سردار جزایری بیان کرد:

جایزه شهید آوینی متولی گسترش فرهنگ مقاومت است

معاون فرهنگی و تبلیغاتی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مقاومت اسلامی شکل گرفته در مقابل استکبار جهانی و تهاجم فرهنگی بین مقاومت و دفاع در معنای کلان آن با دفاع‌مقدس تفاوت‌هایی وجود دارد که جایزه شهید ادبی آوینی خود را متولی گسترش فرهنگ مقاومت به معنای عام می‌داند.
کد خبر: ۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸ - 22September 2013

جایزه شهید آوینی متولی گسترش فرهنگ مقاومت است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری معاون فرهنگی و تبلیغاتی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، درباره آثار منتشر شده پیرامون دفاع مقدس و اینکه این آثار تا چه اندازه توانستهاند فرهنگ پایداری را در جامعه ترویج دهند، اظهار کرد: در پاسخ به این سوال میتوان دو فضا را در نظر گرفت، نخست اینکه آیا آثار مکتوب توانسته آنچه در دوران هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاده را به نسل جوان منتقل کند، طبیعتا با توجه به فرهنگ متعالی در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران چنین اتفاقی نیفتاده است و راه بسیاری پیشروی نویسندگان، ناشران و مسوولان وجود دارد. اما اینکه با در نظر گرفتن تمامی شرایط عملکرد حوزه مکتوب کشور در ایجاد فرهنگ مقامت به نظر میرسد که تلاشهای خوب وموثری انجام شده و ما حصل آن نیز گسترش نسبی و قابل قبول این فرهنگ در مخاطبان خاص و عام است.


وی ادامه داد: بین مقاومت و دفاع در معنای کلان آن با دفاعمقدس تفاوتهایی وجود دارد که جایزه شهید ادبی آوینی خود را متولی گسترش فرهنگ مقاومت به معنای عام میداند.  نه اینکه آثار مکتوب با موضوع مقاومت در تاریخ بشر و ادبیات ایران نداریم، که به واقع ادبیات این سرزمین مشحون از آثار ماندگار حوزه مقاومت است.


سردار جزایری با اشاره به اینکه منظور از مقاومت اسلامی شکل گرفته در مقابل استکبار جهانی و تهاجم فرهنگی است، افزود: دنیای استکبار به شکل سازماندهی شده آنرا آغاز کرده و به همین دلیل ادبیات مقاومت این حوزه نوپا و البته قابل اعتناست و باید از آن پشتیبانی کرد، که البته عملکرد عمومی کشورو مسوولان فرهنگی در این مورد ناکافی میدانم و باید تحولی در این حوزه صورت بگیرد.


معاون فرهنگی و تبلیغاتی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: کنگره، جشنواره، نمایشگاه، نشست و... همگی کارهای خوب و پذیرفتهای هستند که به عنوان یک روش ترویج و تعمیق یک گفتمان ادبی، هنری نقش بسیار کلیدی دارند، به ویژه کنگره اگر علمی ـ تخصصی باشد و به واقع یک حرکت ریشهدار، درازمدت و عالمانه را برنامهریزی کند بسیار موثر خواهد بود و میتواند اثر بسیاری در بین دانشمندان،  پژوهشگران و نویسندگان از یک سو و تعمیق و گسترش خودگفتمان از سوی دیگر باشد.اما نباید فراموش کنیم اصل کار خلقادبیات و نشر آن است که از اولویت بیشتری برخوردار و باید محیطهای ادبی را فعال نگه داریم.


وی در پاسخ به این سوال که «برای اتقاء و نهادینه شدن موضوع پژوهش در حوزه مقاومت، پایداری و بیداری اسلامی چه باید کرد؟» گفت: فعالیتهای پژوهشی نیاز به ساماندهی و سازماندهی مراکز تخصصی با حضور متخصصان، پژوهشگران، نویسندگان و استادان دارد.ضمن اینکه بهرهگیری از منابع علمی ـ تخصصی، ایجاد محیط پژوهشی لازم و مناسب و بودجههای عمومی و تخصصی هم از شرایط ضروری است، اما قبل از همه اینها نیاز به اراده ملی و عملی نیاز است.


سردار جزایری خاطرنشان کرد: معاونت امور بسیج و فرهنگ دفاعی که دیری نیست شکلگرفته است در برنامههای راهبردی خود تعمیق و گسترش فرهنگ مقاومت (هم دفاعمقدس و هم مفهوم عمومی آن) را در دستور کار دارد. هر یک از معاونت های زیر مجموعه نیز بنابر وظایف ذاتی خود این امر را پیگیری میکنند و وجود مرکزی مانند پژوهشگاه دفاعمقدس و شکلگیری گروهای علمی و کارگروههای تخصصی هم موثر خواهد بود و در مجموعه جمع همکاران ما نهایت سعی و تلاش خود را در این راستا انجام میدهند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار