشان قبول نکردند.

برخی امروز می‌گویند که در انقلاب مبارزه با آمریکا نیامده است و در زمان امام (ره) با آمریکا مشکلی نداشتیم، اما امروز رهبر‌ معظم انقلاب اسلامی در سخنانشان می‌گویند که مبارزه با آمریکا، مقابله با فشار‌های آمریکا، آمریکاستیزی و .... این در حالی است که امام راحل در قبل از انقلاب، ماموریت‌هایی را تایید می‌کردند که هدفشان فراری دادن آمریکایی‌ها بود.

دفاع‌پرس: نقش همسر شهید بروجردی در فعالیت‌های شهید چه بود؟

سردار براتی: همسر شهید بروجردی در زندگی و فعالیت‌های شهید نقش موثری ایفا کرد. پس از شهادت بروجردی، بنیاد مستضعفان برای خانواده شهدا ملک‌هایی را در نظر گرفته بودند. با همسر شهید بروجردی هم تماس گرفتند، ولی وی نپذیرفت.

شهید بروجردی یک خانه ۲ طبقه داشت. آن‌ها یک اتاق کوچک در حیاط ساخته بودند و جلسات قبل از انقلاب آنجا برگزار می‌شد، تا سال‌ها بعد از انقلاب هم این اتاق با گچ و گل بود.

مهارت تطبیق‌سازی فرهنگ دفاع مقدس با مسائل امروز را نداریم/ بروجردی کاشف استعداد‌ها بود

فرهنگ عاشورا با تطبیق سازی زنده ماند

دفاع‌پرس: چگونه می‌توانیم از شخصیت شهید بروجردی برای جوانان الگوسازی کنیم؟

سردار آقامیر: باید برای نسل امروز موضوع کردستان را تبیین کنیم تا آن‌ها بدانند کسانی که به کردستان رفتند آدم‌کش نبودند و برای امنیت و نجات کردستان به آنجا رفتند. نیرو‌های انقلابی کردستان را آباد کردند. در غائله کردستان، شهید بروجردی با جریان سازی، خط سازی و جریان لیبرال مقابله کرد.

باید یک نگاه امنیتی و خنثی کردن توطئه‌ها داشته باشیم و اندیشه شهدا را گسترش دهیم. کاری که امروز به آن نیاز داریم تطبیق سازی است. باید همان طور که فرهنگ عاشورا را با مسائل روز تطبیق دادیم و باعث زنده ماندن فرهنگ عاشورا شد، با مسائل غائله کردستان و دفاع مقدس انجام دهیم. هر زمان جنایتکاری را می‌بینیم می‌گوییم این یزید زمان است.

راویان جنگ خاکریز را تعریف می‌کنند، اما نمی‌توانند خاکریز امروز را روایت کنند. مهارت تطبیق سازی نیست. امروز با روحیه جهادی و بهره گیری از الگوگیری از شهدا می‌توانیم در مقابل تمام نارسایی‌ها مقاومت کنیم. شهدا تا زمانی زنده هستند که بتوانیم سبک زندگی‌شان را با جریان‌های روز تطبیق‌سازی کنیم و مصداق بگوییم. از فرهنگ ایثار و مقاومت در فیلم‌سازی، کتاب‌نویسی و ... هم باید بهره برداری کنیم.

انتهای پیام/ ۱۳۱

نظر شما
پربیننده ها