شهدایی که به «فتح خرمشهر» نرسیدند

از میان 270 شهید مازندرانی عملیات بیت‌المقدس، 13 شهید در روز سوم خرداد 1361 به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۳۴۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ - 24May 2019

شهدای مازندرانی که به فتح خرمشهر نرسیدندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، همزمان با فرارسیدن سی‌ و هفتمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر قهرمان، با بررسی پرونده شهدای استان مازندران به معرفی شهدایی پرداختیم که با حضور در عملیات غرورآفرین بیت المقدس حماسه آفرینی کردند؛ شهدایی که در این عملیات جانانه و شجاعانه جنگیدند تا خونین شهر را چنگال دشمن بعثی خارج سازند.

این شهیدان جان بر کف نهاده و لحظه لحظه در کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر به دفاع از خاک و ناموس وطن پرداختند. شهدایی که در سوم خرداد سال 1361 همزمان با آزادسازی شهر خرمشهر طعم شیرین فتح و پیروزی را نچشیده و آسمانی شدند و جای خالی‌ آن‌ها در جشن لبخندهای مردم ایران و رزمندگان اسلام در مسجد جامع خرمشهر احساس می‌شد.

از میان 270 شهید مازندرانی عملیات بیت المقدس، 13 شهید در روز سوم خرداد 1361 به شهادت رسیدند که به معرفی آنها پرداختیم.

شهید فتح‌علی کاظمی کارمزدی
نام پدر: روح الله
تاریخ تولد: 1337/11/08
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

قسمتی از وصیت‌نامه شهید:

جنگ جنگ است و پیامد آن مرگ است. جنگ حاصلش مرگ است این تعجّبی ندارد؛ مرگ به سراغ همه کس می‌آید ولی این طور مردن باعث افتخار است. بعد از مرگم مجالس و محافل عزا همراه با خرج کمرشکن صورت نگیرد که باعث افزایش گرفتاری پدر و مادرم شود.

شهید عباس مرزبان
نام پدر: غلامعلی
تاریخ تولد: 1345/06/05
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

قسمتی از وصیت‌نامه شهید:

از برادران خود خواهانم که حزب الهی سرسخت، خالص و مبارز باشید و همشه برای پیشرفت اسلام کوشش کنید و دنبال رهبر کبیرتان باشید و خط امام، این راه مستقیم را محکم داشته باشید. پیام من به ملت قهرمان شریف و شهیدپرور ایران این است: شما ای ملت ایران و پیرو امام حسین (ع)! راه امام را هرگز فراموش نکنید که او نائب بر حق مهدی (عج) است که پیام‌های او، قلب آمریکا و ایادی داخلی‌اش چون مزدوران، منافقین پیکاری، فدائی لیبرال و گروه‌های مرتد دیگر را می‌کند و به امت خود آرامش می‌بخشد. از مردم می‌خواهم که چنگ بر ریسمان خدا بزنند و بر آن محکم و استوار باشند و تفرقه نخونید تا در نزد خدا رستگار شوند. از برادران انجمن اسلامی خواهانم که فعالیتشان را بیشتر از پیش کنند. برای پیشبرد اسلام زحمت بکشند و کلاس‌های ایدئولوژی بگذارند و مردم  را روشن  کنند تا به راه کج نروند.

شهید محمدرضا فتوکیان
نام پدر: علی
تاریخ تولد: 1339/12/01
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

شهید محمد علی‌نژاد
نام پدر: قنبر
تاریخ تولد: 1337/01/01
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

شهید جان برار خناری
نام پدر: علی‌جان
تاریخ تولد: 1331/01/15
تاریخ شهادت: 1366/03/03
محل شهادت: خرمشهر

شهید ابوالفضل خیرالدین
نام پدر: محمد صادق
تاریخ تولد: 1334/10/02
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

قسمتی از وصیت‌نامه شهید:

راهم از راه ملتم و شهدای کشورم جدا نبوده و همیشه تلاش بر هم آواز شدن و گفتن لبیک به پیام‌های انسان ساز امام بوده ام و هستم.

در راهی که قدم برمی‌دارم، اعتقاد راسخ داشته و خونم متعلق به راهم و هدفم بوده. این انقلاب از آن من و هم طبقه من که در پایین ترین سطح جامعه هستیم تعلق دارد و همیشه و همه جا باید برای در هم کوبیدن ستمگران و خون آشامان کره زمین متحد باشیم تا بتوانیم جامعه ای توحیدی و دور از نیرنگ و فریب بسازیم.

این نوید را می‌دهم که در پرتو انقلابمان ایران و در کنار آن جهان از همه ظالمان تهی و برادری و یکپارچگی جای آن را پر خواهد کرد. می‌رویم تا شاهد باز شدن راه کربلا و سقوط صدام آمریکائی و صدور کامل انقلابمان به جهان باشیم.

شهید نبی الله دارابی
نام پدر: عمو
تاریخ تولد: 1339/04/07
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: پل نو خرمشهر

شهید حسن خطیبی
نام پدر: محمد
تاریخ تولد: 1341/01/02
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

قسمتی از وصیت‌نامه شهید:

برادران و خواهران عزیزم! زمانی‌که خبر شهادت من به گوش شما رسید هیچ خوفی در دل راه نداده و اصلاً دل‌تان برای من نسوزد بلکه فقط برای اسلام بسوزد که تمام ابرقدرت‌های شرق و غرب و مزدوران داخلی و خارجی کمر به نابودی آن بسته ­اند. از خداوند متعال طلب مغفرت و آمرزش خواهانم.

شهید محمدرضا خادمی
نام پدر: علی محمد
تاریخ تولد: 1341/06/17
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

شهید موسی جوریوسفی
نام پدر: محمد
تاریخ تولد: 1340/01/20
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

قسمتی از وصیت‌نامه شهید:

خدایا! اسلام و اسلامیان را به ملت عزیز بشناسان. خدایا امامان را و رهبرمان را تا ظهور حضرت مهدی (عج) برای اسلام و ملت اسلام حفظ بفرما. خدایا شهادت را نصیب مشتاقان درگاهت قرار بده. خدایا شهادت را در زمان امامت و ولایت امام خمینی نصیب بگردان. خدایا با این امت حزب‌الله بصیرت و آگاهی ده كه ولایت فقیه را درک كنند و پشتیبانش باشد چون نجات یک امت در رهبری و ولایت فقیه می‌باشد. خدایا! شهادت را نصیب من بگردان؛ زیرا من مشتاق دیدار حسینم. خدایا زیارت حسین (ع) را كه در این دنیا برایم مقدر نشد، پس مرا به زیارت حسین (ع) در نزد خودت نائل كن زیرا خود فرمودی كه شهدا در نزد پروردگارشان روزی می‌خورند.

شهید نورعلی امامی
نام پدر: یوسف علی
تاریخ تولد: 1340/10/20
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

شهید حسین اکبری دنگسرکی
نام پدر: علی اکبر
تاریخ تولد: 1337/03/02
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

قسمتی از وصیت‌نامه شهید:

و شما پدر و مادر من مبادا گریه كنید بعد از حیاتم طوری باشید كه قابیلیان به خویش بگریند نه آنكه آنها را خوشحال كنید مجلس ختم مرا با نهایت سادگی به سادگی مجلس زینب برای عزیز و برادرش حسین گرفت. اگر پول از من مانده باشد ابتدا آن را به مستمندان بدهید و بقیه را صرف تعلیم و تربیت فرزندم در مكتب حسین صرف كنید.

من نیز چشم انتظار اویم كه با مرگ آگاهانه به سراغم آید. امیدوارم كه این مرگم شهادت باشد و از شما تمنا دارم كه نگذارید كه اسلامم بر زمین بپوسد و سنگرم خالی بماند سلاح مرا بدست گیرید و با تمام قدرت بر فرق سر هر چیز منهای خدا (الله) بگوبید. مبادا گول فرزندان طلحه و زبیر را كه در كوچه و خبایان دم از حكومت علی می‌زنند تا با نام علی جوانان ما را به تباهی بكشند بخورید چنانكه فرزند حسین حقیقت عصرمان رهبر عزیزمان امام خمینی فرمودند كه: خطر این منافقین بیشتر از مشركین و كافران است.

سخنان ابراهیم زمان‌مان را با جان و دل گوش دهید و آن را به كار بندید كه این بزرگترین نعمت الهی است كه به ما ارزانی داشته در خاتمه باز هم از شما می‌خواهم كه مجلس ختم مرا با كمال سادگی با نان و خرما برگذار كنید. وصی من پدر من و ناظرم برادرم عیسی هستند و در ضمن حتماً جسدم را در امام زاده خودمان در نزدیكی دیوار آن دفن كنید اگر می توانید هر جمعه یك‌بار بر مزارم آمده و فراموشم نكنید.

شهید محمدتقی اعرافی
نام پدر: عزیز
تاریخ تولد: 1337/08/10
تاریخ شهادت: 1361/03/03
محل شهادت: خرمشهر

قسمتی از وصیت‌نامه شهید:

ان‌شاءالله که شهید می‌شوم و خیلی آرزو دارم که به نزد شهدائی چون دستغیب بروم آنقدر دلم برای استاد مطهری قربانش بروم تنگ شده و آیت الله شهید مدنی و شهید مظلوم بهشتی که در پوست خود نمی‌گنجم. دوست دارم در حرم امام حسین در کربلا دعای کمیل و ندبه بخوانم و خدمت مولا صاحب الزمان باشم. با هم دعا کنیم «یا حجة ابن الحسن عجل علی ظهورک». دلم برای دوستانم تنگ شده. به امید برنگشتن می‌روم و شهادت و خیلی ناراحتم از اینکه برگردم.

من بنا به وظیفه شرعی که امام عزیز، ولایت فقیه زمان بر ما تکلیف نموده به جبهه جنگ اسلام و کفر می‌روم امیدوارم در این زمان که واجب شرعی بر هر مسلمان است که یاری امام زمان حجه ابن الحسن و روح خدا خمینی بت شکن نمایند مگر نه اینکه امام زمان فرمانده ما در جبهه است؟ دوست دارم که خدمت آقا باشم ایشان را زیارت کنم خیلی آرزوی دیدار حضرت را دارم. چه زیبا که در کنار ایشان شهید شوم. این سعادت نصیب من شد که شما مرا اعزام کنید و می‌خواهم عنایت کرده دعا کنید و برایم شهادت از خدا بطلبید. اگر بدی و ضعف و نارسایی از ما دیدید این مدت می‌بخشید اگر کسی از حال ما پرسید بفرمائید اعرافی بنده هدایت شده خدا عازم جبهه جنگ علیه کفار گردید. زیارت کربلا. ان‌شاءالله از همه برادران رضایت می‌طلبم.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها