دفاع‌پرس بررسی کرد؛

نقش رزمندگان لرستانی در عملیات «بیت‌المقدس»

نیروهای سپاه پاسداران استان لرستان با اینکه تشکیلات مستقل رزمی نداشتند، ولی با جدّیت و توانایی در مراحل سه‌گانه عملیات «بیت‌المقدس» شرکت کردند و به سهم خود در این پیروزی شریک شدند.
کد خبر: ۳۴۷۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵ - 24May 2019

حضور رزمندگان لرستانی در سه مرحله عملیات «بیت المقدس»

 به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم‌آباد، اگر به جنگ هشت ساله دفاع مقدس نگاهی اجمالی داشته باشیم، بدون تردید نام و آوازه «عملیات بیت المقدس» در صدر عملیات­‌های دفاع مقدس می‌درخشد؛ چراکه مهمترین  نتیجه این عملیات آزادسازی خرمشهر بود که اهميت اين موضوع و تأثير آن در سرنوشت جنگ، دشمن، مطبوعات و روزنامه های بين المللی و شخصیت های سیاسی دنيا را به تأمل و تفكر واداشت.

در حقیقت شکست دشمن در این عملیات و عقب نشینی  او  از «خرمشهر»، باعث شد به این نتیجه  برسد که جنگی را که از  2 سال پیش شروع كرده به مرحله ای رسیده که شکست او روز به روز قطعی تر می‌شود.

 عملیات «بیت المقدس» در ساعت 30 دقیقه بامداد 1361/2/10 در منطقه‌ای به وسعت 6 هزار کیلومتر مربع جهت آزادسازی «خرمشهر»، پادگان «حمیدیه»، «جفیر»، «هویزه»  و «حسینیه» آغاز شد. در هر سه مرحله این عملیات که 25 روز به طول انجامید، مناطق مزبور همگی از لوث وجود سربازان بعثی پاکسازی و امکانات و تجهیزات بسیار زیادی از دشمن، ازجمله 40 فروند هواپیما، 2 فروند بالگرد، 285 دستگاه تانک و نفربر و 500 خودرو و ده‌ها دستگاه ماشین‌های مهندسی و هزاران سلاح سبک و نیمه سنگین و سنگین منهدم و به آتش کشیده شد.

در عملیات «بیت المقدس»، تعداد 105 دستگاه تانک و نفربر، ده‌ها انبار مهمات،  صدها دستگاه خودروی سبک و سنگین، تعداد زیادی ماشین آلات مهندسی و 18 قبضه توپ و هزاران قبضه سلاح انفرادی، توسط رزمندگان اسلام به غنمیت گرفته شد. شمار کشته­‌های دشمن در این عملیات به 16 هزار و 500 نفر رسید و بیش از 19 هزار نفر از نیروهای دشمن به اسارت سپاهیان اسلام درآمدند.

نقش آفرینی رزمندگان لرستانی در عملیات «بیت المقدس»

نیروهای سپاه پاسداران استان لرستان نیز با اینکه تشکیلات مستقل رزمی نداشتند، ولی با جدّیت و توانایی در مراحل سه­‌گانه عملیات «بیت المقدس» شرکت کردند و به سهم خود در این پیروزی شریک شدند.

بعد از عملیات «فتح المبین»، از آنجایی که قرار شد تیپی مستقل برای سپاه لرستان تشکیل شود، بسیاری از پاسداران، بسیجیان و دیگر نیروهای این استان جهت تشکیل و راه اندازی تیپ و شرکت در عملیات بعدی به «اهواز» اعزام شدند و سپس به منطقه عملیاتی «دارخوئین» رفته و در آنجا استقرار یافتند.

به علت قریب الوقوع بودن عملیات «بیت المقدس» و کمبود امکانات لازم، تیپ مستقل تأسیس نشد، بلکه یک گردان به عنوان «گردان حضرت ابوالفضل (ع)» تحت پوشش «تیپ 22 بدر» تشکیل و آماده حضور در عملیات «بیت المقدس» شد تا در زمان­‌های بعد در صورت امکان تیپ و یگان رزمی مستقلی از این نیروها تشکیل شود. بنابراين در روزهای آخر مرحله اول عملیات «بیت المقدس» گردان مزبور وارد عمل شده و رشادت های فراوانی را در جهت مبارزه با دشمن به منصه ظهور رساندند.

فعالیت اصلی این گردان و عملیات واقعی آنان در مرحله دوم عملیات شکل واقعی به خود گرفت. در مرحله دوم در بخشی از شمال «خرمشهر» که به عنوان خط حد نیروهای گردان «ابوالفضل (ع)» به آنها واگذار شده بود، اقدام به تک علیه دشمن کرده و اهداف از پیش تعیین شده را تسخیر كرده و در حدود هزار و 500 متری شهر «خرمشهر» (یعنی پشت سیل‌بند خرمشهر) مستقر شدند.

 در اینجا چون در ضمن مراحل اول و دوم عملیات، اکثر نیروهای گردان ابوالفضل (ع) شهید یا مجروح شده بودند، این گردان با عده قلیلی از رزمندگان خود تا نزدیک به هشت روز از منطقه عملیاتی مربوطه، پدافند و با رشادت هرچه تماتر آن را حفظ و تثبیت کرد.

در همین زمان گردان دیگری از نیروهای لرستان با عنوان «گردان جندالله» تشکیل و به منطقه عملیاتی «بیت المقدس» اعزام شد. این گردان تحت پوشش «تیپ المهدی» در همان خط حد قبلی، یعنی خط حد مرحله دوم عملیات و جایی که برخی از نیروهای گردان ابوالفضل (ع) در آنجا حضور داشتند، مستقر و جهت شرکت در مرحله سوم عملیات «بیت المقدس» آماده شد.

 بالاخره مرحله سوم عملیات نیز آغاز شد. گردان جندالله با تعدادي از بچه هاي گردان «حضرت ابوالفضل(ع)» در کنار دیگر یگان ها به دشمن هجوم برده و تا پل نو آنها را به عقب راندند. چون «پل نو»، تنها راه مواصلاتی دشمن به دست رزمندگان اسلام افتاد در نتیجه تیپ و لشكرهای متعددی در محاصره آنان قرار گرفتند. در  این مرحله مهلتي به نیروهای عراقی داده شد تا خود را تسلیم سربازان اسلام نمایند، البته در ظرف این مدت بعضی از برادارن جمعی گردان­ها به داخل مواضع دشمن نفوذ كرده و عده‌ای از آنان را به هلاکت رسانده، یا افرادی را اسیر و به پشت خط مقدم آورنده بودند. بوسیله چند نفر از برادارن پاسدار لرستانی تعداد قابل توجهي از بعثي ها، در قالب یکی دو گردان به اسارت در آمده و به پشت جبهه انتقال پیدا کردند.

سرانجام لحظه موعود فرا رسید. رزمندگان اسلام با تمام توان به دشمن در داخل شهر هجوم برده و مقاومت­‌های پراکنده­ بعثی‌ها را دفع کردند. آخرین نقطه مقاومت آن‌ها که مرکز فرماندهی بود و در یکی از بیمارستان­‌های «خرمشهر» بود، نیز شکسته و خونین شهر آزاد شد.

علاوه بر گردان­‌های مذکور، 2 گردان دیگر از نیرو‌های لرستان در این عملیات شرکت داشتند. یک‌ گردان مشترک با برادران ارتشی بود. دیگری گردانی که مأمور بستن جاده شلمچه و عقبه دشمن بود و مشتمل بر نیرو‌های متفرقه می­شد. این دوگردان نیز رشادت­‌های زیادی به خرج داده و شهدایی را تقدیم اسلام کردند. در واقع سپاه لرستان با چهار گردان در عملیات «بیت المقدس» شرکت و 162 شهید، 24 جانباز و شش آزاده را به نظام جمهوری اسلامی تقدیم کرد.

خونین شهر بعد از دو سال غریبی و اسارت، به دست دلاورمردان ایران زمین آزاد شد. از جمله کسانی برای اولین بار گلدسته‌های «مسجد جامع خرمشهر» را زیارت کردند، قهرمانان همیشه پیروز لرستانی بودند.

«اسماعیل موسوی»، «لطف اله خلفوند»، «پایدار پرنیان»، «محمد باقر موسوی»، «عین اله ندری»، «محمد فرخی»، «ملک حسین تقوی»، «عرب علی اسحاق لو»، «فرج اله سهرابی»، «شیرخان ناصری»، «سعید هوشیار» و «مجید رشنو» برخی از رزمندگان لرستانی شرکت کننده در عملیات «بیت المقدس» بودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار